56 356 läst · 33 svar
56k läst
33 svar
Konstruktion altanräcke
45x95?mexitegel skrev:Enklast är nog att du sätter fast stoplarna i bärlinan först. Sätt ihop 28+ en bit 45x95 +28 och skruva fast i bärlinan med vagnsbult. Vagnsbulten sätter du diagonalt, en uppe till höger och en nere till vänster. Använd stora brickor på insidan vid muttern. Skruva inte ihop för hårt innan du fått i alla ribborna, då kan du dra det sista.
Du tänker för att sedan använda 28x120 som täckbräda?mexitegel skrev:
Jag var inne på en smalare variant, täcka stolpen med 28x95. Sedan ha en tex 45x70 stolpe som skruvas fast. Men jag fattar principen! Kanske bättre med 45x95 för stabilitetens skull.....
Vet inte om vi missuppfattar varann, men så här tänker jag i genomskärning. Den delen som du fäster in i bärlinan är lämpligt att den behöver vara så bred igenom som möjligt för att du ska få det stabilt. Ribborna går ju odelade genom stolparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok jag förstår! Precis som på bilden mao, fast där har dom dragit upp 45x95 (eller om det är 45x120) förbi trallen mot den första ribban!mexitegel skrev:
Min tanke var att dra en 45 el 95'a Hela vägen upp så det bildar en H form tillsammans med 28'orna.
Men med din konstruktion kan man ju sätta hela ribbor utan att behöva klyva dom vi varje stolpe som jag tänkte. Det blir ju enklare och snabbare att montera och säkert stabilare också av just den anledningen....
Super!! Stort tack för hjälpen. 👍🏻
Vill du undvika ändträ uppåt (och därmed minska risken för röta) på ditt räcke så använder du istället för 45x95 samma dimension som du har på dina bärlinor och lägger den biten horisontellt istället.
Vad gäller överliggare så är det klokt att inte ha den i våg utan att vattnet kan rinna av den lätt. Den kommer annars bli svart och ful med tiden eftersom det blir vatten stående på den. Antingen så köper du en färdig överliggare i lämplig profil eller så snedsågar du dina 28x95 en anning.
Vad gäller överliggare så är det klokt att inte ha den i våg utan att vattnet kan rinna av den lätt. Den kommer annars bli svart och ful med tiden eftersom det blir vatten stående på den. Antingen så köper du en färdig överliggare i lämplig profil eller så snedsågar du dina 28x95 en anning.
Hej!
Blev det något staket till slut?
Jag tänkte mig bygga något liknande det på bilden i första inlägget och följde diskussionen här utan att ge mig in i diskussionen. Jag kunde dock inte komma fram till en konstruktion som jag var nöjd med och byggde istället med 95x95 stolar och 28x45 liggandes mellan stolparna skruvade i stående 28x45 på "insidan av stolparna".
Helt klart nöjd med mitt staket och tänkte att jag kunde dela med mig en bild av min alternativa konstruktion.
Mvh
Henrik
Blev det något staket till slut?
Jag tänkte mig bygga något liknande det på bilden i första inlägget och följde diskussionen här utan att ge mig in i diskussionen. Jag kunde dock inte komma fram till en konstruktion som jag var nöjd med och byggde istället med 95x95 stolar och 28x45 liggandes mellan stolparna skruvade i stående 28x45 på "insidan av stolparna".
Helt klart nöjd med mitt staket och tänkte att jag kunde dela med mig en bild av min alternativa konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Henrik
Det där var mycket snyggt! Kan du inte lägga upp några bilder med högre upplösning?
Jag håller på med stommen nu, så räcket kommer jag väl påbörja inom det närmsta. Inte riktigt bestämt mig för konstruktion ännu dock!
Spottarna du har under räcket är något i den stil jag också tänkt mig. Är det dom klassiska Cosa 45 du använt eller? Kör du med dimmer eller lyser dom bra som dom är?
Jag håller på med stommen nu, så räcket kommer jag väl påbörja inom det närmsta. Inte riktigt bestämt mig för konstruktion ännu dock!
Spottarna du har under räcket är något i den stil jag också tänkt mig. Är det dom klassiska Cosa 45 du använt eller? Kör du med dimmer eller lyser dom bra som dom är?
Tack! Fixar några bilder på detaljerna i morgon. Det är Cosa 30, tycker att dom lyser precis lagom. Cose 45 hade utan dimmer varit för starka.
Ok, Cosa 30 bara.... Lyser dom där små jä**larna så bra alltså?
Jag hade nog tänkt köpa till dimmer oavsett, skönt att kunna välja styrka själv beroende på ändamål. Hade nog tänkt mig Cosa 45 dock, dom är ju väldigt diskreta båda två...
Jag hade nog tänkt köpa till dimmer oavsett, skönt att kunna välja styrka själv beroende på ändamål. Hade nog tänkt mig Cosa 45 dock, dom är ju väldigt diskreta båda två...
Om vi utgår från bilden i första inlägget så undrar jag om någon kan vara mig behjälplig med att gissa
1) höjd på stolparna
2) avstånd mellan liggande ribborna
3) avstånd mellan golv och första ribba
4) avstånd mellan översta ribban och överliggaren.
1) höjd på stolparna
2) avstånd mellan liggande ribborna
3) avstånd mellan golv och första ribba
4) avstånd mellan översta ribban och överliggaren.