B Beachboy72 skrev:
En fråga, läste i tråden att en del är att AC:n tar in luft utifrån via ena slangen, antar i samma mängd som den blåser ut via andra slangen.

Dock verkar det som det finns fler luftintag på AC:n, någon nämnde att det är för att kyla luften i rummet mer?

Hur vet man vilket luftinsug som ska suga luft utifrån och vilket som ska suga från rummet?

Jag har denna som jag vill bygga om.
[länk]

Verkar även vara filter på sidorna som ska bytas? måste jag bygga in hela ac:n?

Tips mottages tacksamt
B Beachboy72 skrev:
En fråga, läste i tråden att en del är att AC:n tar in luft utifrån via ena slangen, antar i samma mängd som den blåser ut via andra slangen.

Dock verkar det som det finns fler luftintag på AC:n, någon nämnde att det är för att kyla luften i rummet mer?

Hur vet man vilket luftinsug som ska suga luft utifrån och vilket som ska suga från rummet?

Jag har denna som jag vill bygga om.
[länk]

Verkar även vara filter på sidorna som ska bytas? måste jag bygga in hela ac:n?

Tips mottages tacksamt
Svårt att säga exakt vilka insug det är på den modellen. På den jag har så är det 2st varav det undre insuget går direkt till kompressorn. Ett knep som kanske funkar är att köra den med endast fläktläge på men kompressorn/kylningen avstängd. Känn efter med handen vilka som suger luft då. Sen kör du igång AC läge med kylning och kompressor och känner var luften sugs in. Där luften sugs in för kompressorn är den du behöver bygga in och ta luften utifrån. Den andra är för att cirkulera luften som finns i rummet.

Att portabla AC blir effektivare som 2-slangsenheter är nog hyfsat fastställt och beror på många saker. Det man egentligen gör är ju att neutralisera undertrycket som blir när all varm luft blåser ut. Spelar ingen roll hur tätt rummet är, luften kommer in ändå. Jag har moderna fönster, bra isolerat hus, gummilister runt sovrumsdörren. Luften kommer in ändå via elrör, lister, ja vad som helst. Nyckelhålet till den täta dörren visslade högt när jag stängt till och körde med endast utblås:crysmile:.. när dörren öppnades fullständigt vällde varm luft in..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Storthuslitenpump skrev:
Svårt att säga exakt vilka insug det är på den modellen. På den jag har så är det 2st varav det undre insuget går direkt till kompressorn. Ett knep som kanske funkar är att köra den med endast fläktläge på men kompressorn/kylningen avstängd. Känn efter med handen vilka som suger luft då. Sen kör du igång AC läge med kylning och kompressor och känner var luften sugs in. Där luften sugs in för kompressorn är den du behöver bygga in och ta luften utifrån. Den andra är för att cirkulera luften som finns i rummet.

Att portabla AC blir effektivare som 2-slangsenheter är nog hyfsat fastställt och beror på många saker. Det man egentligen gör är ju att neutralisera undertrycket som blir när all varm luft blåser ut. Spelar ingen roll hur tätt rummet är, luften kommer in ändå. Jag har moderna fönster, bra isolerat hus, gummilister runt sovrumsdörren. Luften kommer in ändå via elrör, lister, ja vad som helst. Nyckelhålet till den täta dörren visslade högt när jag stängt till och körde med endast utblås:crysmile:.. när dörren öppnades fullständigt vällde varm luft in..
Det var ju smart, känner mig lite dum att jag inte tänkte på det :) Jättebra tips! tackar ska prova! Frugan köpte myggnät nu 150x180cm för 29:- på coop med kardborre. Tänker om man har det på olika fönster så kan man ha en byggplast med fastlimmad kardborre och hål för AC så kan man bara byta om man vill. Myggnät är ju inte bra när det är riktigt varmt ute, men fungerar fram tills det blir riktigt varmt.
 
Vi köpte vår AC på Jula och där följer det med ett fönsterkit som är avsett för engelska skjutfönster och som är svårt att få till för svenska fönster. Så jag utnyttjade de plastdelarna till att bygga en tillufts-lösning istället.

Tillsammans med en ventilationsslang Ø150 från Biltema och lite fönstertätningslist fungerar det utmärkt. Jag använde även de befintliga skruvhålen för filtergallret på AC:n för att fästa allting.

Jag har tätat sidogallret då det är diametern Ø150 på slangen som är den begränsande arean ändå och det finns gott om plats för luften att fördela sig innanför gallret så det finns ingen större anledning till att utnyttja det.
 
  • Anpassad AC-enhet med kopplad vit ventilationsslang och modifierad sidopanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PerPäron och 5 till
  • Laddar…
M Marie Bö skrev:
Vi köpte vår AC på Jula och där följer det med ett fönsterkit som är avsett för engelska skjutfönster och som är svårt att få till för svenska fönster. Så jag utnyttjade de plastdelarna till att bygga en tillufts-lösning istället.

Tillsammans med en ventilationsslang Ø150 från Biltema och lite fönstertätningslist fungerar det utmärkt. Jag använde även de befintliga skruvhålen för filtergallret på AC:n för att fästa allting.

Jag har tätat sidogallret då det är diametern Ø150 på slangen som är den begränsande arean ändå och det finns gott om plats för luften att fördela sig innanför gallret så det finns ingen större anledning till att utnyttja det.
 
