85-decibellaren har jag endast använt till tre saker: Dyckertspikning, renblåsning och däckpumpning. Det tar ett tag att fylla ett tomt bildäck, men hur ofta gör man det? Att justera däcktrycket på bilen/cykeln/skottkärran är klockrent. Tanken fylls relativt fort,
kompressorn är lätt och smidig vilket gör det mer sannolikt att man släpar fram den för småjobben.

Nackdelen kan givetvis vara den lilla tanken och kapaciteten, men jag behöver ingen blästerkompressor eller slipmaskinkompressor. Inte ens grannens 150-litersåbäke räcker ju till sånt har jag för mej.

...

Angånede skyddsglasögon. Det är flera som påpekat mitt något vårdslösa beteende som inte använt skyddsglasögon. Med så många klocka ord har jag nuförtiden alltid skyddsglasögon både vid spikning och sågning. Glasögonen som ingick i dyckertpickan var ju helt ok. Dessutom var det en gul-svart logga på brillorna vilket fulländar worker-looken.
 
Haagbard skrev:
Är det just för märkenas (i träet) skull Biltemas funkar dåligt ?
Dom två jag hört uttala sig om Biltemas pickadoll har i.a.f vart väldigt nöjda  ???
Jag kan tänka mej att de som kör SPIKpistolen från Biltema inte har några anmärkningar, eftersom man kanske använder den till spikning där slagmärken spelar mindre roll (typ stomspikning osv).

DYCKERTpistolen kan det vara värre med. Har sett konstruktionen och jag förstår att man blir besviken. Slagstiftet är jättebrett och slår ner i träet. Det är inte snyggt när man spikar panel.
 
Haagbard skrev:
Är det just för märkenas (i träet) skull Biltemas funkar dåligt ?
Dom två jag hört uttala sig om Biltemas pickadoll har i.a.f vart väldigt nöjda ???
Ja, det var därför jag lämnade tillbaka den jag köpte (den dyrare modellen).

Dessutom sköt den med olika islagsdjup varje gång också. Förbaskat irriterande.
 
mattiasp skrev:
Va bra! En till med en 51275K. Vet du var man kan få tag i rostfri DA-dyckert 15 gauge? Jag använder dyckert från Gunnebo Fastening, men de har ingen rostfri.
Jag köpte SENCO-spik på Flinks Järn. Den är inte rostfri...tror jag.

SENCO-spiken ska ha ett tunt lim påstruket som ska göra att den sitter hårdare. Jag vet inte om det bara är marknadssnack,  men en golvläggare rekommenderade spiken, så jag köpte.


Edit: Här finns en lista på SENCOpistoler, typer osv. Kolla längst bak i pdf:en där du hittar spiktyper, användningsområden osv:
http://www.vanaerdengroup.com/sites/sw/senco/senco/PDF/Senco Produktkatalog.pdf

och här finns rostfri DA-dyckert:
http://www.konfastab.se/
 
Fasting65 skrev:
Nackdelen kan givetvis vara den lilla tanken och kapaciteten, men jag behöver ingen blästerkompressor eller slipmaskinkompressor. Inte ens grannens 150-litersåbäke räcker ju till sånt har jag för mej.
Måste ju gå svaromål här... ;)

Kapaciteten i min (dvs avgiven luftmängd) räcker fint för blästring, slipning o dyl, men däremot är 150l-tanken i underkant då. Kompressorn slår igång ofta alt. går kontinuerligt och det blir ju lite varmt för att inte tala om bullrigt... :p

;D
 
Sen är ju inte kompressorn sådär jättesmidig... om man inte har ett stort verkstadsgolv... :D
 
Det är därför man ska dra tryckluftsslang i hela huset, parallet med VP-rören :-X
 
Fasting .. Vet du om din klarar av Mutterdragar tillsats och vanlig spikpistol för spik ?
 
M@ZE: Nope, ingen aning. Har en TONKA-jeep som inte behöver däckbyten... än. Kör med offroad-allrounddäck och det är mycket mönster kvar.

