tommib tommib skrev:
Traditionellt ritar man så att ingångssidan på en kontaktor är den med udda nummer och utgångssidan är den med jämna, därför studsade jag till lite på kopplingen innan jag såg texten.

I övrig blir det toppen sådär och jonaseriks förslag om att sätta är iofs bra, speciellt om man ska hempula det. Problemet är att en arbetsströmbrytare normalt också är byggd för att ha dragavlastning, medan en normkapsling för innebruk sällan är det. Inget som inte går att lösa men en extra grej att tänka på.

Personligen hade jag nog satt lådan innan arbetsbrytaren.
Behöver inte vara gummikabel till VVB , det går lika bra med vanlig kabel som fästes upp på väggen ner till VVB. Finns även kapslingar som kan sättas förskruvning som dragavkastning, om gummikabel ska användas.
 
tommib
Jodå, jag vet. Det var därför jag skrev det öppet. Ingen av oss vet hur TS installation ser ut.
 
Tack för era svar! Kommer troligtvis att sätta kapslingen innan arbetsbrytaren. Vilken kabel bör jag använda från kapslingen till arbetsbrytaren? Att det ska vara 2.5mm² är jag med på men vilken sort är smidigast att jobba med? Funkar det med typ N1XV? Vi snackar 50cm kabel.
 
tommib
EKK är sannolikt både enklast och billigast. Eller någon modernare variant av den som EXQ.
 
  • Gilla
Forslind
  • Laddar…
F Forslind skrev:
Tack för era svar! Kommer troligtvis att sätta kapslingen innan arbetsbrytaren. Vilken kabel bör jag använda från kapslingen till arbetsbrytaren? Att det ska vara 2.5mm² är jag med på men vilken sort är smidigast att jobba med? Funkar det med typ N1XV? Vi snackar 50cm kabel.
Kräver din VVB verkligen 16A? Normalt så behöver vanliga VVB i bostäder bara 10A och då 1,5mm2.
 
Det är inte jag rätt man att svara på faktiskt. Den är säkrad med 16A i centralen och 2.5mm² kabel fram.
 
tommib
Då fortsätter du med 2,5 kvmm
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.