1 676 läst · 39 svar
2k läst
39 svar
Koppla in två 22kw laddboxar i "serie", hur koppla, 6mm2 ?
Sida 1 av 3
Hej,
Planerar för laddboxar och funderar lite kring hur det bäst kopplas och efter att ha pratat med en av de större installatörerna/leverantörerna blev jag bara mer förvillad.
Tänkte ha en laddbox inne i garaget och en utanför och tänkte att lika bra att förbereda för 22kw när man ändå installerar nytt.
Min tanke var att välja laddbox senare, men att nu förbereda eldragning och då göra följande:
1. 6mm2 från central till apparatdosa på vägg inne i garage
2. rör/6mm2 från apparatdosan till utsida garage.
Sedan behöver man väl välja någon box/tillverkare där resp box kan kommunicera med någon strömmätare som jag monterar på inkommande matning antar jag....
Fråga: Funkar ovan setup eller behövs något mer. När jag pratade med en av de större leverantörerna av laddboxar sa de att antingen fick man dra individuella matningar till resp box eller så fick man sätta en extra JFB imellan dessa?? Trodde JFB kunde vara inbyggd i boxen, i det fall de nu behövs extra?
Läste något om att det krävdes separata JFB:er då DC läckströmmar kunde bli för höga om man hade mer än en laddbox per JFB...? Gäller det alla typer av JFB:er.... Väljer ju hellre en lösning där ex. JFB sitter i centralen och burken på väggen blir mindre/enklare....
MVH
Jakob
Planerar för laddboxar och funderar lite kring hur det bäst kopplas och efter att ha pratat med en av de större installatörerna/leverantörerna blev jag bara mer förvillad.
Tänkte ha en laddbox inne i garaget och en utanför och tänkte att lika bra att förbereda för 22kw när man ändå installerar nytt.
Min tanke var att välja laddbox senare, men att nu förbereda eldragning och då göra följande:
1. 6mm2 från central till apparatdosa på vägg inne i garage
2. rör/6mm2 från apparatdosan till utsida garage.
Sedan behöver man väl välja någon box/tillverkare där resp box kan kommunicera med någon strömmätare som jag monterar på inkommande matning antar jag....
Fråga: Funkar ovan setup eller behövs något mer. När jag pratade med en av de större leverantörerna av laddboxar sa de att antingen fick man dra individuella matningar till resp box eller så fick man sätta en extra JFB imellan dessa?? Trodde JFB kunde vara inbyggd i boxen, i det fall de nu behövs extra?
Läste något om att det krävdes separata JFB:er då DC läckströmmar kunde bli för höga om man hade mer än en laddbox per JFB...? Gäller det alla typer av JFB:er.... Väljer ju hellre en lösning där ex. JFB sitter i centralen och burken på väggen blir mindre/enklare....
MVH
Jakob
Laddboxar ska ha inbyggd dc skydd då det är krav sen behövs komplettera med jfb typ B, kanske finns laddboxar med det inbyggt.S skyisthelimit skrev:Hej,
Planerar för laddboxar och funderar lite kring hur det bäst kopplas och efter att ha pratat med en av de större installatörerna/leverantörerna blev jag bara mer förvillad.
Tänkte ha en laddbox inne i garaget och en utanför och tänkte att lika bra att förbereda för 22kw när man ändå installerar nytt.
Min tanke var att välja laddbox senare, men att nu förbereda eldragning och då göra följande:
1. 6mm2 från central till apparatdosa på vägg inne i garage
2. rör/6mm2 från apparatdosan till utsida garage.
Sedan behöver man väl välja någon box/tillverkare där resp box kan kommunicera med någon strömmätare som jag monterar på inkommande matning antar jag....
Fråga: Funkar ovan setup eller behövs något mer. När jag pratade med en av de större leverantörerna av laddboxar sa de att antingen fick man dra individuella matningar till resp box eller så fick man sätta en extra JFB imellan dessa?? Trodde JFB kunde vara inbyggd i boxen, i det fall de nu behövs extra?
Läste något om att det krävdes separata JFB:er då DC läckströmmar kunde bli för höga om man hade mer än en laddbox per JFB...? Gäller det alla typer av JFB:er.... Väljer ju hellre en lösning där ex. JFB sitter i centralen och burken på väggen blir mindre/enklare....
