1 674 läst · 39 svar
2k läst
39 svar
Koppla in två 22kw laddboxar i "serie", hur koppla, 6mm2 ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Nej. Hur är det relevant för tråden?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Jag skulle säga att det är av rätt stor relevans för TS om det räcker med en PSA eller om han måste gå på en Typ B+ säkring.Bo.Siltberg skrev:
Idag är det mer standard att, om det behövs extern JFB, så är det en Typ A och då funkar det även med de vanligaste PSA.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Men......det finns 31 svar i tråden, minus lite brus. Hur är det möjligt att flera personer här inte klarat av att läsa det relevanta för tråden?
S skyisthelimit skrev:
S skyisthelimit skrev:
S skyisthelimit skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Är det tydligt nu då?GK100 skrev:
Antar att du inte tycker en RCD typ F som klarar 10mA DC felström är gott nog heller? (6*2 => 20% för mycket om man har dubbelfel i bilarna)
Det blir ju billigare att köpa 2st easee charge up med inbyggd JFB och helt skippa externa komponenter. Den är ju inte dyrare än andra vanligt förekommande hemmaladdare, installationen blir enklare utan extern jfb.
Det blir ju billigare att köpa 2st easee charge up med inbyggd JFB och helt skippa externa komponenter. Den är ju inte dyrare än andra vanligt förekommande hemmaladdare, installationen blir enklare utan extern jfb.
Varför trasslar du in dig när du gått lite snett och inte ser till TS rubrik ..."i serie"... och övrigt denne lagt in. Då sitter du fast med vad du skriver oavsett att det är allmänt sett helt vettigt men inte under trådens premisser. Så länge 2*6 > 10 duger inte heller typ F.Attitudeswe skrev:Antar att du inte tycker en RCD typ F som klarar 10mA DC felström är gott nog heller? (6*2 => 20% för mycket om man har dubbelfel i bilarna)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Håller med. Bättre att gå på en box som har alla skydd och inte behöver extern JFB alls. Då blir det bara en 32A säkring för de båda.Attitudeswe skrev:Antar att du inte tycker en RCD typ F som klarar 10mA DC felström är gott nog heller? (6*2 => 20% för mycket om man har dubbelfel i bilarna)
2:07 in visas installation i serie utan extern RCDGK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Åh, jag missade att citera detta, inlägg nr 5, läste du inte det?Attitudeswe skrev:
Det är TS som sedan bestämmer vilket alternativ han vill ha.R Robert-san01 skrev:
Jag kan väl bara klargöra att jag sedan många inlägg tillbaka fått en bra bild av hur jag kan lösa detta.
Viktogast nu var att veta att tänkt kabeldragning/kanalisation funkar och förstå vilka krav den ställer på ex val av jfb och laddbox.
Kommer nog att dra ut så långt som möjligt med att faktiskt installera detta (dvs box, jfb), då jag inte har elbil idag och då gärna avvaktar produktutveckling och är framförallt intresserad av att också få till en V2H lösning för att kapa effektoppar nu när jag antagligen får effekttariff framöver. Jag hoppas och tror vi kommer att få börja se produkter och lösningar för detta under året...
Viktogast nu var att veta att tänkt kabeldragning/kanalisation funkar och förstå vilka krav den ställer på ex val av jfb och laddbox.
Kommer nog att dra ut så långt som möjligt med att faktiskt installera detta (dvs box, jfb), då jag inte har elbil idag och då gärna avvaktar produktutveckling och är framförallt intresserad av att också få till en V2H lösning för att kapa effektoppar nu när jag antagligen får effekttariff framöver. Jag hoppas och tror vi kommer att få börja se produkter och lösningar för detta under året...