D
S saltet skrev:
Med din kunskap bör man då istället välja en 508?
Med 154 m hål kan man inte ta ut så mycket mer effekt ur hålet. Moderna pumpar är lite mer effektiva, dvs tar ut mer energi ur hålet, vilket innebär en risk för att hålet fryser sönder.

Som exempel: vi har 180 m bra granitborra med 12 kW vp. Det är på gränsen men funkar till 270 m2 i Stockholm. Köldbärare in just efter veckans köldknäpp -0,2.
 
D datja skrev:
Med 154 m hål kan man inte ta ut så mycket mer effekt ur hålet. Moderna pumpar är lite mer effektiva, dvs tar ut mer energi ur hålet, vilket innebär en risk för att hålet fryser sönder.

Som exempel: vi har 180 m bra granitborra med 12 kW vp. Det är på gränsen men funkar till 270 m2 i Stockholm. Köldbärare in just efter veckans köldknäpp -0,2.
’vi har 180 m borrhål och en C 9 som är 20 år gammal därav att vi är på G att byta.
Huset ca 200 kvm i bottenplanet plus 80 kvm källare och sedan har vi elradiatorer på övervåningen.
Känns som vi ligger precis mitt emellan en 508 och 512 därav tvehågheten.Bosch har ju också samma indelning på sina VP som IVT
 
S saltet skrev:
Med din kunskap bör man då istället välja en 508?
Jepp, nu är det så att alla bara talar om "" Oj vad bra våran VP , den lämnar så här mycket värme """ pyttsan det är hålet som är viktigast. Och hålet ska kunna ta hand om kylan som kommer och växlar upp några grader. För kallt innebär mindre effekt på VP """ då säger dom lärda att våran VP kan gå ner till -7 och leverera värma """
Klart gör den det men hur mycket framgår inte i någon spec. när tempen ramlar ner på minus på KB.
Har i bland sagt du bör ha en 9 kW , borra för 11 eller 12 kW och sätt i en 7,5 kW så får du bra verkningsgrad, den klenare orkar inte kyla ner hålet och då kommer det upp varmare KB
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp, nu är det så att alla bara talar om "" Oj vad bra våran VP , den lämnar så här mycket värme """ pyttsan det är hålet som är viktigast. Och hålet ska kunna ta hand om kylan som kommer och växlar upp några grader. För kallt innebär mindre effekt på VP """ då säger dom lärda att våran VP kan gå ner till -7 och leverera värma """
Klart gör den det men hur mycket framgår inte i någon spec. när tempen ramlar ner på minus på KB.
Har i bland sagt du bör ha en 9 kW , borra för 11 eller 12 kW och sätt i en 7,5 kW så får du bra verkningsgrad, den klenare orkar inte kyla ner hålet och då kommer det upp varmare KB
Tack. Härligt att få ta del av din kompetens
 
D
S saltet skrev:
’vi har 180 m borrhål och en C 9 som är 20 år gammal därav att vi är på G att byta.
Huset ca 200 kvm i bottenplanet plus 80 kvm källare och sedan har vi elradiatorer på övervåningen.
Känns som vi ligger precis mitt emellan en 508 och 512 därav tvehågheten.
Är 512 = 12 kW? När vi valde var prisskillnaden bara 1000 kr mellan 6kW och 12kW (vår gamla CTC hade 8 eller 9 kW). Eftersom priset var ungefär samma tog vi den med högre effekt. Blir det för mycket för hålet kan man alltid ställa ner effektuttaget. Vi har aldrig behövt använda elpatronen, inte ens för legionellakörningar.

Samtidigt kanske ni skall passa på och koppla in vattenburen värme till hela huset?
 
D datja skrev:
hålet kan man alltid ställa ner effektuttaget
Var ställer man ner det och hur djupt är dit hål.
 
D
J jonaserik skrev:
Var ställer man ner det och hur djupt är dit hål.
Det gör man genom att peta i värmepumpens inställningar och 180 m (inlägg #16).
 
