462 läst · 6 svar
462 läst
6 svar
Konstruktionsritningar Hus
Är i planeringsstadiet inför att bygga hus, vill göra det enkelt och billigt. Enplansvilla i lösvirke på gjuten platta.
Är på jakt efter konstruktionsritningar på typ ett standardhus i DWG format, gärna 3d modeller också men det kanske är att begära för mycket.
Bästa vore om jag kunde hitta konstruktionsritningar på ett hus som passar för vår tomt och bygga ett identiskt hus,
eller göra mindre justeringar i DWG ritningar.
Så frågan är var kan man hitta konstruktionsritningar på befintliga hus? Har hittat ett par lämpliga hus i närområdet här som
är i lämplig storlek och som har potential för en kopiering.
Har kollat på stadsbyggnadskontoret på allmänna handlingar i bygglovsansökningar men där hittar jag bara plan och sektionsritningar. Förstår att man kan köpa ritningar av olika företag men detta moment hade jag hoppats slippa!
Är på jakt efter konstruktionsritningar på typ ett standardhus i DWG format, gärna 3d modeller också men det kanske är att begära för mycket.
Bästa vore om jag kunde hitta konstruktionsritningar på ett hus som passar för vår tomt och bygga ett identiskt hus,
Så frågan är var kan man hitta konstruktionsritningar på befintliga hus? Har hittat ett par lämpliga hus i närområdet här som
Har kollat på stadsbyggnadskontoret på allmänna handlingar i bygglovsansökningar men där hittar jag bara plan och sektionsritningar. Förstår att man kan köpa ritningar av olika företag men detta moment hade jag hoppats slippa!
Ja det var ju ett bra tips, brukar ägarna få ut konstruktionsritningar då om dom ej byggt huset själva?K Kane skrev:
Vill ju ha tag i ett ritningsunderlag där allt är dimensionerat korrekt såklart, därför tittar jag på hus i närområdet för att ta hänsyn till snölaster ex. Vill ej ha konstruktionsritningar från hemmapulare, utan riktiga cad filer i DWG.
Designs are made for the needs of a specific investment. Copying and using "borrowed drawings" violates copyright. Even designs of "typical houses" made by an architectural office and sold to many clients only entitle the buyer to use them. In addition, if you want to build a house, you have to include the cost of technical documentation in your budget. Unless you make it yourself.
Det skillnad på ritningar och ritningar. En ritning från 1950 talet är inte möjlig att bygga effektivt idag. Inte heller konstruktionslösningarna på äldre hus är längre giltiga på grund av nya krav mm. Om du gör allt själv, kan du skarva ihop det allt eftersom. Men om du skall handleda ett byggprojekt med underleverantörer så behövs ritningar inte bara på hus, utan också el, rör, konstruktion osv osv, liksom beräkningar på energi mm. Om du har en modern BIM ritning så kan dina underleverantörer själv rita in sina delar i projektet, vilket kan underlätta.KMS85 skrev:
Är i planeringsstadiet inför att bygga hus, vill göra det enkelt och billigt. Enplansvilla i lösvirke på gjuten platta.
Sen vill du ha klassiska hus så finns det många bra böcker med typhus och allmänna ritningar från de skandinaviska länderna. Kolla med en arkitekturbokhandel. Fast jag tror att om du skall lägga ner flera miljoner på att snickra ett hus, så är förarbetet oerhört viktig. Hur ligger fastigheten i förhållande till landskapet. Vad kommer du se genom varje fönster. Ibland är mindre bättre, ibland mer. Hur fungerar vardagen i huset med all logistik, barn, förvaring, tvätt, ungar, hundar osv . Hur anpassar ni huset efter er familj? Hur fungerar flödet i huset (det männskiliga). Vad för typ av hus är det ni vill ha? Passivhus, vedeldat, ekologiskt, modernt inplastat, sekelskifte, funkis osv.
Allt detta är sånt som huskatalogsfirmorna skippar, och det är därför dom husen är så ointressanta och ofta intetsägande. Jag menar inte att man måste bygga spektakulärt "arkitektigt", men att tänka efter först är en bra ide. En klassisk äldre arkitekt med mycket erfarenhet borde kunna göra en förstudie som du sen kan basera ditt hus på om du inte vill betala för färdiga ritningar.
Jag har själv renoverat några hus, och ett fel jag ofta gjorde vara att jag inte ritade igenom alla detaljer innan jag började bygga. Det underlättar och gör hela projektet mycket snabbare och billigare om allt är ritat ner på mm nivå innan man börjar snickra. Då vet man vad, när och hur allt skall göras. Enklare att få priser och snabbare att bygga. Tar ett extra år, men det är det absolut värt!
Tänk såhär. Om du har en budget på 3 miljoner för att bygga huset. Om du lägger 7% (vilket är standard i vissa länder) på att få huset uppritat och planerat av en professionell firma/arkitekt, så kommer dina kostnader för huset säkerligen bli minst 7% lägre på grund av kortare byggtid, effektivare upphandlingar av tjänster, smartare konstruktionslösningar samt att det blir fantastiskt hus. Klart värt 200 000kr i långa loppet.
Lycka till! Sjukt kul att bygga hus för övrigt!
ps. räkna också med förseningar
Of course you are right in principle, but I wont be sued if I constructS sturnus skrev:Designs are made for the needs of a specific investment. Copying and using "borrowed drawings" violates copyright. Even designs of "typical houses" made by an architectural office and sold to many clients only entitle the buyer to use them. In addition, if you want to build a house, you have to include the cost of technical documentation in your budget. Unless you make it yourself.
a 100sqm villa which is being built by almost identical standards from a number of different
house manufacturers and private persons, I don’t see how it can cause any harm to the manufacturer as
I assume they all follow exactly the same building standards. There are a number of manufacturers offering
these factory built houses with basically the same designs so they themselves obviously copy designs from each other.
Of course it would be different if I was planning to copy a uniquely designed house built with new and
unique methods, perhaps then I could face the risk of being sued.
And if I buy these drawings from an architect there is a big risk that they themselves just send
me a copy of another house already built with some minor changes and bill me full price as if they would have drawn
everything from scratch. No thank you!
And like I said I wish to have the drawings In editable DWG format so that I myself can make minor adjustments.
Yes... but the company paid for the project and paid much more because the house will be replicated many times. Often the contract includes a clause that for each house built the architect receives a certain amount/percentage. So even these mass-produced houses cannot be replicated with impunity unless someone releases the license. Here the copyright regulations applyKMS85 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Typiska konstruktionsritningar för hus på 50-talet
Lösvirke & Timmerhus -
Konstruktionsritningar Stenhus
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Konstruktionsritningar för ett äldre hus
Bygglov -
Konstruktionsritningar Myresjöhus 1990
Hustillverkare -
Konstruktionsritningar containerhus