M Mats skrev:
Nä men det stämmer med mina erfarenheter. När Telia sparkade Zitius lokala säljare så försökte man också förändra villkoren eller dra sig ur delar av redan påbörjade projekt. I just det fallet jag tänker på så försökte man skippa ett hus pga för långt till närmaste granne trots att ingången överenskommelse sade alla inom det geografiska området oavsett avstånd. Telia fick dock ge sig efter vissa diskussioner i frågan
Nu tog du inte med vad jag skrev initialt vilket var "Hade det varit låg kostnad och enkelt hade det inte hamnat hos ARN!", dvs då hade man gjort installation och som kommenterades i inlägg efter.
Har själv fått ett avtal hävt till fritidshus med hänvisning till att det var för få och långa avstånd med hög kostnad samt berörde inga permanentboende, där länsstyrelsen accepterade utifrån att bidragssystemen endast berör permanentboende installationer. Är det permanentboende och bidragsfinansiering är det betydligt knepigare att dra sig ur men ska godkännas av länsstyrelsen utifrån godkänt bidragsområde, men även det har förekommit så det förekommer, men var inte det jag kommenterade.
I artikeln framgår inte vilken typ av fastigheter det är på ön och om den finns med i område som blivit godkänt för bidrag, men det är ju inget ARN tar ställning till.

A AndersS skrev:
Nu tog du inte med vad jag skrev initialt vilket var "Hade det varit låg kostnad och enkelt hade det inte hamnat hos ARN!", dvs då hade man gjort installation och som kommenterades i inlägg efter.
Tyvärr jo, mina erfarenheter har inget som helst att göra med kostnad eller enkelhet att göra (handlade om några få tusenlappar och ca 2 tim arbete kvar på redan påbörjat arbete) utan det var ett rent avtalsbrott från Telias sida baserat på att deras nya organisation försökte hävda andra villkor än vad som var överenskommet tidigare.

M maria01 skrev:
Att det skulle vara så dyrt att lägga ner ett rör i vatten och sen blåsa fibern igenom nån som kan förklara varför?
När man lägger sjöfiber så lägger man inte rör, utan man använder sig av en kabel som det även är vajer i för att få styrka och tyngd i kabeln. När jag jobbade med att lägga sjöfiber så grävde / plöjde vi ner kabeln där det var grundare än 2 m, annars så fick kabeln bara ligga på botten. Samma teknik används ofta med elkablar. Vid dom tillfällena som det inte var möjligt att gräva ner kabeln så lades det extra skyddsröret vid strandanslutningarna. Vid dom tillfällena som man korsar farleder så behövs ett speciellt tillstånd och man brukar behöv göra det vinkelrätt. Jag har varit med om att lägga över 3.5km lång kabel, så det ser inte ut på kartan som att det är några problem med att komma över till Ön.
Vad jag fick höra när jag jobbade med det var att det många gånger var billigare att lägga sjöfiber trots att materialkostnaden var högre men det kompenserades ofta mer än väl av att förläggningskostnaderna är betydligt högre på land.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Jacky1257 skrev:
När man lägger sjöfiber så lägger man inte rör, utan man använder sig av en kabel som det även är vajer i för att få styrka och tyngd i kabeln. När jag jobbade med att lägga sjöfiber så grävde / plöjde vi ner kabeln där det var grundare än 2 m, annars så fick kabeln bara ligga på botten. Samma teknik används ofta med elkablar. Vid dom tillfällena som det inte var möjligt att gräva ner kabeln så lades det extra skyddsröret vid strandanslutningarna. Vid dom tillfällena som man korsar farleder så behövs ett speciellt tillstånd och man brukar behöv göra det vinkelrätt. Jag har varit med om att lägga över 3.5km lång kabel, så det ser inte ut på kartan som att det är några problem med att komma över till Ön.
Vad jag fick höra när jag jobbade med det var att det många gånger var billigare att lägga sjöfiber trots att materialkostnaden var högre men det kompenserades ofta mer än väl av att förläggningskostnaderna är betydligt högre på land.
Samt alla förseningar orsakade av tjafsande markägare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Faktiskt största problemet när de drar fiber här... Inte trafikverket eller nån annan. Utan bönderna. Det har mer varit krig från en bondes sida för att tjata till sig egen gratis fiber till alla byggnader på fastigheten istället för att acceptera ledningsrätten.

Och tyvärr kostar det 50.000 att ansöka om ledningsrätt så det dras i långbänk och de som vill ha fiber i det området blir just nu utan ett halvår till....

A AndersS skrev:
Verkar som de givit ett undermåligt svar på ärendet när ARN inte kan utläsa vad kostnaden för att ansluta ön ger för resultat, ARN skriver att man inte kan utläsa om det är för en eller samtliga fastigheter.
Så man har nog varit ganska säkra på att 800"-1Mkr skulle räcka som argument att det skulle bli orimliga kostnader. Och ARN ska enbart utgå från inlämnat material och inte gissa sig till något, så det är framför allt en markering av ett slarvigt material från Zitius än det rimliga i ev. kostnad som ARN markerar i sitt beslut och rekommendation.
I detta fall så handlade det om ca 40 hushåll med giltiga avtal (från båda parter) + drygt 60 hushåll som vid en senare säljkampanj som Telia bedrev på ön under 5 dagar, skrivit på. Telia angav kostnad till min fastighet i underlaget till ARN, jag svarade ARN att det inte var relevant då jag hade informationen om 40+drygt 60 information som jag erhållit (skriftligt och muntligt) av Telia själva. ARN önskade ett förtydligande av Telia runt detta, men Telia ingav inte något förtydligande till ARN innan ARN:s beslut. Samtliga fastigheter har normala tomtstorlekar (ca 1000-2000 kvm) i olika etapper på en begränsad del av ön och det totala antalet bebyggda fastigheter är ca 200.

F fusion skrev:
Std verkar tyvärr vara att fiberentreprenörer försöker blåsa oerfarna upphandlare och byalag genom att påstå att det blir tom dyrare att lägga sjökabel i ren arbetskostnad...
Det är en vanlig missuppfattning för vi gjorde en särskild upphandling och kom som jag räknat med ner till under 30 kr/m i läggningskostnad mot över 100 i mark.
Det blir en hel del på längre sträckor men landfästena kostar ju en del förstås.
Fast det blåste totalentreprenören vår styrelse på också genom att skita i att gräva ner i stranden.
De fick tom styrelsen att godkänna detta, "av ekonomiska orsaker"
Några av mina grannar på andra sidan sjön matas via en sjökabel i skyddsslang direkt på stenbotten på 30 cm djup...
-Det var ju inga problem med isen i vinter...tyckte styrelsen.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.