Jag har inte provat vanlig spikpicka med MIN kompressor, men hjälpte en kompis att byta tak där vi körde en SPIKpistol och en pappspikpistol samtidigt på en 0.75-hästarskompressor med 9 liters tank. Vi hade aldrig några problem med luft. Det var då jag köpte kompressorn - djupt impad av att man inte behöver någon superduperkompressor hemma.
 
Fasting65 skrev:
M@ZE: Nope, ingen aning. Har en TONKA-jeep som inte behöver däckbyten... än. Kör med offroad-allrounddäck och det är mycket mönster kvar.

Jag har inte provat vanlig spikpicka med MIN kompressor, men hjälpte en kompis att byta tak där vi körde en SPIKpistol och en pappspikpistol samtidigt på en 0.75-hästarskompressor med 9 liters tank. Vi hade aldrig några problem med luft. Det var då jag köpte kompressorn - djupt impad av att man inte behöver någon superduperkompressor hemma.
Ok .. jo din verkar onekligen riktigt bra, den låga ljudnivån är ju ett rejält plus må jag säga. Får ta och undersöka om man kan ha mutterdragare och spikpicka till den .. isåfall är den ett gjutet val för min del.
 
Några reflektioner från mig..

Jag köpte en oljad Senco-kompressor (PC254) och en Senco 601 spikpicka på Sernbrandts i Huddinge. De kostade bra mycket mer än de billiga Jula-maskinerna men:

1. Kompressorn har två cylindrar och har inget obehagligt ljud.

2. Spikpickan har jag spikat garagestomme, råspont och panel med i sommar. Av ca 6,000 spikar har inte en enda spik krånglat.

3. En backventil på kompressorn ballade ur mitt i råspontspikningen. Sernbrandts lånade ut en annan kompressor under det dygnet de behövde på sig för att få hem en ny backventil samt montera denna. Hur skulle det scenariot sett ut med en Jula-maskin?? Taket hade förmodligen inte varit klart före ösregnet..

Jag gillar prylar med kvalitet. Det är jag beredd att betala för. Man får ju oftast vad man betalar för...

De enda verktygsköp jag iband ångrar är dum-snål-köpen. Mina "kvalitets-verktyg" är alltid en fröjd att använda och det är lätt att se dem som mångåriga investeringar.

OBS! Jag menar inte att man alltid ska köpa dyra prylar. Om man har tid (och lust) att pilla med (och ibland trilskas med) verktygen så är det ju fantastiskt billigt att handla på t.ex Jula. Å det är ju inte alltid som budgeten räcker till "kvalitets-prylar".
 
Ville bara tala om att nu så har jag köpt en spikpistol :)
Handlade först på Jula en spik och häftpistol. Vart inte nöjd det vart 1cm brett märke varje gång man spikade.
skulle byta till enbart en spikpistol men de hade ingen inne, så jag tänkte att jag provar Biltemas iallafall trots
negativa kommentarer här, (man kan ju alltid lämna tillbaka den om man inte är nöjd).
Och den fungerade helt perfekt inga märken alls trots
lackad pärlspont. :D

Min slutsats av detta är att man skall inte ha en kombimaskin utan att det är bättre att ha en av varje.
 
[
OBS! Jag menar inte att man alltid ska köpa dyra prylar. Om man har tid (och lust) att pilla med (och ibland trilskas med) verktygen så är det ju fantastiskt billigt att handla på t.ex Jula. Å det är ju inte alltid som budgeten räcker till "kvalitets-prylar".
[/quote]

Jula har Senco oxå.
 
Jag har använt en jättebillig från braverktyg.com som har funkat bra för 85 kvm takpanel, jag fick iof tejpa fast golvfoam på pickan för att den inte skulle göra fula märken

Jesca_j skrev:
Problemet med de billiga dyckertpickorna är att de gör fula märken i panelen, jag har själv en billig från Classe och en DeWalt och de gör samma jobb men jag använder INTE den från Classe till panel då det blir jäkligt fula märken efter den. DeWalten gör inga märken alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.