D
C CCbygger skrev:
Menar ni att Daikin endast går på en fas? Då måste ju en fas var helt dedikerad till värmepumpen, väl?

Det lär ju i så fall ställa till det för övrig elektronik som går på den fasen. Plus att jag behöver öka till 32 amp.
Jag är väldigt osäker på detta med Daikin. Minns bara att en del utländska pumpar är (var?) sämre anpassade till svenskt trefassystem. Men det var flera år sedan jag botaniserade bland olika pumpar.
 
För mindre motor som ska variera ( inverter ) i fart så är det 1-fas 13 amp in i iverten och ut 3X230 V det görs om i inverten
 
Jag har bergvärme en Daikin Altherma 3 GEO 10 har installerat 1 år sen och är 3 fas 380 volt med 16 A 3 st proppar. Den 3 fas till bergvärme som tillsats elpatron 9 kw är 3 fas och kompressor är inverter 1 fas 220 volt och effekt 0,85 - 9,6 kW. Elförbrukning energi drar 1,25 kWh per timme endast radiatorer och är 42 grader framledning. Värmeeffekt 4,5 KWh per timme för det sparar 3,25 kWh med kompressor än elpatron per timme.
 
En liten uppdatering.

Precis haft ett samtal med IVT-försäljaren som get oss offert på 150k.

Han uppger att skillnaden i deras offert är att de lagt till en Volymtank på 100L samt en extra cirkultationspump till volymtanken. Volymtanken ska vara direktkopplad till radiatorerna om jag förstod det rätt och det ska tydligen vara en stor fördel. När jag frågade vad priset blev om vi de tog bort volymtanken ville han inte ens svara på det utan sa att "i så fall är affären inte aktuell" då jobbet inte skulle bli gjort på rätt sätt.

Jag har svårt att förstå riktigt vad det innebär. Fundersam över att ingen annan firma har sagt något om detta? Samtidigt vill jag vara öppen för att ge honom benefit-of-the-doubt då det är en välkänd och stor aktör.

I övrigt startat upp en tråd också på värmepumpsforum för att få lite råd och stöd om lämplig pump den vägen: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76058.0
 
C CCbygger skrev:
En liten uppdatering.

Precis haft ett samtal med IVT-försäljaren som get oss offert på 150k.

Han uppger att skillnaden i deras offert är att de lagt till en Volymtank på 100L samt en extra cirkultationspump till volymtanken. Volymtanken ska vara direktkopplad till radiatorerna om jag förstod det rätt och det ska tydligen vara en stor fördel. När jag frågade vad priset blev om vi de tog bort volymtanken ville han inte ens svara på det utan sa att "i så fall är affären inte aktuell" då jobbet inte skulle bli gjort på rätt sätt.

Jag har svårt att förstå riktigt vad det innebär. Fundersam över att ingen annan firma har sagt något om detta? Samtidigt vill jag vara öppen för att ge honom benefit-of-the-doubt då det är en välkänd och stor aktör.

I övrigt startat upp en tråd också på värmepumpsforum för att få lite råd och stöd om lämplig pump den vägen: [länk]
’Känns som säljaren blev sur att du inta bara tog hans offert. Kanske var affären som gjorde att full bonus inte ramlade ut. Dock mycket oprofessionellt.
 
  • Gilla
AynS
  • Laddar…
richardtenggren
En volymtank på 100 L var en extrakostnad på typ ~6000 kr för oss när vi installerade och en cirkulationspump kostar väl ~3000 kr, beroende på modell. Så du bör få rätt många tankar för 50 kkr :)
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Hej. Jag fick precis offert på byte av min gamla havererade IVT Greenline 9 till IVT GEO 612c .

Pris: 110k efter ROT. Före Rot 125k.

Tackade ja!
 
B blejf skrev:
Hej. Jag fick precis offert på byte av min gamla havererade IVT Greenline 9 till IVT GEO 612c .

Pris: 110k efter ROT. Före Rot 125k.

Tackade ja!
Var bor du i Sverige?
 
S saltet skrev:
Var bor du i Sverige?
Stockholm
 
B blejf skrev:
Stockholm
Tack.
 
Vilken firma?
 
D daxiel skrev:
Vilken firma?
Energipartner
 
V
S saltet skrev:
’Känns som säljaren blev sur att du inta bara tog hans offert. Kanske var affären som gjorde att full bonus inte ramlade ut. Dock mycket oprofessionellt.
Att inte vilja utföra jobbet felaktigt är väl för fasen inte att bli sur. Anser mer att de är tattigt att anse de.

Ta jobbet utan volym tank så har vi sen en tråd om larmande panna och knäppningar mm. Och om hur jäkla oseriösa installatören är.

Ber man om att jobbet utförs utan tanken ska man fan inte klaga sen vid problem
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B blejf skrev:
Energipartner
Tack, ska också göra ett byte och har kollat på just 612C.
 
D daxiel skrev:
Tack, ska också göra ett byte och har kollat på just 612C.
Tydligen väldigt långa leveranstider på 612an så jag tog 512 istället. Mest kosmetiska skillnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.