K knudman skrev:
Som någon ovan skrev... 60 spänn och 30 minuters jobb sparar ett inköp på ny frys.

Tack igen för expertisen!

Googla mer och slänga mindre
Tacksam för alla kloka råd! Efter att jag flyttat ner frysen från köket till källaren slutade den fungera och med liknande felsymptom som beskrivits här. Jag mätte upp X2 kondensatorerna med multimeter, de låg båda rätt, dvs 0.68uF, förstod sedan att det inte var helt enkelt att bara mäta på kondensatorn för att avgöra om den funkade eller inte. Tur var det för efter att jag bytte x2 kondensatorerna funkar den perfekt igen.

• Öppnat elektronikkap i frys med nya X2 kondensatorer märkta D50 och D49 och flera anslutna ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kretskort med X2 kondensatorer använda för att felsöka och reparera en frys.
    Skapa konto
  • Gilla
HeppePeppe
  • Laddar…
Även jag tackar för hjälpen! Min Electrolux-frys EUF2290 från 2006? hade liknande fel med att kompressorn inte riktigt ville starta. Jag provade att koppla förbi termostaten och kompressorn gick då igång precis som förväntat, så jag avskrev misstanken om kompressorhaveri och chansade på att byta x2-kondensatorn för 40kr och nu fungerar frysen igen!
Nu håller den förhoppningsvis tills köket är redo för renovering!
Edit: bild på kretskortet. I det här fallet är det den blå kondensatorn på 1uF, 275v och 27,5mm mellan benen.

• Kretskort från en Electrolux-frys med en synlig blå x2-kondensator på 1uF, 275v och ledningar anslutna.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
zica
  • Laddar…
G
Här är ytterligare en som är tacksam för den hjälp som den här tråden gav. Vi hade ett längre strömavbrott för några dagar sedan, vilket medförde att vår frys slogs ut och inte ville starta när strömmen väl kom tillbaka. Den stod bara och blinkade och pep och blev varmare och varmare. Lyckligtvis har jag en klipsk hustru som satte sig och letade igenom på vad som skrivits på nätet. Hon hittade den här tråden och när jag fått tag på en ny X2-kondensator (13 kr) och bytt den, startade frysen galant och verkar nu fungera som den ska.
Tack för hjälpen!

• Gilla
HeppePeppe
  • Laddar…
(y):D

Hej
Hur fick ni bort luckan där kretskortet sitter under?
Siemens GS32NV70/03
Tacksam för hjälp

• Kontrollpanel på en Siemens GS32NV70/03 frysskåp med temperaturinställningar och no frost-teknik.
    Skapa konto
A
vill minnas att den sitter med snäppen iinuti
så man få bända lite i skarven

tack då skall jag prova det

Ja jag kollade precis på min och man fick lirka ut fronten lite försiktigt.

Jag vill gärna tro att jag har samma problem som ni tidigare i tråden. Tänkte börja med kondigarna så får vi se.

T Tuulse skrev:
Jag vill gärna tro att jag har samma problem som ni tidigare i tråden. Tänkte börja med kondigarna så får vi se.
Lycka till!

• Gilla
Tuulse
  • Laddar…
T Tuulse skrev:
Hej
Siemens GS32NV70/03
Tacksam för hjälp
Lys med en lampa här i hålet så ser man plastclipset som den sitter med. Stick sedan in en skruvmejsel och böj clipset så kan du dra fronten rakt ut sen.

• Del av en apparat med synligt plastclips i hål, föreslår hur man lossar fronten.
    Skapa konto
  • Gilla
Tuulse
  • Laddar…
T Tuulse skrev:
Hej
Siemens GS32NV70/03
Tacksam för hjälp
Här syns plastclipset och hålet som det nås genom.

• Närbild av ett svart plastclips inne i en öppning.
    Skapa konto
  • Gilla
Tuulse
  • Laddar…
Snyggt! Ska ta tag I diet efter helgen. Tack alla för hjälpen

F fundberg skrev:
Här syns plastclipset och hålet som det nås genom.
Gick perfekt att få bort panelen, nu skall jag bara löda bort X2 kondensatorerna och fixa nya så får vi se hur det går.
Återigen tack fö all hjälp

• Gilla
fundberg och 1 till
  • Laddar…
Hej på Er
Tack för hjälpen med allt, nu fungerar det som det skall och jag håller alla tummar för att det skall göra så lång tid framöver.
Mvh
Martin

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.