Okey, hur tycker du att det funkar jämfört med en slang?
 
P peerwiden skrev:
Okey, hur tycker du att det funkar jämfört med en slang?
Jag tyckte det märktes en klar förbättring. Speciellt eftersom det också blir lättare att stänga dörren och bara kyla ett enskilt rum som hemmakontoret i vårt fall.
 
Tror ni att det skulle vara möjligt att göra ett separat intag även på denna?
https://www.k-rauta.se/produkt/portabel-ac-midea12000btu/4048164102914

Lite tveksamt vilken av ytorna som är själva intaget, gissningsvis är det nere till höger men det vet man ju inte säkert.
Bakre sidan av en vit portabel AC-enhet med olika ventilationsgaller och intag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram av en portabel AC-enhet som visar front- och baksida med etiketter för delar och intag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars funderar jag även på denna:
https://rorfokus.se/produkt/portabel-ac-luftkonditionering-kgm-35-kw/

De flesta ser väl typ likadana ut men vore ju trevligt att få till någon snygg lösning som den ovanför här från Jula :)
 
Redigerat:
Blir en följdfråga, kanske fel tråd, men: ska den forcerade ventilationen vara på eller av när man kör portabel AC med "slang ut genom fönstret"? Eller även om man bygger om till två slangar?
Har litet hus med vanlig CASA undertrycks tilluft- frånluft.
Tycker spontant att jag borde slå av ventilationen helt.
 
S Storthuslitenpump skrev:
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring att göra om en portabel AC till sk dual Hose. Sökte länge men hittade inte så mkt info så tänkte att det kunde hjälpa andra.
Tack för att du delar med dig.
Vet du om det är risk för att förstöra apparaten?
Tänkte att man ju kommer suga in varmare luft och att apparaten får arbeta mycket hårdare för att omvandla värmen till kyla.
 
Har samma problem med att portabel ac inte blir tillräckligt effektiv, köpte ida en Biltema ventilationsslang men för att kunna placera AC:n en bit ifrån fönstret pga. möblerings skäl men vad jag märkte är att hela slangen förlängd eller inte funkar som ett element (säkert 45-50°) och värmer upp rummet mer än vad utblåset på AC:n hinner kyla rummet.

Är det någon som testat med att värme isolera frånluftslangen?
 
Haft acn i ett dygn nu ungefär och jag kommer
berisen berisen skrev:
Tror ni att det skulle vara möjligt att göra ett separat intag även på denna?
[länk]

Lite tveksamt vilken av ytorna som är själva intaget, gissningsvis är det nere till höger men det vet man ju inte säkert.
[bild]
[bild]

Annars funderar jag även på denna:
[länk]

De flesta ser väl typ likadana ut men vore ju trevligt att få till någon snygg lösning som den ovanför här från Jula :)
Jag svarar mig själv här.

Såhär ser modellen från k-rauta ut. Typ likadan som alla andra alltså, det är dom två nedre intagen där som går till kompressorn när kylan är igång. Det övre verkar bara vara för själva fläkten.

Bärbar AC-enhet med slang ansluten till nedre uttaget, står på ett orientaliskt mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra, dåså. Då ska jag bara försöka hitta en bra plastlåda eller liknande och göra en bra adapter av så att man kan få på en till slang där och leda ut genom fönstret. Kommer nog göra stor skillnad för jävlar vilket undertryck det blir i rummet. Bara susar i springorna i dörren :crysmile: Får dock ner tempen hyfsat ändå men tror det kan bli ännu bättre och gå snabbare med en mod.
 
  • Gilla
Storthuslitenpump
  • Laddar…
M Marie Bö skrev:
Vi köpte vår AC på Jula och där följer det med ett fönsterkit som är avsett för engelska skjutfönster och som är svårt att få till för svenska fönster. Så jag utnyttjade de plastdelarna till att bygga en tillufts-lösning istället.

Tillsammans med en ventilationsslang Ø150 från Biltema och lite fönstertätningslist fungerar det utmärkt. Jag använde även de befintliga skruvhålen för filtergallret på AC:n för att fästa allting.

Jag har tätat sidogallret då det är diametern Ø150 på slangen som är den begränsande arean ändå och det finns gott om plats för luften att fördela sig innanför gallret så det finns ingen större anledning till att utnyttja det.
Hittar inte 150mm men 152mm tror du den funkar?

VENTILATIONSSLANG 152MM L-3000
87-3828 ø152 mm
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslangar/ventilationsslang-2000031439
 
S stiga_villa skrev:
Hittar inte 150mm men 152mm tror du den funkar?

VENTILATIONSSLANG 152MM L-3000
87-3828 ø152 mm
[länk]
Portabel luftkonditionering från Jula med ansluten vit flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har den billigaste anslut varianten från jula verkar inte se likadan ut
 
S stiga_villa skrev:
[bild] jag har den billigaste anslut varianten från jula verkar inte se likadan ut
Teknisk ritning av en apparat med numrerade delar, där nummer 12 markerar en sektion troligen för tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänkte ge mig på ett försök tilluftsslang inför sommaren. Tror ni tilluft är nr 12 på bilden?
 
B
Det brukar vara ett filter på inkommande luft. Men är det ett existerande aggregat så är det väl bara att känna åt vilket håll det drar i närheten av öppningen.
 
  • Gilla
ompalompa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.