S stiga_villa skrev:
[bild] tänkte ge mig på ett försök tilluftsslang inför sommaren. Tror ni tilluft är nr 12 på bilden?
Om jag killgissar lite så skulle jag säga det. Prova att skruva bort bakstycket och se var kompressorn och kylflänsarna sitter, där går oftast luften för tilluften.

Tycker det ser ut som att det är kylflänsar på den övre?… skruva loss och kolla.
 
  • Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
S stiga_villa skrev:
[bild] tänkte ge mig på ett försök tilluftsslang inför sommaren. Tror ni tilluft är nr 12 på bilden?
Ett annat bra sätt att kolla tilluften är att köra bara fläkten först. Då blåser det inte vid kompressorn. När kompressorn går igång ser du var det suger.
 
  • Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
En fundering. Skulle det var möjligt att koppla på frånluft på utsug som sitter i taket? Takutsug monterat i tak intill kakel, diskussion om frånluftskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Storthuslitenpump skrev:
Ett annat bra sätt att kolla tilluften är att köra bara fläkten först. Då blåser det inte vid kompressorn. När kompressorn går igång ser du var det suger.
Bild av en öppen bärbar AC-enhet med synliga kondensatorspolar och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller med synliga skruvhål och inneboende flänsar, används för att testa luftflöde med papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen ventilationsenhet med synliga filter och fläkt, testad för sugfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade att bara köra fläkten då sög det både uppe och nere testade med ett papper som sögs fast. Likadant när jag slår på ac så suger det både uppe och nere. Försökte få isär allt men är nog limmat tog bort alla synliga skruvar
 
S stiga_villa skrev:
En fundering. Skulle det var möjligt att koppla på frånluft på utsug som sitter i taket?[bild]
Hej, har funderat på samma sak. Misstänker att det i varje fall inte är optimalt beroende på att frånluften från din ac inte överensstämmer med den mängd och hastighet som sugs ut från rummet.
En annan viktigt aspekt som jag såg ett inlägg om är den värme som avges från slangen, den fungerar nämligen som ett element vilket man inte vill när man skall kyla rummet, ju längre slang desto mer värme. Har sett att det finns kompletta isolerade rör samt isolerande strumpa som man trär utanpå befintligt rör för att minska värmen som avges till rummet.
 
  • Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
Fungerar era "rörledningar" (i brist på bättre ord) fortfarande?
Jag undrar också vilket sätt som är det bästa för att få plastlådan att sitta kvar på baksidan av AC;n samt hur ni har fått röret till plastlådorna att sitta fast på lådorna?
 
Redigerat:
P peerwiden skrev:
Hej nu är jag färdig och testkör för fullt just nu! Bifogar bilder på mitt bygge! Tack för inspirationen!
Hej, jag har nog en identisk portabel AC som du, villken plastlåda är det du satt fast på enheten? (Svårt att hitta en låda som är 32x32 cm?
 
S stiga_villa skrev:
En fundering. Skulle det var möjligt att koppla på frånluft på utsug som sitter i taket?[bild]
Utan någon extra fläkt så skulle jag avråda från att försöka med det.
Fläkten i AC'n får problem med luftmotståndet redan när man förlänger slangen så pass långt att den når upp till taket. När man sedan kopplar in den på ett antal meter rör till tar det tvärstopp. :(
Btdt.
Men, om du har möjlighet att koppla in en kanalfläkt som ger luften mer skjuts så går det bra.
(Rent tekniskt. Om det är i ett flerbostadshus finns det ju helt andra problem med att pressa in forcerad luft i ventilationssystemet och brukar allmänt vara förbjudet, av goda orsaker.)
 
  • Gilla
josbom och 1 till
  • Laddar…
S stiga_villa skrev:
[bild][bild]
[bild]
Jag testade att bara köra fläkten då sög det både uppe och nere testade med ett papper som sögs fast. Likadant när jag slår på ac så suger det både uppe och nere. Försökte få isär allt men är nog limmat tog bort alla synliga skruvar[
S Storthuslitenpump skrev:
Funkat toppen! Så mkt effektivare nu och väldigt nöjd. Utan undertrycket som blev tidigare går det (utan mycket vind) att köra den med bara slangarna hängandes ut genom fönstret.

Lycka till, bara att köra på!
 
S stiga_villa skrev:
[bild][bild]
[bild]
Jag testade att bara köra fläkten då sög det både uppe och nere testade med ett papper som sögs fast. Likadant när jag slår på ac så suger det både uppe och nere. Försökte få isär allt men är nog limmat tog bort alla synliga skruvar
Hej! Fick du till någon lösning på tilluften?
Jag har en likadan Anslut från Jula och tänkte i samma banor med tilluften via slang/ventilation genom ytterväggen.
 
K Kling 1 skrev:
Hej! Fick du till någon lösning på tilluften?
Jag har en likadan Anslut från Jula och tänkte i samma banor med tilluften via slang/ventilation genom ytterväggen.
Jag sålde den från jula och köpte en större Electrolux. Har inte grejat nåt mer med tilluft
 
S stiga_villa skrev:
Jag sålde den från jula och köpte en större Electrolux. Har inte grejat nåt mer med tilluft
Ok. Tack för svar iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.