7 758 läst · 33 svar
8k läst
33 svar
Konvertera från vattenburen värme till direktverkande el
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Förvisso, men rör finns redan och element också. Elementen skulle väl åtminstone delvis bytas, men det är en rätt låg kostnad.MathiasS skrev:
Elpanna kostar inte heller mycket (jag har för övrigt en begagnad om någon är intresserad) och varmvattenberedare behövs också (även det har jag begagnat).
I vårat hus rev man ut vattenburet till förmån till direktverkande på 70 talet och jag förbannar dem fortfarande för det beslutet. Jag ser en fördel för ett fritidsboende med direktverkande och det är ev möjlighet att totalt kunna kallställa. Men då är det ju massa andra saker som måste fungera att göra detta.
El panna ger möjligheter för framtiden med bergvärme eller Luft vatten pump och små kostnader just nu. Stänger inga framtida ändringar.
Sus och "fula" radiatorer löser man genom att ställa in rätt och ev byta de som är "fula"
El panna ger möjligheter för framtiden med bergvärme eller Luft vatten pump och små kostnader just nu. Stänger inga framtida ändringar.
Sus och "fula" radiatorer löser man genom att ställa in rätt och ev byta de som är "fula"
Vi har ett 50tals hus (används som sommarhus) där vi tog bort oljepanna och ersätte med bergvärme, målade de gamla elementen. Sus och knäpp försvinner vid luftning. Är supernöjd.
Jag hade i princip samma situation fast ett lite äldre hus. Även grundvärme första vintern med elradiatorer drog iväg. Installerade två billiga LLVP från Jula á 5000 som har fungerat i tio år. Under tiden har jag letat upp en begagnad elpanna som jag nu ska installera och komplettera med en LVVP för bekvämlighets skull. Har man tid att vänta kan man köpa billigt.
Tänk på att radiatorrören ev kan frysa om du inte har tillräcklig värme på eller tömmer. Ha cirkpumpen igång, tillsätt ev. glykol, frostvakt eller annat. (Jag eldar med ved när jag är där.)
Tänk på att radiatorrören ev kan frysa om du inte har tillräcklig värme på eller tömmer. Ha cirkpumpen igång, tillsätt ev. glykol, frostvakt eller annat. (Jag eldar med ved när jag är där.)
Att tillverka 1kwh värme åtgår 1kwh Energi.V Vasken skrev:Hej
Har ett fritidshus från sent 50-tal med gammal hederlig oljepanna och vattenburen värme. Huset, som har källare, skall totalrenoveas och oljepannan skall bort.
Huset används i princip bara vår och sommar samt långhelger. Förutom varmvatten är det minimalt med värme som behövs under vår/sommar. När vi inte är i huset står grundvärme på.
Tänkte först att det var en självklarhet att byta ut oljepannan mot en luftvatten värmepump och då återanvända befintliga rör till elementen som finns. Har börjat tänka om då detta verkar bli kostsamt enligt de prisestimat jag fått. Är såklart inte energieffektivt med direktverkande el, men känns som att besparelsen kommer ta lång tid att räkna hem.
Elementen som finns idag är inte direkt vackra och vissa behöver ändå bytas ut.
Stör mig på sus i elementen idag vilket försvinner med direktverkande eluppvärmning. Utedel till värmepump behövs heller inte mm.
Lutar alltså nu mot att köra värme med direktverkande el.
Är jag helt ute och cyklar med detta val?
Om det är olja, ved, el eller sol har ingen betydelse det är samma mängd Energi!
Olja är dyrt / kWh.
El är dyrt / Kwh
Pellets är billigare men krångligt.
Luft värme pump ger mycke värme när det är varmt ute och lite när det är kallt samt inget under -15 (1kr ut -1 tillbaka sedan kostar det mer att slita på pumpen).
Den är dessvärre dyr att köpa mot vad dom ger. Jag har inte skrivit om luft - luft eller luft-vatten då luft är värmekälla. Luft - vatten är bättre för då får du dushvatten på sommaren.
Bergvärme/ sjö/ jord värme är dyrare i investering men ger alltid resultat. 1kr ut 3-4kr tillbaka.
Med dyra element även ac.
Energi mängden beror på mängden vatten som cirkulerar i marken. Storlek på pumpen belastar borrhålet. Mindre pum måste ta mera värme ur bårrhålet per var cirkulerat vätska. Grunt hål mindre vatten i cirkulation.
Grunt hål, liten pump & stort hus/ energibehov så fryser vattnet i borrhålet. Då använder pumpen eluppvärmning. Om pumpen är för liten blir det elpatronsvärmning.
Direktverkande el. Billig investering. Beroende på elementtermostat/ rumstermostat blir det olika noggrannhet/ kostnad. 1kr=1kr värme.
