1 283 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Konstig el till husvagn
Yes ska vara noggrann med att få till rätt läge. Nu ger jag mig iväg för att köpa multimeter. Återkommer med mätvärden!H hempularen skrev:Om du är ovan vid att mäta. Det som ev. är lite struligt/farligt med en multimeter, jämfört med en spänningsprovare, är att vara säker på att man har rätt mätfunktion inkopplad. Det som kan bli farligt är om man mäter i strömläge (Mätlägen efter växelspänning på den du länkar). Det är en ren kortslutning genom instrumentet när man mäter ström istället för spänning, Och gör man det felet med 230V så kan instrumentet faktiskt explodera. Det skall finnas skydd mot det, men det är inget jag skulle rekommendera att prova (att skyddet fungerar på ett billigt instrument).
Även andra felaktiga inställningar kan förstöra instrumentet, men troligen inte farligt som att ha det inställt på resistansmätning och koppla in på 230V.
Kategorierna anger impulsspänningstålighet. Alltså hur bra de tål översspänning (transienter) som kan förekomma när de används i ett elnät.Alfredo skrev:
Cat4 (högst tålighet) är fram till huvudcentral före elmätaren, längst ut är cat 1 som jag har för mig bara är ren elektronik indirekt kopplat mot nätet.
Det finns säkert bra trådar om detta här på forumet någonstans.
Det är ganska intressant att man kan tillverka och sälja en multimeter för 21 kr och gå med vinst på det. 🙂🙄
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden