Hur matas detta? Ledningen till husvagnen kommer den från en elcentral som även resetn av huset är anslutet till, eller är det en elcentral i ett uthus eller liknande?

Det jag är ute efter är att OM det är en "huvudsäkring" som har löst ut och du får bakmatning till husvagnen (mycket tyder på det), så kommer även andra saker (var 3e säkring skulle påverkas) som är anslutet till centralen att sluta fungera, eller fungera dåligt. Men OM denna central inte driver speciellt många andra saker, så kanske det inte skulle upptäckas.

Huvudsäkring kan vara säkringarna vid elmätaren som är huvudsäkringar till allt i anläggningen, men om du har en undercentral i garage/uthus, så kan den matas via säkringar i din huvudcentral. Om en sådan säkring löser ut, så påverkas bara matningen av undercentralen.

Jag tycker inte att du skall vänta tills felet visar sig igen, vi har varit inne på att felet beror på bortfallen fas, men det skulle även kunna handla om glapp i noll ledaren, i så fall kan man få fenomenet att spänningen ökar istället för minskar (inte om dte bara är nollan ut till husvagnen, men i matningen av elcentralen). Du kan få 400V istället fär 230V till allt som är inkopplat på den påverkade centralen. Det ger i bästa fall att apparater förstörs, i sämsta fall ger det brand.

Utan ferlsök, antingen själv eller kalla på en elektriker. Jag skulle börja med att mäta spänningen fär att se om den ligger på ovanlig nivå även nu när det verkar fungera.

H hempularen skrev:
Hur matas detta? Ledningen till husvagnen kommer den från en elcentral som även resetn av huset är anslutet till, eller är det en elcentral i ett uthus eller liknande?

Det jag är ute efter är att OM det är en "huvudsäkring" som har löst ut och du får bakmatning till husvagnen (mycket tyder på det), så kommer även andra saker (var 3e säkring skulle påverkas) som är anslutet till centralen att sluta fungera, eller fungera dåligt. Men OM denna central inte driver speciellt många andra saker, så kanske det inte skulle upptäckas.

Huvudsäkring kan vara säkringarna vid elmätaren som är huvudsäkringar till allt i anläggningen, men om du har en undercentral i garage/uthus, så kan den matas via säkringar i din huvudcentral. Om en sådan säkring löser ut, så påverkas bara matningen av undercentralen.

Jag tycker inte att du skall vänta tills felet visar sig igen, vi har varit inne på att felet beror på bortfallen fas, men det skulle även kunna handla om glapp i noll ledaren, i så fall kan man få fenomenet att spänningen ökar istället för minskar (inte om dte bara är nollan ut till husvagnen, men i matningen av elcentralen). Du kan få 400V istället fär 230V till allt som är inkopplat på den påverkade centralen. Det ger i bästa fall att apparater förstörs, i sämsta fall ger det brand.

Utan ferlsök, antingen själv eller kalla på en elektriker. Jag skulle börja med att mäta spänningen fär att se om den ligger på ovanlig nivå även nu när det verkar fungera.
Ja det låter ju inte toppen. Husvagnen är inkopplat till en byggcentral som i sin tur är kopplad till ett hus som håller på att byggas/inredas. Jag vet inte hur den i sin tur blir matad.

Men om en huvudsäkring går, borde inte problemet vara ihållande då?

På byggcentralen är det bara 2 säkringar så var tredje är svårt att testa. Går det att kolla på nåt annat vis?

T TH-huset skrev:
Men om en huvudsäkring går, borde inte problemet vara ihållande då?
Det beror lite på vad mera som drivs. Om man tänker sig att du har 90% av förbrukningen i trefaskopplade byggfläktar, så blir det rätt bra bakmatning av den 3e brutna fasen via element i fläktarna. Och så stänger någon termostat ibland av en byggfläkt, så blir det plötsligt sämre bakmatning. Som exempel.

Men även glappande nolla någonstans skulle kunna gå rätt omärkt om det mesta av förbrukningen går till stora trefasförbrukare som byggfläktar. De kan tom ev. skapa en rätt bra lokal nollpotential om nollan är helt borta mot elnätet, tills en av dem stänger av sig.

