Ja, att stänga cirkulationspumpen är en bra idé. Glömde nämna det. :)
 
Jag brukar göra så här,
1 stäng termostaten samt öppna locket på returventilen (detta har ni redan gjort) och skruva igen denna,
2 sen öppnar jag luftningsnippeln tills trycket fallit.
4 Efter detta öppnar jag muttern på radiatorns retur och tappar av resten i en låg burk sen lossar jag resten och monterar propphuvar.
Proppar är viktigt att ni har innan ni börjar med detta jobb.
 
Jag vet verkligen ingenting om VVS så ursäkta alla dumma frågor. Är livrädd att det ska börja rinna massa vatten som vi inte får stopp på ☺️

stänger du av cirkulations pumpen först innan du gör nedan?
2. Stänger du luftningsnippeln när vattnet börjar komma ut?
3, menar du muttern som jag har markerat med en gul pil?
Radiator med golvanslutning och en gul pil som pekar på en mutter vid nedre anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag brukar göra så här,
1 stäng termostaten samt öppna locket på returventilen (detta har ni redan gjort) och skruva igen denna,
2 sen öppnar jag luftningsnippeln tills trycket fallit.
4 Efter detta öppnar jag muttern på radiatorns retur och tappar av resten i en låg burk sen lossar jag resten och monterar propphuvar.
Proppar är viktigt att ni har innan ni börjar med detta jobb.
 
F Erica Wyse skrev:
Jag vet verkligen ingenting om VVS så ursäkta alla dumma frågor. Är livrädd att det ska börja rinna massa vatten som vi inte får stopp på ☺️

stänger du av cirkulations pumpen först innan du gör nedan?
2. Stänger du luftningsnippeln när vattnet börjar komma ut?
3, menar du muttern som jag har markerat med en gul pil?
[bild]
Cirkulationspumpen är inte absolut nödvändigt, men har du tillgång till denna så stäng av den.
När steg 1 är avklarat, så öppnar jag luftningsnippeln tills det inte kommer mer vatten.
Japp, det är muttern vid returventilen som du har pilen på.

du måste köpa PROPP FÖRKROMAD MED KONTÄTNING.
 
  • Förkromad propp med kontätning och en matchande mutter mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man verkligen stänga till både inlopp och utlopp? Är inte en (upponer) v koppling som låter vattnet cirkulera vidare korrekt?
Har satt en sån på mitt bortkopplade och det fungerar. Men jag kanske har ett enrörssystem då? Eller tvärtom?
 
Vi har köpt klämringskoppling och metall lock, fungerar det?

det har säkert sprutat ut 3-4 liter, sen fegade vi ut och slutade. Brukar det vara så mycket vatten?
Märkte nu att trycket i expansions kärlet är lågt, påverkas det av vad vi har gjort?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Cirkulationspumpen är inte absolut nödvändigt, men har du tillgång till denna så stäng av den.
När steg 1 är avklarat, så öppnar jag luftningsnippeln tills det inte kommer mer vatten.
Japp, det är muttern vid returventilen som du har pilen på.

du måste köpa PROPP FÖRKROMAD MED KONTÄTNING.
 
F Erica Wyse skrev:
Vi har köpt klämringskoppling och metall lock, fungerar det?

det har säkert sprutat ut 3-4 liter, sen fegade vi ut och slutade. Brukar det vara så mycket vatten?
Märkte nu att trycket i expansions kärlet är lågt, påverkas det av vad vi har gjort?
Du ska ha den proppen som jag la upp bild på, inget annat. Finns i tre storlekar, vilken ni ska ha vet jag inte helt 100.
Ja, det kan komma en del vatten, och det kan läcka igenom vid ventilerna då slutar det inte komma vatten från luftningsnippeln innan systemet är tomt.
Bor ni i villa så kan man med fördel sänka trycket vid pannan/värmepumpen så går det snabbare, viktigt att man återfyller med vatten innan man drar igång pannan på nytt.
Japp, det är därför trycket sjunker i exp kärlet.
 
Om termostatventilen och returventilen är täta så ska det inte komma mer än max en halv deciliter vatten när man ”luftar”, det är bara den lilla mängd övertryck som ska komma ut. Vatten går knappt att komprimera.
 
Då får det bli ett buy besök till Bauhaus imorgon.
Är det bäst att vi öppnar upp ventilen som vi ströp tills vi har allt?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Du ska ha den proppen som jag la upp bild på, inget annat. Finns i tre storlekar, vilken ni ska ha vet jag inte helt 100.
Ja, det kan komma en del vatten, och det kan läcka igenom vid ventilerna då slutar det inte komma vatten från luftningsnippeln innan systemet är tomt.
Bor ni i villa så kan man med fördel sänka trycket vid pannan/värmepumpen så går det snabbare, viktigt att man återfyller med vatten innan man drar igång pannan på nytt.
Japp, det är därför trycket sjunker i exp kärlet.
 
Du behöver inte öppna någon ventil vid/på elementet utan det du ska se till är att luftningsnippeln är åtskruvad samt eventuellt andra kopplingar ni varit på, sedan fyller du på systemet.
 
Hmm, så varför kom det så mycket vatten för oss tro? Som jag skrev så läckte det en del från returventilen, kan det vara därför?
Hur stänger man termostatventilen förutom att vrida den till 0?

Kanske är bättre att stänga av pannan imorgon så det inte är något tryck eller är det något annat jag gör fel?

Demmpa Demmpa skrev:
Om termostatventilen och returventilen är täta så ska det inte komma mer än max en halv deciliter vatten när man ”luftar”, det är bara den lilla mängd övertryck som ska komma ut. Vatten går knappt att komprimera.
 
J jonaserik skrev:
Stäng av elementet ,vänta ett par timmar, då är rör och element kalla, sätt på elementet och röet upp blir varmt och det nedre fortfarande kallt, då har du ett 2 - rörssystem,,
Så som @Erica Wyse element är kopplat så kan man inte kontrollera om det är 1-rörs eller 2-rörs på det sätt du beskriver.

Däremot så kan man eventuellt känna lite värme på bägge rören nere vid golvet när elementet är avstängt om det är 1-rörsystem.

Edit: kan även vara värme på rören vid 2-rörsystem, nu när jag tänker efter, allt hänger på om det finns fler elementet (som är igång) efter det aktuella elementet vid 2-rörsystem, för om det är vattenflöde genom T-kopplingarna under golvet och dessa är nära golvet så kommer varmt vatten passera genom T-kopplingarna och värma upp avstickarna lite.
 
Redigerat:
F Erica Wyse skrev:
Hmm, så varför kom det så mycket vatten för oss tro? Som jag skrev så läckte det en del från returventilen, kan det vara därför?
Hur stänger man termostatventilen förutom att vrida den till 0?

Kanske är bättre att stänga av pannan imorgon så det inte är något tryck eller är det något annat jag gör fel?
Att det kom så mycket vatten beror på att ena/bägge ventil(en/erna) inte håller tätt i stängt läge.

Om det är returventilen som läcker igenom så har det inget att göra med att den läcker vid manöverskruven.

Ja bäst är att stänga av hela pannan om ni inte hittar var ni stänger av cirkulationspumpen.
 
Hur har det gått för Er, jag tror inte att Bauhaus har rätt proppar de som jag tipsade om.
 
Jag köpte kopplingarna som du rekommenderade på Bauhaus igår.
Är lite nojig att vattnet inte är avstängt även fast fast vi stängt av termostaten och retur ventilen. Är det bäst att börja med ingående eller returen?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hur har det gått för Er, jag tror inte att Bauhaus har rätt proppar de som jag tipsade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.