Redigerat:
D datja skrev:
Det gör man genom att peta i värmepumpens inställningar och 180 m (inlägg #17).
Nu är jag inte med riktigt, En VP kan man ställa om vad kompressorn ska ge, genom att maximera Hz så den inte kan varva upp, vad händer då när den ska göra VV lite snabbt efter att ett badkar 200 L fyllts , då kanske patronen går in och stöttar, Har inte sett den varianten förut men kanske går. Sen det med ditt hål 180 meter, det är 26 meter djupare och det ger lite skillnad mot ett på 154 meter
 
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte med riktigt, En VP kan man ställa om vad kompressorn ska ge, genom att maximera Hz så den inte kan varva upp, vad händer då när den ska göra VV lite snabbt efter att ett badkar 200 L fyllts , då kanske patronen går in och stöttar, Har inte sett den varianten förut men kanske går. Sen det med ditt hål 180 meter, det är 26 meter djupare och det ger lite skillnad mot ett på 154 meter
’jag räknade på 35 w per meter och det blir då 6300 watt. 180 m borrhål.
Då har man något bättre möjlighet att köra en 512 men är ändock inte risken att hålet blir för kallt ? Eller kan man leva med det ?
 
D
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte med riktigt, En VP kan man ställa om vad kompressorn ska ge, genom att maximera Hz så den inte kan varva upp, vad händer då när den ska göra VV lite snabbt efter att ett badkar 200 L fyllts , då kanske patronen går in och stöttar, Har inte sett den varianten förut men kanske går. Sen det med ditt hål 180 meter, det är 26 meter djupare och det ger lite skillnad mot ett på 154 meter
Jo, men om man ställer pumpen så att elpatronen kommer igång tidigare/oftare/vid högre temp/vid vv-tillverkning (beroende på hur modellen styrs) minskar man ju effektuttaget från hålet. Man kan också sänka flödet på brinet för att minska effekten. Sen sägs det av dem som kan mer än jag att varvtalsstyrda pumpar är skonsammare för hålet. Användaren skrev sen att hans hål var 180 m. Vet inte om det var aktiv del 154 m. Mitt hål är f ö 180 m enl säljare. Gissar att aktivt är 170 m.

Rekommenderar detta forum för dem som vill snöa in.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71334.0

Forumet har lite dålig sökfunktion men söka i google på det man vill + varmepumpsforum funkar.
 
Redigerat:
Behöver inte snöa in, är redan insnöad då det gäller VP och dess egenskap/verkningsgrad
 
D
J jonaserik skrev:
Behöver inte snöa in, är redan insnöad då det gäller VP och dess egenskap/verkningsgrad
Tänkte på de andra. Märker att du är i en igloo redan. :D (menat som ett vänligt skämt!)
 
Redigerat:
D
S saltet skrev:
’jag räknade på 35 w per meter och det blir då 6300 watt. 180 m borrhål.
Då har man något bättre möjlighet att köra en 512 men är ändock inte risken att hålet blir för kallt ? Eller kan man leva med det ?
Kolla runt på värmepumpsforumet. Kolla också vad tempen är på ditt KB in när det har varit svinkallt några dagar, gärna slutet på vintern.
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Jag vill tacka Er som delgivet mig ny kunskap. Forumet ger så mycket kunskap. ’även tack till dig som startade tråden då jag står inför exakt samma frågeställning.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Värmepumpens effekt påverkar inte borrhålets temperatur så mycket, det är det totala energiurtaget ur borrhålet som påverkar. Att hålet fryser påverkar inte heller så mycket, något sämre verkningsgrad, men is leder värme lika bra som vatten. Och till sist, hur mycket värme ett hål kan leverera påverkas mycket av grundvattenrörelser, så om man funderar på att byta ut en befintlig värmepump mot en större, så är borrhålets temperatur i slutet av värmesäsongen viktig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.