MVH
Jakob
Sen tror jag det behöver vara 10mm² för 22kw, det är 32A, då behöver även huvudsäkring vara strl gänga 3 då gänga 2 är max 25A om strömmen skall räcka till
Det går att läsa i sin helhet under 722 i SS 436 40 00 eller handboken för laddning av elfordon.
Men sammanfattningsvis: varje inkopplingspunkt ska ha individuell ledning med eget överströmsskydd.
En jordfelsbrytare 30 mA per inkopplingspunk ska skydda. Om inte boxen har felskydd för likström ska jordfelsbrytare typ B användas.
Vanliga regler gäller för kabeldimensionering.
Överspänningsskydd kan behövas.
Men sammanfattningsvis: varje inkopplingspunkt ska ha individuell ledning med eget överströmsskydd.
En jordfelsbrytare 30 mA per inkopplingspunk ska skydda. Om inte boxen har felskydd för likström ska jordfelsbrytare typ B användas.
Vanliga regler gäller för kabeldimensionering.
Överspänningsskydd kan behövas.
Redigerat:
Tyvärr har vi i Sverige valt att ha regler som hänvisar till massa standarder som kostar pengar och det är åt helvete, men det kräver en annan tråd....A avh67f skrev:Det går att läsa i sin helhet under 722 i SS 436 40 00 eller handboken för laddning av elfordon.
Men sammanfattningsvis: varje inkopplingspunkt ska ha individuell ledning med eget överströmsskydd.
En jordfelsbrytare 30 mA per inkopplingspunk ska skydda. Om inte boxen har felskydd för likström ska jordfelsbrytare typ B användas.
Vanliga regler gäller för kabeldimensionering.
Överspänningsskydd kan behövas.
Det vore intressant att veta lite mer exakt vad som står. Dels då jag av folk som normalt brukar veta vad de talar om säger att det skall vara ok att ha två laddboxar skyddade av en jordfelsbrytare. Det beror väl iof på hur man har definerat inkopplingspunkt? Är det samma som laddbox eller är det där man kopplar in laddboxar?
Sedan skulle jag vilja påstå (kan ha sett fel) att det verkar vanligt att man kopplar in flera boxar på samma ledning och att dessa då varit av typen som inte haft inbyggd säkring och JFB.... men även om det skulle vara (vanligt) så kan det ju såklart fortfarande vara fel.
Vad jag förstått så har iaf regler kring JFB:er relativt nyligen ändrats/förtydligats?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Det finns boxar som har JFB inbyggt och då behöver de inte har extern. Ex Garo Entity och Charge-Amps Aura.S skyisthelimit skrev:Tyvärr har vi i Sverige valt att ha regler som hänvisar till massa standarder som kostar pengar och det är åt helvete, men det kräver en annan tråd....
Det vore intressant att veta lite mer exakt vad som står. Dels då jag av folk som normalt brukar veta vad de talar om säger att det skall vara ok att ha två laddboxar skyddade av en jordfelsbrytare. Det beror väl iof på hur man har definerat inkopplingspunkt? Är det samma som laddbox eller är det där man kopplar in laddboxar?
Sedan skulle jag vilja påstå (kan ha sett fel) att det verkar vanligt att man kopplar in flera boxar på samma ledning och att dessa då varit av typen som inte haft inbyggd säkring och JFB.... men även om det skulle vara (vanligt) så kan det ju såklart fortfarande vara fel.
Vad jag förstått så har iaf regler kring JFB:er relativt nyligen ändrats/förtydligats?
Det du behöver tänka på är att alla boxar har inte möjlighet till vidare matning och då behöver du ha en kopplingslåda för box 1. Ska du klara 22kW på båda boxarna samtidigt behöver du bygga för 63A. Blir rätt grova saker och du behöver kolla så allt i din anläggning klarar det.
Tänker du 22kW på en eller 11kW på båda blir det klart smidigare saker då det räcker med 32A på matningen till de båda. Beroende på avstånd och förläggning kan det räcka med 5G6 till båda.
Jag skulle ha kopplat laddbox till PSA, då löser de bara ut när det är fel på laddbox och berör inget annat och berörs inte om t.ex. ett uttag utomhus skulle lösas ut jfb mitt på natten och bilen har slutat ladda pga det.S skyisthelimit skrev:Tyvärr har vi i Sverige valt att ha regler som hänvisar till massa standarder som kostar pengar och det är åt helvete, men det kräver en annan tråd....
