Fasting : Tror du att kompressorn du har klarar av mutterdragare och punktbläster?
Jag kommer bara att använda en kompressor då och då (lite spikning, pumpa bollar o däck, ev laga rost med bläster, renblåsa), så den får inte vara för dyr, men den lägre ljudnivån lockar. Samtidigt vill man inte riskera att köpa en för liten så man inte klarar av vanliga saker med... :-/
 
Ingen aning....

Svärfar har förvisso en klenare kompressor (0,75 hkr), men lite större tank (9 liter), och han kan köra mutterdragaren - fast jag tror inte han kan dra alltför många muttrar innan luften är slut.
 
JockeR skrev:
Fasting : Tror du att kompressorn du har klarar av mutterdragare och punktbläster?
Jag kommer bara att använda en kompressor då och då (lite spikning, pumpa bollar o däck, ev laga rost med bläster, renblåsa), så den får inte vara för dyr, men den lägre ljudnivån lockar. Samtidigt vill man inte riskera att köpa en för liten så man inte klarar av vanliga saker med... :-/
Om det är den ljuddämpade med 6-literstank som avses så är det nog bara att glömma att köra bläster med den. Att dra en mutter går säkert bra, men om du måste vänta 20-30s innan du tar nästa åker nog spärrskaftet fram ändå. Däremot är den säkert OK för spikpistol, renblåsning, luftpumpning mm.

För kontinuerliga luftförbrukare (t.ex bläster, slip och sprut) behövs större maskin.

/T
 
Om man prioriterar låg ljudnivå ska man hålla sej från den maskinen....
 
Är det varningsflagg på just den maskinen med avseende på ljudnivån, eller är det billigare maskiner som inte är märkta med "tystgående" du varnar för? ???

Den verkar ju vara ganska lik den från Drift och Underhåll som hänvisas till tidigare i denna tråd.
 
Det är så himla tråkigt att sitta och vänta på tryck.

Instämmer helt. Farsgubben hade en stor 50 liters och den fick man vänta på då o då när man slipade bilen, men den dög utmärkt till många andra saker.
Nu så har han köpt en ännu större med stor motor så man aldrig förlorar trycket någongång. Så skönt att bara kunna köra på. :)
 
Finns det någon som kan förklara för en nybörjare om det finns någon picka som klarar både ytterpanel och takpanel? :)

Eller måste man köpa två? >:(
 
swemax skrev:
Finns det någon som kan förklara för en nybörjare om det finns någon picka som klarar både ytterpanel och takpanel? :)

Eller måste man köpa två? >:(
Med takpanel så antar jag att du syftar på innertak och den ska du väl spika med dyckert? Medans ytterpanel spikar du med spik.. och då måste du ha 2 pickor.
 
Tackar för snabbt svar :)

Det var det jag var rädd för.
 
Nästa fråga

Kan man nöja sig med en noname (biltema, jula etc.) spikpistol för ytterpanel eller?

Har förstått att de enklare ger lite slagmärken men det kan jag leva med.

Finns det andra nackdelar med noname som man inte kan leva med om man inte spikar hela dagarna.
 
swemax skrev:
Nästa fråga

Kan man nöja sig med en noname (biltema, jula etc.) spikpistol för ytterpanel eller?

Har förstått att de enklare ger lite slagmärken men det kan jag leva med.

Finns det andra nackdelar med noname som man inte kan leva med om man inte spikar hela dagarna.
Köpte på biltema förra veckan satte upp lackad pärlspont i taket fick inte ett märke. (knappt så att man såg spiken ;))
 
tjenare.

Säg att man nu tar och beställer hem en spikpicka från US of A typ en dewaltare för ett bra pris. Var fanken handlar jag spik till den sen då?

mvh
jonas
 
På samma ställen som till de svenska då det är samma spik, dvs byggvaruhusen, classe, biltema mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.