56 342 läst · 33 svar
56k läst
33 svar
Konstruktion altanräcke
Det är väl så att bilden inte riktigt är rättvis, men som du säger är ju cosa 45 hyfsat små oxå och med en dimmer är det inga problem.crazytok skrev:
Bifogar några bilder med mer detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är trallen lagd och räcket blir nästa projekt att påbörja. Har nog bestämt mig för en konstruktion som inte blir något av ovanstående. Jag kommer sätta 70x70 stolpar, 110cm höga. Skruvade med två M10 vagnsbult i bärlinan (insida bärlina).
Sedan gör jag ribborna i "sektioner".
Så varje ribb sektion blir alltså två 22x70 stående på var sida, sedan 45x45 ribbor imellan dessa som limmas och skruvas med dubbla skruv på var sida.
Sedan monteras dessa sektioner imellan stolparna, då endast med 3-4skruv som skruvas fast i stolparna via 22x70 regeln.
När detta är färdigt, monteras en rillad trallbräda 28x120 på utsida samt insida staket!
Detta gör att man får minimalt med synliga skruv i konstruktionen. Räcket blir enhetligt och ser likadant ut på utsida som insidan.
Dessutom är tanken att ha ribborna vitmålade och trallbrädorna brunlaserade. Vilket gör underhållet enklare, då man helt enkelt kan plocka ner trallbrädorna på ut/insida stolpe för att vitmåla och slafsa på vitfärgen och sedan montera tillbaka (el byta ut) trallbrädan.
Stolpen blir i slutändan 120x126mm så den ser gedigen och kraftig ut!
Vad tror ni om detta? Det jag mest är orolig för, det är att ribborna skall vrida sig så det ser konstigt ut med tiden. Helst vill jag ha 170cm mellan stolparna för att det ser bäst ut, men tror ni att det funkar? Eventuellt att man sätter en vitmålad 28x45 i mitten av sektionerna för att stadga upp och minimera vridningen som kan uppstå.
Alternativet är 130cm mellan stolparna, vilket jag tycker är för tätt. Men det kanske är ett måste för att slippa problem med vridning av ribborna?
Vad tror ni?
Bifogar en enklare bild på konstruktionen....
Givetvis ska det också vara en överliggare på, men den är inte med på ritningen!
Sedan gör jag ribborna i "sektioner".
Så varje ribb sektion blir alltså två 22x70 stående på var sida, sedan 45x45 ribbor imellan dessa som limmas och skruvas med dubbla skruv på var sida.
Sedan monteras dessa sektioner imellan stolparna, då endast med 3-4skruv som skruvas fast i stolparna via 22x70 regeln.
När detta är färdigt, monteras en rillad trallbräda 28x120 på utsida samt insida staket!
Detta gör att man får minimalt med synliga skruv i konstruktionen. Räcket blir enhetligt och ser likadant ut på utsida som insidan.
Dessutom är tanken att ha ribborna vitmålade och trallbrädorna brunlaserade. Vilket gör underhållet enklare, då man helt enkelt kan plocka ner trallbrädorna på ut/insida stolpe för att vitmåla och slafsa på vitfärgen och sedan montera tillbaka (el byta ut) trallbrädan.
Stolpen blir i slutändan 120x126mm så den ser gedigen och kraftig ut!
Vad tror ni om detta? Det jag mest är orolig för, det är att ribborna skall vrida sig så det ser konstigt ut med tiden. Helst vill jag ha 170cm mellan stolparna för att det ser bäst ut, men tror ni att det funkar? Eventuellt att man sätter en vitmålad 28x45 i mitten av sektionerna för att stadga upp och minimera vridningen som kan uppstå.
Alternativet är 130cm mellan stolparna, vilket jag tycker är för tätt. Men det kanske är ett måste för att slippa problem med vridning av ribborna?
Vad tror ni?
Bifogar en enklare bild på konstruktionen....
Logga in
Skapa konto
Givetvis ska det också vara en överliggare på, men den är inte med på ritningen!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på inbyggda spots i altanräcke.
Belysning -
Salning, kan det vara en del av bärande konstruktionen
Byggmaterial & Byggteknik -
Friggebod +5 grader konstruktion
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Snygga hålband till rundtimmerkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Hur fixar jag en knepig konstruktion?