För dem som vill lämna EU är det bara att titta på GB, det ger en smak av hur kan det bli. Och Sverige/Norden har inte hälften av GBs förhandlingsförmåga. Lycka till!

Vad gäller TS, enda gången jag har sett en tjuv tagen på bär gärning var den en missbrukare "svensson" som gick in med polisen kl 0100, men kom tillbaka redan kl 0200 för att hämta sin cykel som han fann dock inte (Polisen fick hämta den ett par dagar senare). Han passade då på att återuppta hans stöldturné vad upptäcktes tyvärr bara dagen efter.

Utöver mindre stöldgods från en medlems källare, vållade han 10 000 kr skada till BRF:ens egendom. Trots det och anmälan, åtalades han aldrig så vitt jag vet. Synd...
 
M malarmaster skrev:
Mycket skitsnack i tråden. Sverige tjänar enormt på att vara med i EU. Problemet med brottslighet finns i alla länder och handlar om droger,fattigdom m.m. inte bara om att det är för få poliser utan om drömmen att tjäna pengar utan att jobba. Brottslighet har vi alltid haft men aldrig så få poliser som nu i förhållande till befolkningsmängden.
vill man veta vad som händer när man lämnar EU och säger upp bekantskapen med grannarna är Storbrittanien ett bra exempel. de är just nu på väg ner i ett ekonomiskt moras med kraftigt minskad export,ökande priser och växande arbetslöshet. Samtidigt har deras sjukvård och omsorg enorma problem pga att man utvisar EU-medborgare som flyttat dit för att jobba i bristyrken. ta reda på fakta innan du skriver sådant du läst eller hört på ett visst partis mediakanaler.
Storbrittanien kan ju också vara på väg att lösas upp pga brexit. skottarna vill tillbaks liksom nordirländarna som gärna vill ansluta sig till Irland och därmed EU.Ett oerhört högt pris för ett land som fortfarande tror man är ett imperium. Skulle det bli en ny omröstning idag skulle troligen brexitanhängarna förlora stort. Man ljög om hur det skulle bli och ingen brydde sig om konsekvenserna. Förrän nu.
F fribygg skrev:
Vi betalar väl 20 miljarder mer än vad vi får tillbaka?
Vet inte om vi "tjänar" på det men det finns ju andra skäl att vara medlem
En grej Sverige (liksom många andra västeuropeiska länder) har tjänat enormt på att gå med i EU är massa utländska (ofta högutbildade) arbetare som kommer enkelt hit och täcker bristen i olika branscher. När har du kollat sist på vård- eller omsorgpersonalen till exempel? På min sjukhus är mer än hälften utländsk personal.
Eller när har du senast ätit mat lagat av en svensk kok?

Inget problem med EU och arbetskraftinvandring om man bortser från att det är egentligen ännu en metod för rika länder att utnyttja resurserna från fattiga länder, bakom fina ord som "vi skapar en gemensam union där alla får bättre liv". Sverige betalar ingenting till EU om man räknar hur mycket det har kostat andra länder att högutbilda personal som sedan flyttar hit och jobbar.

Problemet är att politikerna har varit naiva i många år och blundat för kriminella som kommer hit också. Kommer själv från ett land med många sådana ligor och tror mig det gör ont i hjärtat att se att Sverige håller också på att bli en sådant land snart om inget ändras.
 
J
Har inte en aning om någon annan skrivit det men råvarupriserna på stål och metaller har gått upp brutalt sista halvåret som så mycket annat.

Jag handlar en del med stål, inte koppar dock, men råvarupriserna på handelsstål har stigit ca 50% på några månader globalt.
Finns heller inga tecken på avmattning. Tvärt om. Hösten blir en rejäl peak sannolikt. En historisk peak.

Det ger säkert ringar på vattnet även hos brevlådor.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Eftersom rättsvårdande myndigheter inte bryr sig om kopparstölder eller ens vilka som befinner sig i landet skulle jag rekommendera en åtelkamera. Att rikta den mot sitt eget hus/garage torde inte vara några problem rättsligt. Vid minsta rörelse sänds direkt ett meddelande till din mobiltelefon om att en bild alternativt en film tagits och ligger i bildgalleriet. Bilden skickas i realtid så det är bara på med tofflorna och ut med valfritt redskap (golfklubba, kratta, 95X95, hagelbössa etc) och värna din egendom. Övervåld däremot innebär problem rättsligt särskilt om du annars är laglydig etnisk svensk eftersom våra rättigheter inte är prioriterade om de ställs mot "svagare" gruppers. Vi ska bara betala skatt och hålla kakhålet stängt...

