Hej!
Jag försöker koppla in en ny dimmer och byta ut en gammal.
Jag har en svart kabel, en blå och en grön/gul. Tidigare satt det en gammal dimmer som fungerade med halogen lampor. Nu har jag köpt en Schneider SBD200LED dimmer, jag lyckas dock inte få lampan att fungera korrekt utan den lyser fullt konstant istället.
Har någon en aning om hur det ska kopplas, har försökt googla runt men lyckas inte.
Tack!
Jag har en svart kabel, en blå och en grön/gul. Tidigare satt det en gammal dimmer som fungerade med halogen lampor. Nu har jag köpt en Schneider SBD200LED dimmer, jag lyckas dock inte få lampan att fungera korrekt utan den lyser fullt konstant istället.
Har någon en aning om hur det ska kopplas, har försökt googla runt men lyckas inte.
Tack!
Husägare
· Skåne
· 1 554 inlägg
Hur var det kopplat innan, och hur försökte du koppla nu?
Jag skulle vara väldigt försiktig med den här inkopplingen, för den gulgröna hör inte hemma i en dimmer!
Red ut vad varje ledare har för funktion och lita inte på färgerna!
Jag skulle vara väldigt försiktig med den här inkopplingen, för den gulgröna hör inte hemma i en dimmer!
Red ut vad varje ledare har för funktion och lita inte på färgerna!
Man brukar säga att man inte kan säga något säkert från bara färger. Möjligtvis har vi ett undantag här. Om den gulgröna var ansluten till den gamla dimmern så var det fel. Förhoppningsvis bara fel färg använd. Den enda rätta användningen av gulgrön är till skyddsjord. I den dosan är den enda rätta användningen av blå till neutral. Ingen av dessa har i dimmern att göra. Om någon av dem har sin rätta funktion kan du förstöra den nya dimmern genom att chansa. Om du har en bild på hur det var kopplat tidigare går det nog att översätta till den nya. Har du inte det får du följa trådarna och se hur de är anslutna.
Kolla i dosa vart g/g används till, om det är PE eller tändtrådA Adrianp skrev:Hej!
Tack!
Den äldre var inte en led dimmer och hyfsat gammal. Såg dessvärre inte hur den var kopplad men kan det vara så att den endast behövde tändtråd och neutral? Med andra ord är det kanske inte draget fas till detta uttag?A Avemo skrev:Man brukar säga att man inte kan säga något säkert från bara färger. Möjligtvis har vi ett undantag här. Om den gulgröna var ansluten till den gamla dimmern så var det fel. Förhoppningsvis bara fel färg använd. Den enda rätta användningen av gulgrön är till skyddsjord. I den dosan är den enda rätta användningen av blå till neutral. Ingen av dessa har i dimmern att göra. Om någon av dem har sin rätta funktion kan du förstöra den nya dimmern genom att chansa. Om du har en bild på hur det var kopplat tidigare går det nog att översätta till den nya. Har du inte det får du följa trådarna och se hur de är anslutna.
En arbetshypotes är att svart tråd är fas, blå tråd är tändtråd (får egentligen inte vara det) och gulgrön tråd är oanvänd (får egentligen bara vara skyddsjord, men används ibland till annat).A Adrianp skrev:
För att kunna reda ut vad som är vad så måste du kontrollera andra änden på trådarna, var de är inkopplade mot.
Edit:
En vanlig strömbrytare har "aldrig" någon nolla eller skyddsjord.
Äldre dimmer har aldrig någon nolla eller skyddsjord.
Vissa av dagens dimmrar behöver ha nollan ansluten å vissa fungerar bättre om nollan är ansluten.
Din dimmer ska inte ha någon nolla.
Det går få lampan att fungera som den skall genom att bryta nollan. Men det är inte rätt. Om du chansar på en inkoppling så finns givetvis chansen att det är rätt och allt fungerar. Dessutom finns risken att det är fel och dimmern förstörs. Jag skulle inte ta den risken. Du måste titta i andra änden av röret in i dosan. Vilka färger finns där? Och vad är de anslutna till?A Adrianp skrev:
Kopplade in den gamla dimmern igen och lampan fungerar hyfast bra med svart till x med pil och blå till L. Den flickrar på högsta styrkan bara. Kollade även var trådarna gick och det är svart som går till lampan.Demmpa skrev:
Funkar nog bättre om du drar fram en nolla till dimmer. Så blå är fas? Du kan använda grön gul för att dra in en ny blåA Adrianp skrev:
Spännande om blå är fas.A Adrianp skrev:
Skulle börja misstänka okvalificerat hemmapulande.
Jag hade följt den blå misstänkta fasen bakåt från "dimmerdosan". Vet du om det finns en kopplingdosa på väg till centralen (gissningsvis finns det)? Följ tråden dit och se hur den är vidarekopplad.
Du har alltså en svart ledare som går från "dimmerdosan" till takdosan. Har du dessutom blå och gulgrön i takdosan, eller är det några andra roliga färger?