Hej, jag har en husvagn som är inkopplad med en förlängningskabel på 50m och 2.5mm^2 i en egen 16A uttag. I husvagnen har jag ett batteri som laddas, ett konventet element och en 10 m värmekabel för att hålla in vattnet frostfritt, samt lite lampor.

Nu till konstigheterna, oftast funkar allt bra men ibland försvinner elen, fast bara nästan. Vissa lampor fungerar och wi-fi:et fungerar fortfarande. Displayen på elementet lyser också men det kommer ingen värme.

Jag lutar mot att den kanske blir överbelastning på något vis, även fast det känns konstigt med 16A uttaget.

Är det någon här som vet vad som kan vara fel eller hur vi kan åtgärda det? Ingen säkring går, ingen skillnad om jag drar ut elementet när strömmen väl ”gått”.

Du kanske har ett glapp någon stans om du inte har en huvudsäkring som har gått så att du får backspänning.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
T TH-huset skrev:
Hej, jag har en husvagn som är inkopplad med en förlängningskabel på 50m och 2.5mm^2 i en egen 16A uttag. I husvagnen har jag ett batteri som laddas, ett konventet element och en 10 m värmekabel för att hålla in vattnet frostfritt, samt lite lampor.

Nu till konstigheterna, oftast funkar allt bra men ibland försvinner elen, fast bara nästan. Vissa lampor fungerar och wi-fi:et fungerar fortfarande. Displayen på elementet lyser också men det kommer ingen värme.

Jag lutar mot att den kanske blir överbelastning på något vis, även fast det känns konstigt med 16A uttaget.

Är det någon här som vet vad som kan vara fel eller hur vi kan åtgärda det? Ingen säkring går, ingen skillnad om jag drar ut elementet när strömmen väl ”gått”.
Känns kabeln varm? Har du den i en vinda?

J J-banan skrev:
Känns kabeln varm? Har du den i en vinda?
Nej, hela kabeln är utdragen och det är rätt svalt ute så känner ingen värme.

E elmont skrev:
Du kanske har ett glapp någon stans om du inte har en huvudsäkring som har gått så att du får backspänning.
Okej, vill du förtydliga lite? Glapp kan jag säker ha någonstans, men vad är backspänning?

Söker du på forumet så hittar du ca 90 inlägg som handlar om backspänning och ca 80 om bakspänning vilket är samma sak.

Är det ens trefas så bakspänning skulle kunna vara möjligt?
Vad är det för effekt på de olika sakerna?

Felet behöver ju inte vara i husvagnen, det kan ju vara backspänning på matningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Är det ens trefas så bakspänning skulle kunna vara möjligt?
Vad är det för effekt på de olika sakerna?
Det är inte trefas till husvagnen, bara enfas. Elementet är 1000w och slingan 10w/m så 1000w vid maxeffekt, resten är bara lite småskit i princip.

E elmont skrev:
Felet behöver ju inte vara i husvagnen, det kan ju vara backspänning på matningen.
Mycket möjligt, bara svårt att ta reda på. De hela är lite konstigt men husvagnen är okopplad i ett hus som håller på att byggas. Så den är kopplad till en byggcentral. På samma central så sitter det en 3 fas byggfläkt tror jag, osäker på om den är 3 fas men den har stor ”röd” kontakt.
Byggcentralen har två säkringar plus jfb. Fläkten är på säkring 1. Husvagnen tappade el när den var på säkring 2 senast men kom igång när jag bytte till säkring 1.

Håller sig backspänning inom ”sin” säkring eller blir det mer generellt?

T TH-huset skrev:
Håller sig backspänning inom ”sin” säkring eller blir det mer generellt?
Den kan komma från vilken annan fas som helst om det finns en pryl som har koppling mellan dessa faser

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den kan komma från vilken annan fas som helst om det finns en pryl som har koppling mellan dessa faser
Okej, det är bra att veta. Då kan byggfläkten spöka oavsett vilket uttag jag väljer för husvagnen.

Men varför går inte säkringen?

T TH-huset skrev:
Okej, det är bra att veta. Då kan byggfläkten spöka oavsett vilket uttag jag väljer för husvagnen.

Säkringen löser bara när det dras mer ström än den är dimensionerad för.
Man kan ha massor av olika fel utan att totalbelastningen blir så stor att säkringar löser ut.

• Gilla
TH-huset
  • Laddar…
T TH-huset skrev:

Testa koppla ur fläkten sen kolla om allt fungerar i husvagnen som det ska

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Testar detta nästa gång det strular. För det är det konstiga, det händer väldigt o konsekvent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.