Nej. Hur är det relevant för tråden?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Hur är det relevant för tråden?
Jag skulle säga att det är av rätt stor relevans för TS om det räcker med en PSA eller om han måste gå på en Typ B+ säkring.

Idag är det mer standard att, om det behövs extern JFB, så är det en Typ A och då funkar det även med de vanligaste PSA.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Men......det finns 31 svar i tråden, minus lite brus. Hur är det möjligt att flera personer här inte klarat av att läsa det relevanta för tråden?
S skyisthelimit skrev:
Tänkte ha en laddbox inne i garaget och en utanför
S skyisthelimit skrev:
Väljer ju hellre en lösning där ex. JFB sitter i centralen och burken på väggen blir mindre/enklare
S skyisthelimit skrev:
säger att det skall vara ok att ha två laddboxar skyddade av en jordfelsbrytare.
Du kan sätta en gemensam JFB i centralen om du vill. Den ska då vara av typ B eller EV, inte A som är den vanliga typen.
Detta pga av att de två laddstationerna teoretiskt kan släppa igenom en DC-felström på över 6 mA tillsammans. Detta klarar inte typ A.
GK100 GK100 skrev:
Den (edit: typ A) kan du använda med en per box med 6 mA DC-skydd men vill du sätta gemensam JFB före TS två boxar kommer då typ B eller EV in.
Är det tydligt nu då?

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Attitudeswe
Antar att du inte tycker en RCD typ F som klarar 10mA DC felström är gott nog heller? (6*2 => 20% för mycket om man har dubbelfel i bilarna)

Det blir ju billigare att köpa 2st easee charge up med inbyggd JFB och helt skippa externa komponenter. Den är ju inte dyrare än andra vanligt förekommande hemmaladdare, installationen blir enklare utan extern jfb.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Antar att du inte tycker en RCD typ F som klarar 10mA DC felström är gott nog heller? (6*2 => 20% för mycket om man har dubbelfel i bilarna)

Det blir ju billigare att köpa 2st easee charge up med inbyggd JFB och helt skippa externa komponenter. Den är ju inte dyrare än andra vanligt förekommande hemmaladdare, installationen blir enklare utan extern jfb.
Varför trasslar du in dig när du gått lite snett och inte ser till TS rubrik ..."i serie"... och övrigt denne lagt in. Då sitter du fast med vad du skriver oavsett att det är allmänt sett helt vettigt men inte under trådens premisser. Så länge 2*6 > 10 duger inte heller typ F.

Håller med. Bättre att gå på en box som har alla skydd och inte behöver extern JFB alls. Då blir det bara en 32A säkring för de båda.

Attitudeswe
GK100 GK100 skrev:
Varför trasslar du in dig när du gått lite snett och inte ser till TS rubrik ..."i serie"... och övrigt denne lagt in. Då sitter du fast med vad du skriver oavsett att det är allmänt sett helt vettigt men inte under trådens premisser. Så länge 2*6 > 10 duger inte heller typ F.
2:07 in visas installation i serie utan extern RCD

2:07 in visas installation i serie utan extern RCD

[media]
Ja självklart om TS väljer såna eller motsvarande boxar. Jag har inte sett något om val i tråden från TS men det är bra att du visar alternativ som leder förbi vad som var uppe i #1.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det blir ju billigare att köpa 2st easee charge up med inbyggd JFB
Åh, jag missade att citera detta, inlägg nr 5, läste du inte det?
R Robert-san01 skrev:
Det finns boxar som har JFB inbyggt och då behöver de inte har extern. Ex Garo Entity och Charge-Amps Aura.
Det är TS som sedan bestämmer vilket alternativ han vill ha.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Jag kan väl bara klargöra att jag sedan många inlägg tillbaka fått en bra bild av hur jag kan lösa detta.
Viktogast nu var att veta att tänkt kabeldragning/kanalisation funkar och förstå vilka krav den ställer på ex val av jfb och laddbox.

Kommer nog att dra ut så långt som möjligt med att faktiskt installera detta (dvs box, jfb), då jag inte har elbil idag och då gärna avvaktar produktutveckling och är framförallt intresserad av att också få till en V2H lösning för att kapa effektoppar nu när jag antagligen får effekttariff framöver. Jag hoppas och tror vi kommer att få börja se produkter och lösningar för detta under året...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.