H hempularen skrev:
Om du är ovan vid att mäta. Det som ev. är lite struligt/farligt med en multimeter, jämfört med en spänningsprovare, är att vara säker på att man har rätt mätfunktion inkopplad. Det som kan bli farligt är om man mäter i strömläge (Mätlägen efter växelspänning på den du länkar). Det är en ren kortslutning genom instrumentet när man mäter ström istället för spänning, Och gör man det felet med 230V så kan instrumentet faktiskt explodera. Det skall finnas skydd mot det, men det är inget jag skulle rekommendera att prova (att skyddet fungerar på ett billigt instrument).

Även andra felaktiga inställningar kan förstöra instrumentet, men troligen inte farligt som att ha det inställt på resistansmätning och koppla in på 230V.
Yes ska vara noggrann med att få till rätt läge. Nu ger jag mig iväg för att köpa multimeter. Återkommer med mätvärden!

A
Tänk på att det ska vara minst en cat 3-klassad multimeter för att mäta i den fasta elinstallationen. Den där som länkades före Josths inlägg såg bara ut att vara cat 1. Inte alls rätt typ för ändamålet.

A avh67f skrev:
Den där som länkades före Josths inlägg såg bara ut att vara cat 1. Inte alls rätt typ för ändamålet.
Men om den påstås klara 500 V men inte ens klarar max 400 V på ett säkert sätt borde den inte ens få säljas. Vad missar jag?

A avh67f skrev:
Tänk på att det ska vara minst en cat 3-klassad multimeter för att mäta i den fasta elinstallationen. Den där som länkades före Josths inlägg såg bara ut att vara cat 1. Inte alls rätt typ för ändamålet.
Hur ser du det? Är säkert cat 1 då det inte står någonstans vad det är för cat

J J-banan skrev:
Hur ser du det? Är säkert cat 1 då det inte står någonstans vad det är för cat
Digital multimeter DT832 med säkerhetsklass EN 61010-1 och CAT II 500V markeringar.

Det där är en skitbillig kinamätare som visserligen funkar men inte ens jag skulle mäta 400V med den.
Billig kinesisk multimeter DT832 med LCD-skärm, används som voltmeter och ammeter. Rekommenderas ej för höga spänningar som 400V.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]

Det där är en skitbillig kinamätare som visserligen funkar men inte ens jag skulle mäta 400V med den.
[bild]
Jaså den, kollade på fel länk. Vadå då det står ju att den är "professional" digital multimeter😆

A
Alfredo Alfredo skrev:
Men om den påstås klara 500 V men inte ens klarar max 400 V på ett säkert sätt borde den inte ens få säljas. Vad missar jag?
Kategorierna anger impulsspänningstålighet. Alltså hur bra de tål översspänning (transienter) som kan förekomma när de används i ett elnät.

Cat4 (högst tålighet) är fram till huvudcentral före elmätaren, längst ut är cat 1 som jag har för mig bara är ren elektronik indirekt kopplat mot nätet.

Det finns säkert bra trådar om detta här på forumet någonstans.

Det är ganska intressant att man kan tillverka och sälja en multimeter för 21 kr och gå med vinst på det. 🙂🙄

Redigerat:
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.