Vad det gäller ockuperade hus och man vill jobba snabbare än ovilliga/bakbundna myndigheter lärde jag mig ett trick i USA. Stäng av el, vatten, internet och lyft sedan av ytterdörren.

Slutligen. Malliga missriktade godhetsknarkare i tråden (behöver inte svara på detta) gör sitt bästa för att skylla dessa stölder på knarkare (och visst förekommer det säkert att sådana stjäl koppar) men vanligast här iaf är bilar utan skyltar eller med skyltar från BG eller RO. Jag noterade f ö att järnvägen fått besök med kilometervis av ledningar nedklippta... och på bygden ryktas om misstänkta.
Dieselstölder står ofta bilar från LT och PL för... Förr i tiden iaf här på landsbygden hade dessa rullats i tjära och fjädrar innan de jagats ut ur byn. Man hinner göra mycket på de minst 45 minuter det tar för polisen att komma ut... Vem sa att det inte var bättre förr? Apropå det, en äldre herre (fd fackligt engagerad på bruket och socialdemokrat) berättade för mig hur hela byn samlats bankat sk*ten ur ett raggargäng som störde ordningen - de kom aldrig tillbaka. Han tyckte det var dags igen.

Såg f ö en rolig meme som anspelar på reklam om kaffe: När du får oväntat besök - Gyttorps Röda

Nej, vi har inte tjänat på EU-medlemskapet.

Inlägget kan innehålla spår av humor, sarkasm, ironi och allmän bitterhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbin och 4 till
  • Laddar…
J
N NCT skrev:
Eftersom rättsvårdande myndigheter inte bryr sig om kopparstölder eller ens vilka som befinner sig i landet skulle jag rekommendera en åtelkamera. Att rikta den mot sitt eget hus/garage torde inte vara några problem rättsligt. Vid minsta rörelse sänds direkt ett meddelande till din mobiltelefon om att en bild alternativt en film tagits och ligger i bildgalleriet. Bilden skickas i realtid så det är bara på med tofflorna och ut med valfritt redskap (golfklubba, kratta, 95X95, hagelbössa etc) och värna din egendom. Övervåld däremot innebär problem rättsligt särskilt om du annars är laglydig etnisk svensk eftersom våra rättigheter inte är prioriterade om de ställs mot "svagare" gruppers. Vi ska bara betala skatt och hålla kakhålet stängt...

Vad det gäller ockuperade hus och man vill jobba snabbare än ovilliga/bakbundna myndigheter lärde jag mig ett trick i USA. Stäng av el, vatten, internet och lyft sedan av ytterdörren.

Slutligen. Malliga missriktade godhetsknarkare i tråden (behöver inte svara på detta) gör sitt bästa för att skylla dessa stölder på knarkare (och visst förekommer det säkert att sådana stjäl koppar) men vanligast här iaf är bilar utan skyltar eller med skyltar från BG eller RO. Jag noterade f ö att järnvägen fått besök med kilometervis av ledningar nedklippta... och på bygden ryktas om misstänkta.
Dieselstölder står ofta bilar från LT och PL för... Förr i tiden iaf här på landsbygden hade dessa rullats i tjära och fjädrar innan de jagats ut ur byn. Man hinner göra mycket på de minst 45 minuter det tar för polisen att komma ut... Vem sa att det inte var bättre förr? Apropå det, en äldre herre (fd fackligt engagerad på bruket och socialdemokrat) berättade för mig hur hela byn samlats bankat sk*ten ur ett raggargäng som störde ordningen - de kom aldrig tillbaka. Han tyckte det var dags igen.

Såg f ö en rolig meme som anspelar på reklam om kaffe: När du får oväntat besök - Gyttorps Röda

Inlägget kan innehålla spår av humor, sarkasm, ironi och allmän bitterhet.
Tja.
Det var ju mer bitterhet än något annat och framför allt är ju orsaken till spektaklet utelämnat.
Den egentliga orsaken. Som är en prisstegring.
Annars hade brevlådor blivit stulna kors och tvärs för längesen, helt baserat på det du själv skrev :)
 
KireNoj KireNoj skrev:
Ja sitter man inne borde det va vatten och en torr brödskiva med mögel på.
Håller med.
Du kan glädjas åt att de får laga sin egen mat iallafall på en del fängelse, så de blir inte serverade.