Sol är dyrt att investera ger mer på sommaren och inget på vintern.
Pellets billigt men kräver övervakning konstant eller alternativ uppvärmning när den stannar.
Om du väljer luft - luft se då en som går att ställa på 8° och fundera på kur du tillsatts värmer när det är under -15 ute.
Gå inte på saken att dom värmer till -26° ute
Frågan är får du ut 1kr tillbaka 75 öre för kostnad för drivning av elektronik och fläktar så ger den värme?
Panna med elpatron är billig i investering går inte att motivera om det ska bytas element.
Den är mindre flexibel på snabba temperatur ändringar (en termostat styr hela huset) vi är känsliga för stora och snabba ändringar i temperaturen.
Dåliga termostater element kan ge storaskillnader på temperatur över korttid.
Kallt du fryser värmen slår på den går tills du svettas då startar cykeln om.
Jämför med vedeldning när det är kallt inne tänder du en stor brasa, det blir lagom varmt efter en tid, värmen fortsätter stiga (det blir för varmt), temperaturen börjar sjunka tills du vaknar och det är kallt som fn. Då börjar cykeln om men det är "billigt" tills du får renovera, mögel, frusna ledningar & fuktskadad färg och tapeter.
Hoppas det är till hjälp.
Lycka till.
PS. det kommer att bli besserwisser som försöker ändra i min text. En försökte sälja solpanel till mig dom tar 100år att betala investeringen! Lyssna läs och bilda DIN uppfattning. DS.
Vi sval ställer ena stugan i fjällen till 8 grader. Enbart direktverkande el. Eftersom vi endast är där under storhelger så är det ganska billigt. Värmer upp med ved för att snabbt komma upp i temp.
Hus i norra Värmland så har vi sedan några år en LLVP som matar in 11 graders luft i huset. På övervåningen blir det då ca 2 grader lägre.
När det är under -18 så räcker den inte till. Då går alla el-radiatorer igång och värmer så att inner temperaturen aldrig går under 8 grader. (Netatmo system)
När vi skall besöka stället så höjer vi LLVP till 21, 2-3 dagar innan och sedan när vi är på väg dit kollar tempen och ev slår igång el-radiatorerna på normal nivå.
Detta har reducerat våra kostnader för elen avsevärt. Minder än hälften mot tidigare.
Behåll vattenburna systemet och komplettera som andra skrivit med LLVP och senare en LVVP.
Elen kommer bara bli dyrare och dyrare.
Hus i norra Värmland så har vi sedan några år en LLVP som matar in 11 graders luft i huset. På övervåningen blir det då ca 2 grader lägre.
När det är under -18 så räcker den inte till. Då går alla el-radiatorer igång och värmer så att inner temperaturen aldrig går under 8 grader. (Netatmo system)
När vi skall besöka stället så höjer vi LLVP till 21, 2-3 dagar innan och sedan när vi är på väg dit kollar tempen och ev slår igång el-radiatorerna på normal nivå.
Detta har reducerat våra kostnader för elen avsevärt. Minder än hälften mot tidigare.
Behåll vattenburna systemet och komplettera som andra skrivit med LLVP och senare en LVVP.
Elen kommer bara bli dyrare och dyrare.
Tänk på att försäkringsbolag kräver 15 grader i huset. Vet inte om det är så, men i värsta fall kanske försäkringen inte gäller annars….H he-peter skrev:Har faktiskt själv funderat på det.
Med elradiatorer kan man ju hålla Temperaturen runt 5 grader. Med LLVP är det ju underhållsvärme på minst 8 eller 12 grader som gäller.
Det är ju skilnaden mellan inne och ute temperatur som påverkar hur mycket energi går åt.
Hur som helst kommer vi installera LLVP kommande veckorna, då det kanske är såsom MattiasS säger, det spara helt enkelt jämfört med direktverkande.
sen får man ju inte bara titta på driftskostnader. Det är ju också investeringskostnad/kapitalkostnaden som man måste titta på. Framförallt, om ingen vistas i stugan på vinterhalvåret.
Ett fritidshus som används väldigt lite vintertid och där man åker ut periodvis under helger utöver semestern på sommaren.
Jag förstår faktiskt fullt ut det bekväma med att slippa vattenelementen med panna i källaren.
Bara låsa och dra. Inga rör som spricker sönder.
Med luft/luft som kan fjärrstartas blir komforten maximal, el-element som stöd kalla nätter i sovrum etc.
Jag förstår faktiskt fullt ut det bekväma med att slippa vattenelementen med panna i källaren.
Bara låsa och dra. Inga rör som spricker sönder.
Med luft/luft som kan fjärrstartas blir komforten maximal, el-element som stöd kalla nätter i sovrum etc.
