A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
6400kr - som hittat ju

[länk]

Vad gör den bättre än denna för 1200kr som också tål utomhustemperatur?

[länk]
Jättebra fråga. Jag vet inte heller men det är ett budgetmärke mot kvalitetsmärke med allt vad det kan innebära.

För att tillverka en produkt för 1/5-del av priset då har man nog fått göra avkall på någon del i utvecklingen eller använda slavar som arbetskraft 🙂

Attitudeswe
Om en av bilarna skall vara en hybrid så kan det vara extra trevligt om laddarna kan prata med varann.

En tibber pulse i elmätarens HAN port kan fungera som billig wifi lastbalanserare.

Med framtida effektavgift kan man spara en tusenlapp i månaden om har en lösning där bilarna får fylla ut till 11kW (men ladda med upp till 11kW var om den andra bilen är klar)

Vi är inne på 3e elbilen och har klarat oss fint på en laddare även när vi kört två bilar sammtidgt.

Kör max 12mil/dag med ena och 4mil/dag med andra i vardagen. Annat körmönster eller en hybrid kan ju motivera två laddare...

Jo, jag hade hört att de kostade i den prisklassen..... så blev lite förvånad och glatt överaskad när jag "hittade fel" (typ A) och trodde det var en typ B.....

Vill i framtiden köra V2G/V2H/V2X..... när nu det börjar komma produkter för det.... och jag misstänker att man då måste slänga sin dyra "typ B JFB", eller finns det en chans/möjlighet att den kommer att fungera i en sådan lösning (beror väl på om en JFB känner av strömriktning och det gör den kanske inte...?)

Attitudeswe
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Attitudeswe
S skyisthelimit skrev:
Jo, jag hade hört att de kostade i den prisklassen..... så blev lite förvånad och glatt överaskad när jag "hittade fel" (typ A) och trodde det var en typ B.....

Vill i framtiden köra V2G/V2H/V2X..... när nu det börjar komma produkter för det.... och jag misstänker att man då måste slänga sin dyra "typ B JFB", eller finns det en chans/möjlighet att den kommer att fungera i en sådan lösning (beror väl på om en JFB känner av strömriktning och det gör den kanske inte...?)
Har du en asiat så är det typiskt AC V2x. Har du en tysk är det typiskt DC V2x (svindyr laddbox)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, den duger tyvärr inte. JFB-delen är av typ A. Det ska vara typ B eller EV.

PSA är mycket riktigt en kombination av överströmsskydd och JFB. Ofta dyrare än separata enheter. Och kan vara förvillande om man bara läser rubriken då den nämner B-karakteristik, men det avser överströmsskyddet.
Det är märkligt att man säljer och använder sig utav typ A psa vid installation av laddbox, kollar man vad Hager skriver så kan man använda sig utav typ A psa om laddboxen har inbyggd DC detektor

https://hager.com/se/losningar/normkomponenter/sakerhetsprodukter-elbilsladdning

A
Det beror på vilken laddbox man skaffar sig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Attitudeswe
J J-banan skrev:
Det är märkligt att man säljer och använder sig utav typ A psa vid installation av laddbox, kollar man vad Hager skriver så kan man använda sig utav typ A psa om laddboxen har inbyggd DC detektor

[länk]
Köper man en Easee charge up behövs ingen extern PSA alls

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Köper man en Easee charge up behövs ingen extern PSA alls
Ja vissa har det inbyggt, gäller att de funkar och inte blir återkallade😉

J J-banan skrev:

[länk]
Den kan du använda med en per box med 6 mA DC-skydd men vill du sätta gemensam JFB före TS två boxar kommer då typ B eller EV in.

GK100 GK100 skrev:
Den kan du använda med en per box med 6 mA DC-skydd men vill du sätta gemensam JFB före TS två boxar kommer då typ B eller EV in.
Då blir det billigare med 2 st Hager ADM482C förutsatt att DC skydd finns

TS ville ha den i centralen. Läser du inte trådarna?

Typ B är överkurs för de flesta populära laddare. En typ A för under tusenlappen uppfyller alla krav. Se:
Var snäll och läs tråden nästa gång så slipper du att ståta med så gravt felaktiga svar som här.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var snäll och läs tråden nästa gång så slipper du att ståta med så gravt felaktiga svar som här.
Måste bara fråga. Kan du ge exempel på en laddbox som säljs idag och som inte har skydd mot DC JF 6mA inbyggt och klarar sig med en JFB-A för att uppfylla SEK kraven?

Den sista jag kan komma på att hade det kravet är Enstos basic box och den utgick för flera år sedan just pga att den inte hade skydd mot DC JF och därför blev osäljbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.