Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varmvatten kan du ju köpa en Nibe F110 eller Indol

Fas 350' känns ju löjligt. 130-150' kostar pumpen. 200' för installation är ju ett skämt.
Hej

Tack för tips. Pumpen är en Nibe S2125 och s320 - pris 200 tkr inkl arbete för rörläggare och elektriker.

De 350' inkluderar också arbete för att skära ner befintliga rör, byta till slangar och gömma i bjälklag osv.

I de 350' har jag också lagt in 50' i estimerade kostnader för 9 st element och skyddshus med arbete för utedel.

Anser ni detta fortfarande vara ockerspris?
 

Bästa svaret

V Vasken skrev:
Hej

Tack för tips. Pumpen är en Nibe S2125 och s320 - pris 200 tkr inkl arbete för rörläggare och elektriker.

De 350' inkluderar också arbete för att skära ner befintliga rör, byta till slangar och gömma i bjälklag osv.

I de 350' har jag också lagt in 50' i estimerade kostnader för 9 st element och skyddshus med arbete för utedel.

Anser ni detta fortfarande vara ockerspris?
Ja! Visst för att det snabbt sticker iväg när man ska dra rör mm och det beror såklart helt på hur det ser ut hos dig (rörlängder, håltagning, resor etc.) men pump+innerdel kostar 115’. Så 85’ för installationen är mycket pengar och NIBE går faktiskt att installera själv (det har jag gjort och fått papper på den förlängda garantin/försäkringen av NIBE). Dessa pumpar har vatten mellan inner och utedel så kräver inga lagstadgade behörigheter förutom elen som går snabbt/billig. Hur man drar rör etc. finns massor av info om här på BH och YouTube.
Annars röstar jag nog för din föreslagna lösning med LLVP så får du samtidigt möjlighet till AC på sommaren. Du kommer nog aldrig räkna hem LVVP utan det bör snarare ses som värdehöjande och för permanentboende.
 
  • Älska
Vasken
  • Laddar…
Och en bergvärmepump Nibe S1256 kostar 95' + 50' borrhål = 145' + elektriker
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ryktesspridning.
Nope , fick det kravet av försäkringsbolaget jag hade för att de skulle täcka frys-skador på värmesystemet i ett bostadshus jag ägde i Norrland som ingen just då bodde i. Nu var detta en .... 15 år sen så det kan ju ha ändrats sen dess.
Eller kravet var rättare att jag skulle kunna visa på att temperaturen var minst 10C efter 2timmars strömavbrott även om det var minus 30C ute.
Skulle det ändå bli frysskador tex pga ännu längre strömavbrott, då skulle försäkringsbolaget täcka det.
Så mao en temperatur logger och hålla 13-15C för att kunna leva upp till kraven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.