Hej till alla!

Vår nyare spis gick sönder någon månad sedan, spisens dörrglaset gick sönder när min fru bakade kakor. Så vi bestämde oss att köpa spisen på blocket men spisen var utan anslutningsslad, så jag funderar går det att koppla in lite äldre spis så att den fungerar, nya spisen var inkopplat så där:
ImageUploadedByByggahus.se1364301818.075732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1364301841.942228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya spisen ska kopplas enligt schema:

ImageUploadedByByggahus.se1364301988.341876.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1364302015.775574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är vart vilken tråd kopplar jag in???

Vi hoppas att spisen fungerar innan påsk kommer ;))

Tack till alla för svar!
 
Den gamla spisen var kopplad med tre faser utan nolledare.
Den nya spisen måste ha en nolledare.
Under förutsättning att perilex-kontakten i väggen är fullkopplad med nolledare framdragen kopplar du den blå ledaren till uttagets nolla och anslutningsskruven längst till vänster. De svarta och bruna ledarna kopplas till var sin fas enligt kopplingsalternativ "380V 2N".
Skaffar du en snutt femledarkabel kan du använda alla tre faserna och koppla enligt alternativ "380V 3N". Tänk på att byglingarna mellan anslutningsskruvarna används olika i de skilda inkopplingsalternativen.
Alternativet "220V 3" används bara i Norge.
 
Asgarvad så du menar att det går inte att koppla in spisen? Är den blå ledaren är inte en nolla ?
 
Tomas Bartkelis skrev:
Asgarvad så du menar att det går inte att koppla in spisen? Är den blå ledaren är inte en nolla ?
Grundregel: Lita aldrig på färgerna i en "okänd" kabel! Mät för att vara säker!

Med vänlig hälsning, Ola
 
Vad kan jag göra för att spisen ska fungera?
 
Du måste kontrollera vad du har i andra änden (i dosan på väggen eller i perilexkontakten om du har sådan). Mät om du har tre faser och nolledare eller endast tre faser och jord. Om du har nolledare kan du koppla in spisen enligt ovanstående inlägg.
 
O
Om det är så att du inte har nollan framdragen så blir det svårt att enkelt fixa spisen.
 
Ska kolla vilka sladar sitter under dosan. Tack alla för svar!
 
Hej igen under dosan ser ut så här , dem fem sladar . ImageUploadedByByggahus.se1364400797.537273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1364400855.585277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå inkopplat N, jord till jord, vit till T, svart till S , brun till R bokstaver , som jag förstår så vit, brunn och svart är faserna , så va tycker ni går det att koppla in spisen enlig metoden som asgarvad så?
 
Ja det ska gå, men för säkerhets skull kontrollmät så att du har 230V mellan N och resp fas. Var sedan noggran med att bort rätt byglar i spisens kopplingsplint. Det är bara ansl 1 och 2 som ska vara byglade enl det inkopplingsalternativ som gäller för dig.
 
Om man utgår från att gröngul är skyddsjord och blå nolla så har du ett fullkopplat uttag. Svart, Brun och Vit är fasledare. Om du prompt vill använda din gamla kabel så är du hävisad till att koppla in spisen på bara två faser. Koppa om den blå ledaren i perilex-stickproppen så att den överensstämmer med den blå ledaren in till uttaget. Tittar man på ett sådant uttag befinner sig skyddsjorden i mitten, nollan kl 10, fas1 klockan 8, fas2 klockan 4 och fas3 klockan 2. anslut därefter den blå nolledaren från sladden till kopplingsplintens allra vänstraste skruv 1. Behåll byglingen till skruv 2. Koppla in en av fastrådarna till skruv 3 och OBS ta bort byglingen till nästa skruv. Den sista fasledaren kopplas in på de byglade skruvarna 4 och 5. Den gröngula skyddsjorden kopplas in längst till höger där spisens egna gröngula är ansluten.
Har du däremot en 5 ledad gummikabel så kopplar du utan byglingar med nollan längst till vänster och faserna efter varann (spelar ingen roll i vilken ordning de kopplas in) och jorden längst till höger. Då kan du ta ut maximal effekt ur spisen.
 
Redigerat:
Byt kabel till en femledare så kan du nyttja spisen fullt ut. En "stump" kabel blir inte många kronor. Åk förbi en elfirma så borde den kosta ungefär en bullpåse. :)
 
Jag har godkänd femledarkabel hemma men varifrån skafar jag perilex kontakten ?
 
Aha, jag trodde det var hondelen till en perilex som var illustrerat av bilderna. Det var alltså en vanlig kopplingsplint inuti en dosa.
Försäkra dig om att blå är nolla och jord är jord i kopplingsplinten ock anslut sedan som ovan nämnt. Att köpa stickpropp och uttag för perilex när det finns en funktionell plint i en dosa är onödigt. En femledarkabel ca en meter kan du dock kosta på dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.