tommib
J jonaserik skrev:
Och vad kostar ett relä då, ca 150 kr och det tycker du är för dyrt att vara på säkra sidan om en spole eller annat som ska påverkas ger upp med en kortis som följd. Ingen ursäkt för att det BARA är en shelly.
Givet att en Shelly kostar 200 kr så tycker jag att ett mellanrelä är för dyrt ja. Händelsen den ska skydda emot kanske inträffar en gång under TS livstid, om ens det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
alm82 alm82 skrev:
Shelly har även ett lite kraftigare trefas-relä, lämpligt när det ska brytas flera faser,

[länk]
Jag skulle faktiskt inte lita på den där givet att det i specifikationen inte någonstans står nämnt 400 V. Troligen är det ok men jag skulle föredra en riktig kontaktor med korrekt märkspänning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Givet att en Shelly kostar 200 kr så tycker jag att ett mellanrelä är för dyrt ja. Händelsen den ska skydda emot kanske inträffar en gång under TS livstid, om ens det.
Du har dina ideer om vad som kan användas och inte ska vara någon fara. Men nu är det så att inget är starkare än sin svagaste länk. Jag har talat om vad jag anser som bäst och det är upp till TS att utföra på ettt sätt som denne finner det lämpligt för sitt bruk. Oavsett vad som sägs på detta forum. Sen som någon annan kom in med, finns 3 fasrelä typ shelly med och även den delen är upp till TS att annama om denne vill ha det så. Inget som vi på forumet ska lägga oss i.
 
Skippa mellanrelä, det är en helt onödig komponent om man ändå ska använda en kontaktor.
Montera en liten säkring i manöverkretsen istället om man är rädd för kortis i spolen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja vad händer när det blir fel på mellanreläet? En märklig diskussion kring manövern av en kontaktor där Shelly är som hittad för det. Ett mycket osannolikt fel där kontaktorns spole skulle ge det problemet dvs kraftig kortslutning, vanligare då med avbrott även det sällsynt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja vad händer när det blir fel på mellanreläet? En märklig diskussion kring manövern av en kontaktor där Shelly är som hittad för det. Ett mycket osannolikt fel där kontaktorns spole skulle ge det problemet dvs kraftig kortslutning, vanligare då med avbrott även det sällsynt.
Många bud i tråden, men föringa ingen del i ett system.
 
Tack för många tankar och idéer. Vi kan enas om att alla gör på olika sätt och jag lägger ingen vikt vid det. Jag har gjort en väldigt enkel skiss på hur jag tänker att man skulle kunna koppla ihop det. Jag har mätt mig fram till att jag har två faser, nolla och jord fram till beredaren. Hoppas ni förstår min skiss för bild är inte min starka sida. Förklara gärna varför om man bör göra på annorlunda sätt.
 
  • Handritad skiss av elinstallation med markerade kablar och anslutningar till en beredare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inga problem, helt rätt som du tänker, inga ytterligare kommentarer behövs.
 
  • Gilla
Forslind
  • Laddar…
Wagon på skyddsjorden behövs väl inte, du sa ju att du jord hela vägen fram till beredaren.
 
D Dilato skrev:
Wagon på skyddsjorden behövs väl inte, du sa ju att du jord hela vägen fram till beredaren.
Tanken är att sätta allt i en kapsling under beredaren så tror inte att den räcker upp till kopplingsplinten därifrån men absolut, gör den det så skippar jag wagon!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Forslind skrev:
Tanken är att sätta allt i en kapsling under beredaren så tror inte att den räcker upp till kopplingsplinten därifrån men absolut, gör den det så skippar jag wagon!
Är det inte bättre att ha extra lådan på väggen efter arbetsströmbrytaren, tänker på att VVB ger sig och en ny ska dit. Mindre jobb då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det skull
J jonaserik skrev:
Är det inte bättre att ha extra lådan på väggen efter arbetsströmbrytaren, tänker på att VVB ger sig och en ny ska dit. Mindre jobb då.
Så skulle jag absolut kunna göra!
 
tommib
Traditionellt ritar man så att ingångssidan på en kontaktor är den med udda nummer och utgångssidan är den med jämna, därför studsade jag till lite på kopplingen innan jag såg texten.

I övrig blir det toppen sådär och jonaseriks förslag om att sätta är iofs bra, speciellt om man ska hempula det. Problemet är att en arbetsströmbrytare normalt också är byggd för att ha dragavlastning, medan en normkapsling för innebruk sällan är det. Inget som inte går att lösa men en extra grej att tänka på.

Personligen hade jag nog satt lådan innan arbetsbrytaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
El är billigare dagtid än nattetid större delen av året. Se till att styra mot elpris och inte tid. Styr du med termostaten så kan du vara säker på att varmvattnet alltid finns tillgängligt - även om alla 5 i hushållet vill duscha samma dygn. Då kan du ha lägre maxtemp i beredaren också under sommaren och minskar tomgångsförbrukmingen...

Mitt utfall första 18 dagarna i maj med 300L vvb som styrs mot elpris med termostat. 5 pers i hushållet:

Histogram som visar genomsnittlig elförbrukning per timme och elpris över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.