Det vore intressant att veta lite mer exakt vad som står. Dels då jag av folk som normalt brukar veta vad de talar om säger att det skall vara ok att ha två laddboxar skyddade av en jordfelsbrytare. Det beror väl iof på hur man har definerat inkopplingspunkt? Är det samma som laddbox eller är det där man kopplar in laddboxar?
Sedan skulle jag vilja påstå (kan ha sett fel) att det verkar vanligt att man kopplar in flera boxar på samma ledning och att dessa då varit av typen som inte haft inbyggd säkring och JFB.... men även om det skulle vara (vanligt) så kan det ju såklart fortfarande vara fel.
Vad jag förstått så har iaf regler kring JFB:er relativt nyligen ändrats/förtydligats?
Nej, i detta fallet är planen att de ska klara max 22kW totalt och som jag skrev i första inlägget var planen att ha en kopplingsdosa vid första laddboxen..R Robert-san01 skrev:Det finns boxar som har JFB inbyggt och då behöver de inte har extern. Ex Garo Entity och Charge-Amps Aura.
Det du behöver tänka på är att alla boxar har inte möjlighet till vidare matning och då behöver du ha en kopplingslåda för box 1. Ska du klara 22kW på båda boxarna samtidigt behöver du bygga för 63A. Blir rätt grova saker och du behöver kolla så allt i din anläggning klarar det.
Tänker du 22kW på en eller 11kW på båda blir det klart smidigare saker då det räcker med 32A på matningen till de båda. Beroende på avstånd och förläggning kan det räcka med 5G6 till båda.
Men det känns som stora frågan är om de kan dela på EN JFB eller om det behövs två vid en sådan installation.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Det är ganska rörigt. Men jag kan försöka sammanfatta.S skyisthelimit skrev:
Ett alternativ är att du som nämnts letar efter laddstationer som har både överströmsskydd och JFB inbyggt, JFB för både AC och DC. Alla laddstationer med två uttag som kan användas samtidigt har alla dessa skydd. Men det går ju inte om du vill ha uttagena på insida och utsida om du inte gör ett hål i väggen som stickproppen går igenom
Det överströmsskydd (inte JFB eller PSA) som normalt sätts i matningspunkten ska då enbart skydda ledningen mellan central och laddstation. Ledningen ska dimensioneras för den högsta ström du vill ta ut från laddstationerna tillsammans. Det är Ok om det går att programmera denna ström i laddstationerna emellan som förhindrar att de tillsammans överskrider en viss ström.
Alternativ 2 är laddstationer utan inbyggda skydd. Man kan räkna med att de har en JFB för DC, det är allt.
Du kan sätta en gemensam JFB i centralen om du vill. Den ska då vara av typ B eller EV, inte A som är den vanliga typen. Detta pga av att de två laddstationerna teoretiskt kan släppa igenom en DC-felström på över 6 mA tillsammans. Detta klarar inte typ A.
Överströmsskyddet ska i detta fall även skydda laddstationernas uttag. Dessa är klassade för 32 A så överströmsskyddet kan inte vara högre än så. Vill du ta ut 22 kW från båda laddstationerna samtidigt så behöver du sätta ett överströmsskydd individuellt för varje laddstation. Återigen finns det laddstationer som kan pratar med varandra och skydda både uttag och ledning.
Bättre att köra med 11kw effekt på boxarna. Mycket smidigare laddkabel, rätt trist i längden med onödigt tjock kabel som blir stel på vintern. Har både 22kW laddbox och 22kW ombordladdare i bilen, så bilen laddar klart 1h tidigare mitt i natten, extremt ovärt såhär i efterhand.
Lastbalansering löser biten med flera laddare i serie. Vissa laddboxar typ Garo har utökad funktionalitet med slav-laddbox men kan vara lite överkurs med bara 2st boxar.
Det är inte så att du kan sätta en duo-box och lite längre laddkabel in till garaget?
Lastbalansering löser biten med flera laddare i serie. Vissa laddboxar typ Garo har utökad funktionalitet med slav-laddbox men kan vara lite överkurs med bara 2st boxar.
Det är inte så att du kan sätta en duo-box och lite längre laddkabel in till garaget?