T TH-huset skrev:
Går det att kolla på nåt annat vis?
Mät och verifiera att du har korrekt spänning på alla tre faser.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men som sagt du bör undersöka det här snarast. OM det skulle vara brott på nollan (troligen inte) så kan det bli väldigt farligt, både brandrisk, och du kan råka ut för att alla jordade saker i huset blir spänningsförande mot äkta jord, du kan alltså få en farlig stöt bara du rör vid något av metall.

useless useless skrev:
Mät och verifiera att du har korrekt spänning på alla tre faser.
Det är nog det första man bör göra. Skulle det då se bra ut, så stäng av alla större förbrukare i huset, och gör om mätningen. Skulle det då fortfarande se bra ut, så får man börja fundera.

H hempularen skrev:
Men som sagt du bör undersöka det här snarast. OM det skulle vara brott på nollan (troligen inte) så kan det bli väldigt farligt, både brandrisk, och du kan råka ut för att alla jordade saker i huset blir spänningsförande mot äkta jord, du kan alltså få en farlig stöt bara du rör vid något av metall.
Okej, allt är jordat i husvagnen. Men jag förstår risken ändå. Om det vore brott på nollan är det då vid byggcentralen eller vid den lilla simpla centralen som kommer in i husvagnen? Eller är det vid matningen av Byggcentralen?

H hempularen skrev:
Det är nog det första man bör göra. Skulle det då se bra ut, så stäng av alla större förbrukare i huset, och gör om mätningen. Skulle det då fortfarande se bra ut, så får man börja fundera.
Yes, när du säger huset. Menar du husvagnen eller Byggcentralen? Huset i sig är under byggnation och är inte uppkopplat än.

T TH-huset skrev:
Okej, skulle en sån här fungera? Den mäter ju inte exakt men i några steg.
ser ingen bild. Men om det är en spänningsprovare med lysdioder öfr olika nivåer, så skull jag avråda. Mär mned en riktig multimeter. Kostar någon 100 lapp på byggmarknad/Jula/Clas Ohlson. Kolla bara att största mätområdet för växeslspånning (ACV) är minst 500 V. De allra billigaste är ibland begränsade till 250V, du vill kunna mäta även 400V mellan faserna.

T TH-huset skrev:
Yes, när du säger huset. Menar du husvagnen eller Byggcentralen? Huset i sig är under byggnation och är inte uppkopplat än.
Jag menar stäng av alla större förbrukare som du har i elanläggningen, och mät. Ett fel av den här typen kan finnas var som helst mellan din elmätare och husvagnen ifråga. Även före elmätaren, i så fall får man koppla in elbolaget, men då behöver man "bevis".

H hempularen skrev:
ser ingen bild. Men om det är en spänningsprovare med lysdioder öfr olika nivåer, så skull jag avråda. Mär mned en riktig multimeter. Kostar någon 100 lapp på byggmarknad/Jula/Clas Ohlson. Kolla bara att största mätområdet för växeslspånning (ACV) är minst 500 V. De allra billigaste är ibland begränsade till 250V, du vill kunna mäta även 400V mellan
https://assets.cdn.jula.com/preset:...stinationid=10016&lastmodified=19790101000000

Det här borde funka då, ser ut att gå upp till 500

H hempularen skrev:
Jag menar stäng av alla större förbrukare som du har i elanläggningen, och mät. Ett fel av den här typen kan finnas var som helst mellan din elmätare och husvagnen ifråga. Även före elmätaren, i så fall får man koppla in elbolaget, men då behöver man "bevis".
Okej, då börjar jag vid Byggcentralen och rör mig mot husvagnen.

För jag har lite dålig koll på hur själva Byggcentralen är ikopplad.

Om du är ovan vid att mäta. Det som ev. är lite struligt/farligt med en multimeter, jämfört med en spänningsprovare, är att vara säker på att man har rätt mätfunktion inkopplad. Det som kan bli farligt är om man mäter i strömläge (Mätlägen efter växelspänning på den du länkar). Det är en ren kortslutning genom instrumentet när man mäter ström istället för spänning, Och gör man det felet med 230V så kan instrumentet faktiskt explodera. Det skall finnas skydd mot det, men det är inget jag skulle rekommendera att prova (att skyddet fungerar på ett billigt instrument).

Även andra felaktiga inställningar kan förstöra instrumentet, men troligen inte farligt som att ha det inställt på resistansmätning och koppla in på 230V.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.