Asgarvad skrev:
Aha, jag trodde det var hondelen till en perilex som var illustrerat av bilderna.
Det trodde jag med... Tänkte att TS behövde en perilexstickpropp till den nya kabeln eftersom den gamla kanske var "fastgjuten" vid den gamla kabeln.

Om TS fortfarande känner sig osäker behöver vi kanske mera bilder för att förstå exakt hur det ser ut.

Håller helt med om att det är onödigt att blanda in perilexutag och stickpropp om det finns en OK dosa. En fördel med att en gång för alla montera ett fullbestyckat perlixuttag är dock att det blir enklare att byta spis nästa gång.

Vad betyder bygglingen ? Är det en liten plåt som kopplar ihop två skruvarna?

Ja, bygling det är den lilla plåten som kopplar ihop två anslutningar på kopplingsplinten. Dessa är till för att välja inkopplingssätt. Du verkar ha tre faser i din dosa i väggen så då behöver du bara behålla den bygling som sitter mellan skruv 1 och 2.

Tomas Bartkelis skrev:
Vad betyder bygglingen ? Är det en liten plåt som kopplar ihop två skruvarna?
Japp, vad jag kan se har du tre "byglingar".

bygel2.jpg

• Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
Så jag måste ta bort 2 av 3 behålla endast den som bygger ihop 1 + 2 skruvarna? Hur kopplar jag vänstra är nollan sen en av faserna skruv 3 och den andra faserna skruv 4 eller fem, sista jord?

Ska den kopplas in på två eller tre faser? Bland de senare inläggen låter det som att du tänker byta kabeln till en femledare så att tre faser kan användas? I detta fall ska den kopplas in enligt det nedersta alternative i bilden i #1 - "380 V 3N~", dvs

Bygel mellan 1-2
1-2: N (blå)
3: L1 (brun)
4: L2 (svart)
5: L3 (grå)
Jord: PE (gul/grön)

Vill du koppla in den på två faser via en 4-ledare blir det:

Bygel mellan 1-2
Bygel mellan 4-5
1-2: N (blå)
3: L1 (brun)
4-5: L2 (svart)
Jord: PE (gul/grön)

Tomas Bartkelis skrev:
Så jag måste ta bort 2 av 3 behålla endast den som bygger ihop 1 + 2 skruvarna? Hur kopplar jag vänstra är nollan sen en av faserna skruv 3 och den andra faserna skruv 4 eller fem, sista jord?
Låter rätt och riktigt om du byter kabel till en femledare och kopplar in alla tre faserna.

koppla2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noll på ett. Fas på tre, fyra och fem. Vilken fas som hamnar var kvittar i praktiken. Och som du säger, enbart en bygel och den ska sitta mellan ett och två.

Och viktigast av allt, skyddsjord längst till höger. Kapa gärna kabel så att skyddsjord blir något längre an övriga trådar. Då blir skyddsjord den sista som släpper om någon får för sig att slita loss kabeln från spisen.

Edit: Långsam igen....

Redigerat:
Förlåt men jag förstod inte riktig en gång till ;)) dosan kopplat med femledare , själva spisens kabeln är 4ledig, här är schemat som visar hur ska spisen kopplas.
ImageUploadedByByggahus.se1364461188.100283.jpg
Skapa konto

Jag liksom förstog hur ska jag koppla jag funderar endast om bygglingen som kopplar 4-5 ska den sitta kvar eller ska den tas bort? För att Bo Siltberg skrev att den ska med de andra skrev att den tas bort... Hur är det på riktig?

Om du har fyrledarkabel så skall du behålla bygeln mellan 4-5. Då blir spisen inkopplad på två faser. Har du möjlighet att byta till en femledare kan du koppla in alla tre faserna och då tar du bort bygeln mellan 4-5 precis som Bo skrev i tidigare inlägg. (#21)

• Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
Tack till alla ! Ska äta riktig mat till påsk! Önskar glad påsk till alla!!!

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr gick jordfelsbrytaren av är det vanlig? Är det kan vara något fel med spisen?

Om du menar att JFB löste när du slog på en av plattorna, ja det är vanligt :(. Låt bli den plattan.
Om däremot JFBn löser vad du än gör med spisen låter det som en felkoppling någonstans.

Spisen funderade i början men sen Elen försvann !

Tomas Bartkelis skrev:
Tyvärr gick jordfelsbrytaren av är det vanlig? Är det kan vara något fel med spisen?
När löste JFBn?. Du råkade inte få kontakt mellan nolla och skyddsjord när du kopplade?

ImageUploadedByByggahus.se1364464920.771079.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.