F Erica Wyse skrev:
Jag köpte kopplingarna som du rekommenderade på Bauhaus igår.
Är lite nojig att vattnet inte är avstängt även fast fast vi stängt av termostaten och retur ventilen. Är det bäst att börja med ingående eller returen?
Om du öppnar skruven för att lufta element tills det inte kommer mer vatten så ha du fått stopp på flödet som kommer via tillopp och retur.
När du lossar nedre muttern så har du mängden vatten som är kvar i element att tänka på, jag brukar lossa på tilloppet först sen lossar jag returen.
 
det var så vi började göra första gången men vattnet slutade ”aldrig” komma ut. Det kom nog ut ca 5-6 liter, borde det inte sluta om vi stoppat flödet? Men vad är det vi kan ha gjort fel finns ju inte så många olika sätt att göra det på.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Om du öppnar skruven för att lufta element tills det inte kommer mer vatten så ha du fått stopp på flödet som kommer via tillopp och retur.
När du lossar nedre muttern så har du mängden vatten som är kvar i element att tänka på, jag brukar lossa på tilloppet först sen lossar jag returen.
 
Ni har inte gjort fel, det är bara det att termostatventilen och/eller returventilen inte håller tätt.
Kan ibland bli täta genom att öppna/stänga dom flera gånger, men det kan också börja läcka
 
Vad gör man om man inte får dem täta, stänger av värmepannan?

Demmpa Demmpa skrev:
Ni har inte gjort fel, det är bara det att termostatventilen och/eller returventilen inte håller tätt.
Kan ibland bli täta genom att öppna/stänga dom flera gånger, men det kan också börja läcka
 
Nr 1 stäng av pannan.
2 tappa ner trycket.
 
Det är med glädje som jag kan meddela att elementet nu är borttaget, tack igen för all hjälp. Det hjälpte att vi öppnade och stängde returventilen några gånger.

Hur gör man när man ska kapa rören, när man tar bort termostaten så börjar väl vattnet flöda igen?



Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Nr 1 stäng av pannan.
2 tappa ner trycket.
 
Grattis! Bra jobbat.

När ni sen ska kapa rören behöver ni tömma ur systemet. Inte helt men så pass att det är tomt på ovanvåningen. Eventuellt skulle det räcka med att stänga båda ventilerna på alla element på ovanvåningen men jag skulle inte chansa.
 
...och det kanske ni redan vet men jag påminner om att ni behöver slipa lite runt röret så att klämringen går på som den ska. Vissa slipar bort all färg men tror inte det behövs.
 
Skulle rekommendera att inte göra nått mer utan att ta dit en rörmokare först.
 
precis vad vi sa också; nu kan vi i alla fall spackla och fixa väggen där elementet satt.

D deas34 skrev:
Skulle rekommendera att inte göra nått mer utan att ta dit en rörmokare först.
 
  • Gilla
deas34
  • Laddar…
D deas34 skrev:
Skulle rekommendera att inte göra nått mer utan att ta dit en rörmokare först.
Det är ju skitdyrt! :) Däremot skulle jag vänta till våren då man vet att man kan vara utan värme i några dagar ifall något skulle krångla.

...men en rörmokare är nog en bra idé ändå. Jag gissar på c:a 2-3000kr för det jobbet.
 
Redigerat:
Va, säger du att du inte tror att vi klarar av att tömma systemet, förstår inte varför du säger så

Kan hända att den här tråden vaknar igen i Maj, för lite snål är jag dessutom

T Trrttsch skrev:
Det är ju skitdyrt! :) Däremot skulle jag vänta till våren då man vet att man kan vara utan värme i några dagar ifall något skulle krångla.

...men en rörmokare är nog en bra idé ändå. Jag gissar på c:a 2-3000kr för det jobbet.
 
OT inlägg:
@Erica Wyse nu kommenterar jag någonting helt annat än vad trådens ämne är, men det är för er säkerhet.

Jag så i ett av dina inlägg att ni har ett trevägs vägguttag med låg ”brunn” bredvid elementet.
Jag föreslår att ni snarast byter ut alla vägguttag med låg brunn till uttag med djup brunn.

Risken med låg brunn är att man (tex barn) drar ut en kontakt en bit för att sedan pilla på kontaktstiften som blir frilagda.

Trevägs vägguttag med låg brunn vid ett element, risk för kontakt med stift när plugg dras ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för input uppskattas alltid.

Uttaget är inte ”live” och ska bytas ut, blir kanske en ny tråd

Demmpa Demmpa skrev:
OT inlägg:
@Erica Wyse nu kommenterar jag någonting helt annat än vad trådens ämne är, men det är för er säkerhet.

Jag så i ett av dina inlägg att ni har ett trevägs vägguttag med låg ”brunn” bredvid elementet.
Jag föreslår att ni snarast byter ut alla vägguttag med låg brunn till uttag med djup brunn.

Risken med låg brunn är att man (tex barn) drar ut en kontakt en bit för att sedan pilla på kontaktstiften som blir frilagda.

[bild]
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Va, säger du att du inte tror att vi klarar av att tömma systemet, förstår inte varför du säger så
Haha! Nejdå, så klart ni fixar det. Men ibland är det skönt att bara få det överstökat och dessutom nån sorts garanti på att det blir fackmannamässigt utfört. Man kan samtidigt passa på att ställa lite frågor och få lite tips om sitt värmesystem.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.