Min kontrollansvarige har just meddelat att han har gått i pension och inte längre är min ka. Jag har försökt få tag på honom via mejl, SMS och telefonsamtal under en längre tid och han har inte svarat förrän idag. Han har inte heller meddelat MBN att han har slutat på sitt uppdrag så nu har jag skrivit till MBN i min kommun för kontakt och råd eftersom slutbesiktningen av mitt bygge börjar närma sig. Någon med liknande erfarenhet? Vad gör man? Ka har fått halva ersättningen i förskott och upprättat en kontrollplan och gjort ett platsbesök.
Tack för svar! Det är svårt att veta vad som är rimligt. Jag har betalat 50% i förskott, 12.500:- och för det så har han upprättat en kontrollplan (det finns väl färdiga sådana) och gjort ett dokumenterat besök på bygget. Vad beträffar att han har lämnat uppdraget eftersom han har gått i pension, så har han inte informerat mig så jag har inte kunnat utse en ny kontrollansvarig. Jag har försökt få kontakt med honom i flera månader för en uppdatering utan resultat. Han har heller inte informerat byggnadsnämnden så de har inte heller vetat något. På måndag är min inspektör tillbaka så då ska vi ha ett snack kring hur vi ska gå vidare. Bygget är klart så när som på lite tomtarbete.Claes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 221 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 221 inlägg
Du har ju gjort första steget i lagkravet, du har omedelbart underättat byggnadsnämnden. Sen måste du föreslå en ny KA och byggnadsnämnden måste sen utse en ny KA, vanligen ditt förslag.
Vad har du för avtal med nuvarande KA? Det är ju det som är gällande. D v s vilka exakta tjänster ska KA utföra för dig för de 25 000 kronorna? I dagens höga prisläge för konsulttjänster av denna typ är det ju inte mycket pengar, kanske ett par, tre arbetsdagar totalt sett tänker jag. Halva den tiden är då en till kanske en och halv arbetsdag som du redan har betalt för. Det är väl typ en kontrollplan, lite avstämning med kommunen fram och tillbaka och ett platsbesök.
Vad har du för avtal med nuvarande KA? Det är ju det som är gällande. D v s vilka exakta tjänster ska KA utföra för dig för de 25 000 kronorna? I dagens höga prisläge för konsulttjänster av denna typ är det ju inte mycket pengar, kanske ett par, tre arbetsdagar totalt sett tänker jag. Halva den tiden är då en till kanske en och halv arbetsdag som du redan har betalt för. Det är väl typ en kontrollplan, lite avstämning med kommunen fram och tillbaka och ett platsbesök.
De kontrollansvariga jobbar tydligen lite olika men jag har gått efter det som står om en kontrollansvarigs åtaganden. Det är bl.a. att närvara vid tekniska samråd, besiktningar och byggnadsnämndens arbetsplatsbesök. Ka ska också dokumentera sina arbetsplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet. Jag fick byta Ka eftersom den första, som närvarade vid det tekniska samrådet och byggnadsnämndens första arbetsplatsbesök, var god vän med dem som gjorde det stora grävarbetet och VVS i marken och det ska de ju inte vara. Så Ka nummer två upprättade en ny kontrollplan och gjorde ett arbetsplatsbesök, inget annat. Han ville dessutom ha extra betalt utöver de 25.000:- när han gjorde sitt enda arbetsplatsbesök. Jag bestred den fakturan som var på 5.000:-, förklarade varför och han protesterade inte. Nu hoppas jag på ett bra snack med inspektören från MBN och en bra strategi för att avsluta och få bygget godkänt!Claes Sörmland skrev:
Du har ju gjort första steget i lagkravet, du har omedelbart underättat byggnadsnämnden. Sen måste du föreslå en ny KA och byggnadsnämnden måste sen utse en ny KA, vanligen ditt förslag.
Det enkla och vedertagna sättet att avgöra vad som är rimligt är att göra ett avdrag som motsvarar skadan = extrakostnaden som uppstått. Dvs. om den nya KA vill ha 12 500 kr för att avsluta jobbet så är du kvitt med den gamla KA:n. Vill han ha 20 000 kr så skall du begära att få tillbaka 7 500 kr. Osv.L linkanbygg skrev:
Jo, det är nog dags för lite medvind! Hoppas att vi kan komma fram till en smidig lösning så att MBN känner att de gör en bra, korrekt jobb och jag får mitt bygge godkänt. Det är en så fin liten knuttimrad loftstuga med vy över fjäll och sjöar, med en egen bäck som rinner genom tomten, tipp/topp med kommunalt vatten och avlopp och en braskamin som ska invigas nu till veckan! Som du skriver så gäller det att ta djupa andetag och köra på och inte snubbla på målsnöret! ☺️🙏Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur tar man emot en hantverkare?
kontrollansvarig slutar
Murstocken suger vatten, blött under huset…
Låst kista och trasig nyckel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer