57 048 läst · 123 svar
57k läst
123 svar
Kommunen säljer exproprierad mark till min granne
Prova eftersom du informationen först nu, har du lämnats utanför kommunens försäljnings information. Kommunen har skyldighet att informera alla angränsande tomegränser om alla förändringar. Det är lagen.P PerGrata skrev:
Sen kan man ju fundera på om deras försäljningen gått rätt till...det bör utredas.
Men yrka på att kommunen inte informerat dig vid tillfället och att de åsidosatt flrdelningsprindipen. Skapa en överklagan.
Jag tror du blir förvånad över att de måste hantera din överklagan och troligen får du rätt. Ditt försäkringsbolag har juridisk hjälp.
Jag tror på den vägen.. Lycka till.
Tack för informationen. Jag har bedömt det som omöjligt att överklaga i detta läge.B Berra Bus skrev:Prova eftersom du informationen först nu, har du lämnats utanför kommunens försäljnings information. Kommunen har skyldighet att informera alla angränsande tomegränser om alla förändringar. Det är lagen.
Sen kan man ju fundera på om deras försäljningen gått rätt till...det bör utredas.
Men yrka på att kommunen inte informerat dig vid tillfället och att de åsidosatt flrdelningsprindipen. Skapa en överklagan.
Jag tror du blir förvånad över att de måste hantera din överklagan och troligen får du rätt. Ditt försäkringsbolag har juridisk hjälp.
Jag tror på den vägen.. Lycka till.
Har du någon referens till informationsplikten?
Läs detta. Vilka statsstödsfrågor behöver en kommun beakta vid försäljning av kommunalägd mark? | UpphandlingsmyndighetenP PerGrata skrev:
https://www.upphandlingsmyndigheten...statsstodsfragor-behover-en-kommun-beakta-vi/
Alla kommuner har skyldighet att informera alla involverade runt mark förändring, ett exempel är gällande bygglov där din tomt angränsar till den tomt som begärt bygglovet. Ring din kommuns bygglovsavdelning och fråga om de måste informera tomtägare vid förändringar...du kommer att få ett ja.B Berra Bus skrev:
Detta gäller alla Sveriges kommuner.
Jo, jag ser en skillnad, hänger man mycket på ett internetforum, så antar jag att man har mycket tid över att slå ihjäl.Nissens skrev:
Att anmäla en granne som uppenbarligen gör fel, när man själv blir drabbad av det, ser jag nog som mer konstruktivt och kanske ett sätt att få ro i själen. Det kan vara väl använd tid.
Jag har själv befunnit mig i en liknande situation där jag gjorde valet att försöka släppa det och gå vidare, det gick sådär kan jag säga. Det störde mig ändå rätt många år.
Så det som är rätt för den ene, kanske inte är det för den andre. 😏
Du har rätt i att det gallrades en del, och att man var tvungen att bevaka sina intressen då.P PerGrata skrev:
Men det finns också förbehåll som INTE gallrades, jag kan inte dom juridiska termerna för dom förbehållen men tycker att du ska kontakta Lantmäteriet för att få hjälp att ta reda på vad som gäller.
Dom kan nog kanske också vara behjälpliga med vad som gäller när en bit mark expropieras för att senare säljas till privata ägare.
Det kanske är bra att ha lite mer på fötterna om du senare ska bemöta kommunen.
Har du koll på vad som finns inskrivet för DIN fastighet? Där borde dina rättigheter gå att se, annars be att få veta om något gallrats bort också.
Fast är det där relevant?B Berra Bus skrev:
Där talas om att kommunen inte får ge fördelar till enskilda näringsidkare, inte om försäljning till privatpersoner.
Jag ser heller inget där om att de skulle vara skyldiga att meddela närliggande fastighetsägare om försäljningen.
Om nu kommunen inte vill driva frågan finns det väl högre instanser, länstyrelsen kanske?Nötegårdsgubben skrev:Du har ett rätt starkt case om strandskyddet inte är upphävt eller dispens inte given för att konvertera båthuset till bostad. Dock är väl många norrlandskommuner rätt osugna på att driva strandskyddsfrågor, så det kan vara motigt att få rätt.
Men kort sagt, grannen får inte göra om en ekonomibyggnad till bostad utan bygglov. Och bygglov för det lär inte kunna ges då det inte är förenligt med strandskyddsreglerna.
Så det grannen äger är ett båthus och en bykstuga utan rätt till hemfridszon. Allemansrätten gäller med andra ord.
Nu har du bara att bearbeta och ställa krav på kommunen att idka tillsyn. Det är inte en fråga den lagligen kan skita i att ta tag i.
Tänk vad många idioter som propagerar för undfallenhet.Nissens skrev:Kan förstå att grannen är sur om du ständigt anmäler honom för ditten och datten.
Uppenbarligen har kommunen en annan uppfattning om honom eftersom han verkar gå fri från kritik från kommunen och även köpt mark från den.
Så, varför inte stryka ett streck över gammalt groll? Bjud in grannen på en fika och kanske en stänkare till och visa din bästa sida. Kanske kan ni framöver umgås på ett trevligt sätt. 😊
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Nja, kommunen är tillsynsmyndighet, så i det enskilda fallet finns ingen annan. Länsstyrelsen har iofs. tillsynsansvar för att kommunen sköter sin tillsyn, men det är mer på systemnivå.F FGLIN skrev:
Så då är det i princip polisanmälan som återstår. Systemet bygger på att myndigheter gör sitt jobb. Gör de inte det är det knepigt att få rätt.
Har aldrig hört att kommuner behöver informera grannar vid en försäljning. Räcker sannolikt med att ärendet förberetts, utannonserats på hemsidan och sedan beslutats i kommunfullmäktige i enlighet med kommunallagen.tveksamt skrev:
Jo men visst så är det när de säljer avstyckad tomedelsr tillbaka till markägarna, då har de informationplikt till alla berlrda. Och i alla fall där förändring påverkar intilliggande tomter.M MrXman skrev:
Men ring din kommun eller länstyrelsen och fråga, de vet mera.
Om polisen/myndigheterna, utan att allmänheten skulle bry sig, skulle sköta allt det där, skulle samhället förmodligen rasera.Nissens skrev:Nej, men jag är inte utsedd att se till att befolkningen följer lagar och regler, och skulle aldrig ägna en massa tid åt att se till att de gör det. Gängkriminaliteten är jag inte heller ute och styr upp på något sätt. Det är polisen och andra myndigheter mycket bättre på.
Jag ser till att jag och mina nära och kära lever bra liv, skulle jag ägna mig åt att bevaka och anmäla andra för det ena och det andra istället skulle livet bli bra trist.
Hur kommer det sig att du ser dig som någon slags lokal rättskipare?
Kommunen verkar ju inte tycka att det du anmäler är så viktigt, så all tid du lägger på att bevaka grannen är kanske bortkastad?
Om du ser ett brott begås, då ringer du inte polisen? Utan tycker att polisen får upptäcka det själva om de råkar passera just då? Så många poliser finns det inte.
Samhällsstrukturen bygger på att medborgarna engagerar sig, åtminstone lite.