Här är min inkoppling..
 
Typiskt fel i en av spisplattorna, för du kan väl isolera felet till en av plattorna? Det är vanligt att de läcker lite på gamla spisar. Inget farligt, men just den plattan går ju inte att använda.
 
Tomas Bartkelis skrev:
Här är min inkoppling..
Ser inget fel i den ändan som borde få JFB att lösa. Dock skulle jag starkt rekommendera att du skalar längre och låter den skalade kabeln gå som ett U runt hela skruven. Stoppa även in kabeln konsekvent på vänster sida om skruven så "låser" det bättre när du drar åt skruven.

Har du tillgång till spänningsprovare eller multimeter så skadar det inte att mäta att du har de spänningar du förväntar dig.
 
Nu kopplat som du sa Alfredo med U och skalat lite längre kabeln , samt kan det vara också som Bo Siltberg sa något fel med en av platorna. Spisen ser ut så här , så den är ganska gammal. ImageUploadedByByggahus.se1364466830.134916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1364466862.433530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittar du någon systematik i när JFBn löser? Gissar som Bo att det är en enskild platta som är problemet och då borde du kunna hitta vilken.
 
Är den inkopplad med perilex-stickpropp?
Är stickproppen fastgjuten på sladden?
 
Ja spisen är inkopplat perilex stickpropp och den är gjuten. Spisen har varit inkopplat på 2 fas men verkar inte fungerar nånting, jag var tvungen att åka till Co och köpa en ny perilex stickpropp och femledarkabel , nu spisen är inkopplat och verkar fungera. Tack alla för tips det var nyttiga kunskaper för i el världen. Glad påsk!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomas Bartkelis skrev:
Ja spisen är inkopplat perilex stickpropp och den är gjuten. Spisen har varit inkopplat på 2 fas men verkar inte fungerar nånting, jag var tvungen att åka till Co och köpa en ny perilex stickpropp och femledarkabel , nu spisen är inkopplat och verkar fungera. Tack alla för tips det var nyttiga kunskaper för i el världen. Glad påsk!
Tomas Bartkelis skrev:
Nu kopplat som du sa Alfredo med U och skalat lite längre kabeln , samt kan det vara också som Bo Siltberg sa något fel med en av platorna. Spisen ser ut så här , så den är ganska gammal.
[bild]
Om du använde den gamla sladden från den trasiga spisen så har du nu antagligen matat den "nya" spisen med 400VAC istället för 230VAC.

Men efter att du bytt till 5-ledarkabeln så får elementen i plattor/ugn rätt spänning. Får hoppas att du inte har förstört något element.
 
Bara för att en tråd är BLÅ är det inte säkert att det är NOLLA
Som i detta fall har spisen blivt matad med 400V fast det ska vara 230V
Spisar med elementspänning 230V måste ha Nolla
Spisar med elementspänning 400V behöver ingen Nolla
 
Tomas Bartkelis skrev:
Ja spisen är inkopplat perilex stickpropp och den är gjuten. Spisen har varit inkopplat på 2 fas men verkar inte fungerar nånting, jag var tvungen att åka till Co och köpa en ny perilex stickpropp och femledarkabel , nu spisen är inkopplat och verkar fungera. Tack alla för tips det var nyttiga kunskaper för i el världen. Glad påsk!
Du ska vara jätteglad om du inte har kvaddat den "nya" spisen, om det hade varit elektronik i spisen så hade all elektronik brunnit upp eftersom du till 99,9% matat spisen med 400 V istället för 230 V.

Man måste alltid läsa och förstå vad som står på märkplåten. Man måste alltid också mäta vilken spänning man får på dom olika trådarna.

På den gjutna perilexstickproppen saknar antagligen nollstiftet, nollstiftet är det stift som sitter uppe till höger när man har stiften mot sig och styrpiggen uppåt.
Denna saknar nolla: images

pp16a-perilex-winkel-stecker.jpg

Så här ska en fullkopplad perilexstickkontakt vara kopplad.
 
  • Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Du ska vara jätteglad om du inte har kvaddat den "nya" spisen, om det hade varit elektronik i spisen så hade all elektronik brunnit upp eftersom du till 99,9% matat spisen med 400 V istället för 230 V.

Man måste alltid läsa och förstå vad som står på märkplåten.
Fast i detta fall tycker jag att TS på ett föredömligt sätt sökt kunskap kring märkplåt, byglingar och inkopplingsalternativ. Tyvärr har nog vissa rådgivare i tråden, däribland jag :surprised:, fokuserat för mycket på "spisändan" av anslutningskabeln och inte försäkrat oss om att TS haft benkoll på "väggändan".

Redan första inläggets första bild borde ha fått varningsklockor att ringa hos oss "rådgivare".

Detta illustrerar ju lite av svårigheterna kring att ge råd när man inte har den kompletta bilden. Hade man sett den befintliga nollösa anslutningskabeln med gjuten nollös perilexstickpropp, hade nog ett antal inlägg i denna tråd skrivits annorlunda. Jag för min del var nog aldrig helt säker på om det fanns en dosa eller ett perilexuttag i väggen och slarvade med att försäkra mig om hur det egentligen såg ut.

Förhoppningsvis har dock spisen överlevt och vi har alla lärt oss lite mer. Glad påsk!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det har blandats 4- och 5-ledarkabel friskt här i inläggen, och det är inte helt tydlig vad som avsetts. Det var inte ens tydligt om det fanns ett perilexuttag eller bara en dosa. Asgarvad påpekade två ggr att stickproppen på 4-ledarkabeln behövde kopplas om, men var den gjuten så är det ju lite svårt...
 



Ser ut som innanmätet på ett infällt perilexuttag!​
 
Redigerat:
Försöker skriva tydlig nästa gång , då har jag lite svårigheter med svenska språket , men nu allting är bra , spisen är inkopplat på rätt sätt med femsladar och perilex stickpropp från Co däremot inte direkt men jag förstog nog vad ni alla skrev.. Tack till alla!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bra att det blev rätt till slut utan att något gick sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.