Intressant tråd! Vi hade en elektriker här för ett tag sedan och passade då på att fråga om möjligheten att dra nätverkskablar i de gamla telerören (vi skippade den fasta telefonen för länge sedan, om en eventuellt kommande ägare kommer att vilja ha det så kan de ha det via fiber). Hur som fick han det att låta som att det vore trångt och besvärligt men inte omöjligt.
Följer tråden för att ha lite mer koll om/när vi anlitar någon för att fixa – om vi nu inte gör det själva ...
 
Vet inte hur bra det egentligen är men har använt "glidex" för VVS det är lätt att dra i kabel och jag har dragit om några efter nått år utan problem så inget "klister" men inte heller samma glid...
 
Och hur fasen gör man rent praktiskt med det här glidkladdet...? Lägger man på en klutt på början av kabeln och så räcker det eller hur ofta/tätt ska man kladda på smörjmedlet..?
 
"kompisen" som mattade fick ta en klutt i handen och låta kablarna glida igenom handen, räckte med första metern..
 
Titta på avloppsrör som har några år på nacken så ser man direkt att "smörjan" i muffarna har torkat, hur hårt det blir med åren vet jag inte men jag vet att tex talk som tidigare generationer av elektriker använde inte mister sina egenskaper på i alla fall 50 år.
 
  • Gilla
w12
  • Laddar…
Glidex för VVS är dispergerad silikonolja. Tror inte att den torkar ut helt i förta taget. Den gamla "muffsmörjan" vet jag inte vad den bestod av även om jag monterat med den.
 
Min elektriker hade lämnat kvar en flaska "glidmedel" så jag provade att dra in några kablar i ett flexrör, och hej vad det gick! Går inte att jämföra med att köra utan, gick otroligt mycket lättare. Det är geleaktigt så man lägger en klutt på en trasa och smörjer sedan in några meter i taget av kablarna. Se bifogad bild, jag skulle inte försöka dra igenom något utan detta igen...
xVjr1lnfTwf0kBnOcXvjUGgO4V6FQ0lAk7IvZDEQ8SU.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smörjmedel CRC
Industri Silicone
Industri Silicone en slitstark silikonfilm, speciellt lämpad för användning vid höga temperaturer och höga tryck. Gör fetter och oljor överflödiga. Har lång livslängd och är effektiv på alla ytor: metall, plast, gummi, trä etc. Användningsområden: Flygplansvård, maskiner, bilreparationer, metall- och plastgjutning, tryckerier, kabeldragning
 
Sådär, par nummer två framme "on location". Det går inte så snabbt, men det går framåt :)

Förbättringar i processen: kablarna märkta (röd o grön spritpenna) samt smörjgucka som förenklade det hela ganska mycket!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte redan har det är det dags att införskaffa kabeltestare:

http://www.kjell.com/se/sortiment/d...ibotech-kabeltestare-for-natverkskabel-p38439

Denna räddade mig från att behöva upptäcka missar i kontakteringen den hårda vägen, ett par, tre, gånger.

Det är mycket mindre surt att upptäcka missar i samband med att man drar, än att upptäcka det när man tror att allt är klart och man vill använda uttaget.
 
Gjorde detta för några år sedan i vårat hus, fast då använde jag mig även av antennuttagen. Det gick att få igenom 2 cat5e och en tunn antennkabel i ett 16 mm slang, men det var riktigt besvärligt på sina ställen. Problemet är ju som du märker att telefon sitter i serie men nätverk vill man dra i stjärnkonfig. Enklast är att göra som i arga snickaren, där knackar de ju ner gipset på väggarna och kan dra allting nytt, men då drar ju priset iväg samt arbetsinsatsen, men det blir bättre helt klart.

Övervåningarna brukar gå enklare om man har kattvind och kan sätta nya nätverksuutag på ytterväggarna, då kan du med fördel sätta en patchpanel någonstans där uppe så behövs endast en kabel till routern, var den nu står. Övervången från höger till vänster av huset sida gör du antingen genom något rör som finns eller t.ex. genom att dra en kabel bakom en list på någon av gavelsidorna...

Lycka till, det kan behövas :) Tittar jag tillbaka på det jobb jag lade ner på detta känns det fullständigt galet, men visst, det var lite kul när man gjorde det.

/S
 
steve5432 skrev:
....Tittar jag tillbaka på det jobb jag lade ner på detta känns det fullständigt galet, men visst, det var lite kul när man gjorde det.

/S
Hahaha, känner redan igen mig i den kommentaren. Men ska det vara trådat ska det vara trådat, då finns inga wifi-genvägar :)
 
Halvtidsrapport!

3 par framdragna till strategiska platser i huset.
Den längsta dragningen är ca 32-34m och går genom två dosor på vägen. Jag utnyttjade coax-dragning som gick från garage --> arbetsrum (övervåning) --> (fel sida) TV-rum nere --> (rätt sida) TV-rum nere. I de två mellanhoppen har jag lagt en liten fin slinga och sen vidare i huset till nästa dosa.

IMG_0352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget där kablarna anländer ser det ut så här för tillfället:

IMG_0353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har tänkt ha följande saker i kommande installationshörnan till att börja med:
Ett ordentligt skåp (blev några hundalappar dyrare än IKEA-skåp + väggfäste 19", men ÅÅÅÅHHhhhh så mycket bättre!) http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/51909-toten_19_vaggskap_12u_600x450_glasdorr-svart
En liten PoE-router: http://www.webhallen.com/se-sv/dato...iti_edgerouter_erpoe-5-5x1000mbps_24v-48v_poe
Till att börja med kör jag med en skrivbordsswitch eftersom jag hade en 8-portars liggande. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142 Den kan jag lätt byta mot en "riktig" switch som är rackmonterad när första bästa behov uppstår.

Nästa steg är att montera upp allt detta där det ska sitta.

IMG_0354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sommaren (eller när jag kommer upp på vinden lite lättare) ska jag komplettera med en cat6-kabel upp dit, göra hål i taket och sätta upp en PoE-AP för att få fin-wifi. Så länge kör jag en Asus i AP-läge tänker jag mig.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Ett tips är att lämna en slinga (50 cm eller så är perfekt, men kortare hjälper) när du ansluter eller på annat bra ställe. En s.k. "service loop". Om du behöver kontaktera om så är det käckt att ha några centimeter extra att ta av, än att behöva dra om hela kabeln. (Man kan skarva, men det är inte rätt...)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.