1 674 läst · 39 svar
2k läst
39 svar
Koppla in två 22kw laddboxar i "serie", hur koppla, 6mm2 ?
6400kr - som hittat ju
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-b-30ma
Vad gör den bättre än denna för 1200kr som också tål utomhustemperatur?
https://www.elbutik.se/product.html...YAW1qssg6c90sOuOxl9EOaE2SB44gNkYaAoPwEALw_wcB
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-typ-b-30ma
Vad gör den bättre än denna för 1200kr som också tål utomhustemperatur?
https://www.elbutik.se/product.html...YAW1qssg6c90sOuOxl9EOaE2SB44gNkYaAoPwEALw_wcB
Redigerat:
Jättebra fråga. Jag vet inte heller men det är ett budgetmärke mot kvalitetsmärke med allt vad det kan innebära.Attitudeswe skrev:
För att tillverka en produkt för 1/5-del av priset då har man nog fått göra avkall på någon del i utvecklingen eller använda slavar som arbetskraft 🙂
Om en av bilarna skall vara en hybrid så kan det vara extra trevligt om laddarna kan prata med varann.
En tibber pulse i elmätarens HAN port kan fungera som billig wifi lastbalanserare.
Med framtida effektavgift kan man spara en tusenlapp i månaden om har en lösning där bilarna får fylla ut till 11kW (men ladda med upp till 11kW var om den andra bilen är klar)
Vi är inne på 3e elbilen och har klarat oss fint på en laddare även när vi kört två bilar sammtidgt.
Kör max 12mil/dag med ena och 4mil/dag med andra i vardagen. Annat körmönster eller en hybrid kan ju motivera två laddare...
En tibber pulse i elmätarens HAN port kan fungera som billig wifi lastbalanserare.
Med framtida effektavgift kan man spara en tusenlapp i månaden om har en lösning där bilarna får fylla ut till 11kW (men ladda med upp till 11kW var om den andra bilen är klar)
Vi är inne på 3e elbilen och har klarat oss fint på en laddare även när vi kört två bilar sammtidgt.
Kör max 12mil/dag med ena och 4mil/dag med andra i vardagen. Annat körmönster eller en hybrid kan ju motivera två laddare...
Jo, jag hade hört att de kostade i den prisklassen..... så blev lite förvånad och glatt överaskad när jag "hittade fel" (typ A) och trodde det var en typ B.....
Vill i framtiden köra V2G/V2H/V2X..... när nu det börjar komma produkter för det.... och jag misstänker att man då måste slänga sin dyra "typ B JFB", eller finns det en chans/möjlighet att den kommer att fungera i en sådan lösning (beror väl på om en JFB känner av strömriktning och det gör den kanske inte...?)
Vill i framtiden köra V2G/V2H/V2X..... när nu det börjar komma produkter för det.... och jag misstänker att man då måste slänga sin dyra "typ B JFB", eller finns det en chans/möjlighet att den kommer att fungera i en sådan lösning (beror väl på om en JFB känner av strömriktning och det gör den kanske inte...?)
Typ B är överkurs för de flesta populära laddare. En typ A för under tusenlappen uppfyller alla krav. Se:A avh67f skrev:
https://www.efuel.se/nyheter/nya-installationsregler-efter-9-maj
Har du en asiat så är det typiskt AC V2x. Har du en tysk är det typiskt DC V2x (svindyr laddbox)S skyisthelimit skrev:Jo, jag hade hört att de kostade i den prisklassen..... så blev lite förvånad och glatt överaskad när jag "hittade fel" (typ A) och trodde det var en typ B.....
Vill i framtiden köra V2G/V2H/V2X..... när nu det börjar komma produkter för det.... och jag misstänker att man då måste slänga sin dyra "typ B JFB", eller finns det en chans/möjlighet att den kommer att fungera i en sådan lösning (beror väl på om en JFB känner av strömriktning och det gör den kanske inte...?)
Det är märkligt att man säljer och använder sig utav typ A psa vid installation av laddbox, kollar man vad Hager skriver så kan man använda sig utav typ A psa om laddboxen har inbyggd DC detektorBo.Siltberg skrev:
https://hager.com/se/losningar/normkomponenter/sakerhetsprodukter-elbilsladdning
Den kan du använda med en per box med 6 mA DC-skydd men vill du sätta gemensam JFB före TS två boxar kommer då typ B eller EV in.J J-banan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
TS ville ha den i centralen. Läser du inte trådarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Måste bara fråga. Kan du ge exempel på en laddbox som säljs idag och som inte har skydd mot DC JF 6mA inbyggt och klarar sig med en JFB-A för att uppfylla SEK kraven?Bo.Siltberg skrev:
Den sista jag kan komma på att hade det kravet är Enstos basic box och den utgick för flera år sedan just pga att den inte hade skydd mot DC JF och därför blev osäljbar.