Dock är väl ungarna bortskämda med 20 alternativ varje dag i skolan så kan inte förstå att de gnäller :p
 
J jaronsso skrev:
Tja.
Det var ju mer bitterhet än något annat och framför allt är ju orsaken till spektaklet utelämnat.
Den egentliga orsaken. Som är en prisstegring.
Annars hade brevlådor blivit stulna kors och tvärs för längesen, helt baserat på det du själv skrev :)
Jag tror snarare att orsakerna är allt mindre respekt för annans egendom och för ordningsmakten. Vad den minskade respekten beror på är upp till var och en att fundera på... eller inte. :)
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
J
N NCT skrev:
Orsakerna

Jag tror snarare att orsakerna är allt mindre respekt för annans egendom och för ordningsmakten. Vad den minskade respekten beror på är upp till var och en att fundera på... eller inte. :)
Nåja.
Jag håller förvisso med dig i sak avseende rent allmänt. Över tid.
Men i detta specifika är det nog någon som snappat upp ett högt metallpris som är globalt.
Tjuvar och banditer dras till pengar, och de kommer vi ju alltid ha i krokarna och har haft under många, många år såväl från utomsocknes som inom :)
 
Redigerat:
J
J jhvl skrev:
För dem som vill lämna EU är det bara att titta på GB, det ger en smak av hur kan det bli. Och Sverige/Norden har inte hälften av GBs förhandlingsförmåga. Lycka till!

Vad gäller TS, enda gången jag har sett en tjuv tagen på bär gärning var den en missbrukare "svensson" som gick in med polisen kl 0100, men kom tillbaka redan kl 0200 för att hämta sin cykel som han fann dock inte (Polisen fick hämta den ett par dagar senare). Han passade då på att återuppta hans stöldturné vad upptäcktes tyvärr bara dagen efter.

Utöver mindre stöldgods från en medlems källare, vållade han 10 000 kr skada till BRF:ens egendom. Trots det och anmälan, åtalades han aldrig så vitt jag vet. Synd...
Ha! Precis. Hälften hade varit kalas. Då hade vi haft en sportslig chans åtminstone.
Sverige och Norden är en piss i jämförelse med UK globalt, avseende precis allt.
Vi är ett litet, litet, litet kugghjul i det stora jättehjulet som för all framtid behöver hjälp i den allt större globala världen.
Det finns tio länder före Sverige som kan lämna EU, eller inte kan lämna EU snarare, ha.

Fattar fan inte hur folk tänker :)
Vet man ens hur saker och ting fungerar i vår omvärld??
 
  • Gilla
rndhero och 2 till
  • Laddar…
J
timp timp skrev:
Det klipps en hel del i kontaktledningarna också. Dom brukar klippa ner återledningslinorna som sitter intill stolpen. På vissa gamla banor är den 130mm2 koppar så det blir bra vikt i den på några meter
Sen klipper dom även ner själva kontakttråden som tågen kör på med. Men det har varit under byggen då kontaktledningen ofta är spänningslös.
Tja. Det har gjorts under 10 års tid. Minst.
 
R Rkarlsson skrev:
Det fanns en stjärna här för många år sen som gick på järnvägen och stal metall (koppar?) så att tågtrafiken fick stängas ner.
Det var en missbrukare som inte räddes ett skit och hade inget att förlora.
De som köper upp är oseriösa skrothandlare som inte bryr sig så mycket om var metallen kommer ifrån.

Ett företag som varit riktigt utsatt är tex Alfa laval, 2008 blev de av med 80 ton titan. Och 2012 blev de bestulna på 72 ton rostfritt.

Så att stjäla lite koppar hos kyrkor och privatboende är nog inget missbrukare och öststatare bekymrar sig jättemycket över tyvärr.
Var/hur skulle en missbrukare kränga 72 ton titan? Även i små delar.
 
electroluxaren skrev:
du har fel
skrotfirmor köper inte kontant och p***'ker tar gärna hem dessa till sina barn för upparbetning
När slutade skrotfirmorna/uppköparna/bulvanerna med det menar du?
 
Stefflo Stefflo skrev:
Var fjärde år så har vi chansen att säga vad vi tycker om sånt här men senast så var det 87% som tyckte detta var ok.
Passa på för om drygt ett år får ni chansen igen så kanske vi kan få slut på detta.

Röstar ni som ni gjort tidigare så tror man ju att ni gillar att bli utsatta för dessa ligor.
Som om att detta skulle vara en invandringsfråga?
 
electroluxaren skrev:
tyvärr är det enda sättet att slippa detta är att ta dessa av daga
Döda missbrukare och andra för att de stjäl koppar? Fräsch tanke. Jävligt fräsch.
Vi har inte ens dödsstraff för mord eller pedofili i Sverige.
Hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Finns andra sidor som ni kan starta en sådan här tråd på, Flashback eller Familjeliv.
Pinsamt
Trådstarten är väl okej. Det är en del av kommentarerna som är undermåliga.
 
  • Gilla
  • Arg
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.