Tack för förklaring! Det var väl ganska nära så jag trodde det var. Vad jag förstått så har man lite större frihet att välja produkter när man kör utan inbyggda skydd och dessutom tycker jag det känns mer "rätt" att detta sitter i centralen så en sådan lösning får det bli och i mitt fall ska jag ju max ta ut 32 A från bägge så då blir det ju lite enklare.Bo.Siltberg skrev:Det är ganska rörigt. Men jag kan försöka sammanfatta.
Ett alternativ är att du som nämnts letar efter laddstationer som har både överströmsskydd och JFB inbyggt, JFB för både AC och DC. Alla laddstationer med två uttag som kan användas samtidigt har alla dessa skydd. Men det går ju inte om du vill ha uttagena på insida och utsida om du inte gör ett hål i väggen som stickproppen går igenom
Det överströmsskydd (inte JFB eller PSA) som normalt sätts i matningspunkten ska då enbart skydda ledningen mellan central och laddstation. Ledningen ska dimensioneras för den högsta ström du vill ta ut från laddstationerna tillsammans. Det är Ok om det går att programmera denna ström i laddstationerna emellan som förhindrar att de tillsammans överskrider en viss ström.
Alternativ 2 är laddstationer utan inbyggda skydd. Man kan räkna med att de har en JFB för DC, det är allt.
Du kan sätta en gemensam JFB i centralen om du vill. Den ska då vara av typ B eller EV, inte A som är den vanliga typen. Detta pga av att de två laddstationerna teoretiskt kan släppa igenom en DC-felström på över 6 mA tillsammans. Detta klarar inte typ A.
Överströmsskyddet ska i detta fall även skydda laddstationernas uttag. Dessa är klassade för 32 A så överströmsskyddet kan inte vara högre än så. Vill du ta ut 22 kW från båda laddstationerna samtidigt så behöver du sätta ett överströmsskydd individuellt för varje laddstation. Återigen finns det laddstationer som kan pratar med varandra och skydda både uttag och ledning.
Som jag förstår det bör följande PSA fungera bra i central i denna lösning (32A samt typ A)
https://hager.com/se/katalog/produkt/adm432c-personskbr-b32a-30ma-a-6ka
....men det enda som gjorde mig lite osäker var när du skrev att "överströmskydd (inte PSA eller JFB)" ovan. Är inte en PSA just ett överströmsskydd (i kombination med JFB)!??! och borde det då inte räcka med en anpassad PSA (i detta fall 32A)?
...och nä, lång sladd genom garagedörr går också bort! ;-)
Hej Bo
Fint sammanfattat. Bara en fråga.
Var hittar du stöd för att man skulle uppfylla standard med gemensam jordfelsbrytare för flera laddare?
Det blir ju minst två inkopplingspunkter och då är ju den "överordnade regeln" (411, vid användning av automatisk frånkoppling av matningen) att dessa ska skyddas av separata jordfelsbrytare.
Men det kanske inte är så.
Fint sammanfattat. Bara en fråga.
Var hittar du stöd för att man skulle uppfylla standard med gemensam jordfelsbrytare för flera laddare?
Det blir ju minst två inkopplingspunkter och då är ju den "överordnade regeln" (411, vid användning av automatisk frånkoppling av matningen) att dessa ska skyddas av separata jordfelsbrytare.
Men det kanske inte är så.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Nej, den duger tyvärr inte. JFB-delen är av typ A. Det ska vara typ B eller EV.
PSA är mycket riktigt en kombination av överströmsskydd och JFB. Ofta dyrare än separata enheter. Och kan vara förvillande om man bara läser rubriken då den nämner B-karakteristik, men det avser överströmsskyddet.
PSA är mycket riktigt en kombination av överströmsskydd och JFB. Ofta dyrare än separata enheter. Och kan vara förvillande om man bara läser rubriken då den nämner B-karakteristik, men det avser överströmsskyddet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Ah, klantigt av mig. Verkar inte som Hager har någon PSA med typ B.Bo.Siltberg skrev:
Isf borde det vara en:
https://hager.com/se/katalog/produkt/cdb740f-jfb-4-polig-10ka-40a-30ma-typ-b
+ lämpligt överströmsskydd (32A i detta fall)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Ja den blir bra. Har du kollat priset