Hur tänker du med tappvattnet om du bara stänger av och åker? Finns det annat vatten än värmen så har man ju samma frysproblem där. Och med moderna termostatblandare som knappt går att tömma på vatten måste det va mycke jobb att kallställa även om kostnaden självklart blir lägre om man kan stänga ner helt.Huddingebo skrev:Ett fritidshus som används väldigt lite vintertid och där man åker ut periodvis under helger utöver semestern på sommaren.
Jag förstår faktiskt fullt ut det bekväma med att slippa vattenelementen med panna i källaren.
Bara låsa och dra. Inga rör som spricker sönder.
Med luft/luft som kan fjärrstartas blir komforten maximal, el-element som stöd kalla nätter i sovrum etc.
Ofta är det ett mer begränsat utrymme, speciellt i ett fritidshus. Enklare att avgränsa och prioritera om man vill snåla på värmen.snuttjulle skrev:Hur tänker du med tappvattnet om du bara stänger av och åker? Finns det annat vatten än värmen så har man ju samma frysproblem där. Och med moderna termostatblandare som knappt går att tömma på vatten måste det va mycke jobb att kallställa även om kostnaden självklart blir lägre om man kan stänga ner helt.
Vattenradiatorer går oftast i slingor igenom varje rum.
Personligen har jag löst det med en liten VVB under under vasken och något större i badrummet. Drar faktiskt inte så mycket, får omedelbart varmvatten och ger en viss värme ut i rören vilket hindar frysning. Sen har jag en värmeslinga på rören i källaren men den behövs nästan aldrig. LLVP håller grundvärmen och temperaturlarmet på tappvatten plus radiatorkretsen går bara när det kryper under minus 15-20. Då låter jag som sista backup låta oljepannan gå igång automatiskt men det hade fungerat lika bra med frostvakt eller elradiatorer. Så länge rören är isolerade klarar det sig rätt bra.snuttjulle skrev:Hur tänker du med tappvattnet om du bara stänger av och åker? Finns det annat vatten än värmen så har man ju samma frysproblem där. Och med moderna termostatblandare som knappt går att tömma på vatten måste det va mycke jobb att kallställa även om kostnaden självklart blir lägre om man kan stänga ner helt.
Tack för svar allihopa! Kul med engagemang!
Det lutar åt att jag går för en LL-pump med 3 innerdelar, varav 2 i källare. Behöver då komplettera med 3 st direktverkande strömelement, vilket inte känns så farligt.
Har fått enn offert på LV-pump med arbete uppgående till 300 000 kr inkl moms exkl ROT. Detta inkluderar inte elektriker och inte material- eller arbetskostnad för att byta ut element (önskar byta 9 st, kalkylert till 5000 kr/st). Beloppet innefattar också byte av rör. Totalkostnad för bytet får jag då till 350 000 kr inkl elektriker mm.
Fått offert på LL-pump med 3 innerdelar inkl montering exkl ROT på 49 000 kr. Tillkommer då varmvattenberedare och lite annat. Behöver bara köpa och installera 3 element (kalkylerat till 4 000kr/st). Totalkostnad för bytet får jag då till ca 110 000 kr.
Känns som att det kommer ta för lång tid för energibesparingen att nå upp till prisskillnaden.
Får då också fördel att kunna kyla på sommaren. Huset används som nämns mest på sommaren och långhelger.
Det lutar åt att jag går för en LL-pump med 3 innerdelar, varav 2 i källare. Behöver då komplettera med 3 st direktverkande strömelement, vilket inte känns så farligt.
Har fått enn offert på LV-pump med arbete uppgående till 300 000 kr inkl moms exkl ROT. Detta inkluderar inte elektriker och inte material- eller arbetskostnad för att byta ut element (önskar byta 9 st, kalkylert till 5000 kr/st). Beloppet innefattar också byte av rör. Totalkostnad för bytet får jag då till 350 000 kr inkl elektriker mm.
Fått offert på LL-pump med 3 innerdelar inkl montering exkl ROT på 49 000 kr. Tillkommer då varmvattenberedare och lite annat. Behöver bara köpa och installera 3 element (kalkylerat till 4 000kr/st). Totalkostnad för bytet får jag då till ca 110 000 kr.
Känns som att det kommer ta för lång tid för energibesparingen att nå upp till prisskillnaden.
Får då också fördel att kunna kyla på sommaren. Huset används som nämns mest på sommaren och långhelger.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Varmvatten kan du ju köpa en Nibe F110 eller Indol
Fas 350' känns ju löjligt. 130-150' kostar pumpen. 200' för installation är ju ett skämt.
Fas 350' känns ju löjligt. 130-150' kostar pumpen. 200' för installation är ju ett skämt.
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg