20 233 läst · 70 svar
20k läst
70 svar
Kommunen nekar oss att anlägga nytt avlopp och bygglov
Firman vi har tagit hjälp från för att anlägga avlopp tog fram lite alternativ.F Folos Hägerben skrev:
Ett var sluten tank för toaavlopp och sen rening av bdt vattnet. Just detta var finskt, Vestelli heter företaget.
Det har jag förstått att de vill undvika. Frågan vi ställer oss är väl snarare om de har något som helst lagstöd för att bara neka oss. Har tex sett domar på att kommunen måste ha en väldigt specifik plan där det inte kan ligga alltför många år framåt för att stoppa allt bygge innan dess. Jag tror ju inte att 5 år skulle vara en rimlig gräns. Dessutom är deras VA plan rätt vag och redan lite efter sitt eget schema..pacman42 skrev:
Om alternativet är att vi ska vänta 5-10 år på att bygga så är det värt 150' kr.K KristerLo skrev:
Man är inte gammal men vem vet om man lever om 10 år.
Kommunens VA bolag kommer förlora ca 300' kr per anslutning dessutom så de måste lägga ut minst 14-15 miljoner i detta projekt. Ser det som otroligt att det skulle ske i närtid. Så hur länge ska min kunna tvingas vänta?
Det kan man enligt vår markentreprenör. Men vi kan ju inte ens få till en dialog med varken bygglovshandläggare eller miljöhandläggare så vi kan inte framföra att vi är villiga till detta. Dock tycker jag sådan utpressning är extremt osmaklig och inte hör hemma i en demokrati.E erikjakan skrev:
"Avsäg er alla pengar ni kan kräva enligt lagen eller så kommer vi inte låta er bygga"
Men om man kommer vidare hade vi kunnat tänka oss det ändå men problemet är ju igentligen kontakten just nu som är obefintlig.
Men jag ska uppdatera när vi får nya besked..
Sånt här hade gjort mig skogstokig, jag hade åkt dit och krävt att få prata med nån, det funkar för mig varje gång.S SirMayo skrev:Det kan man enligt vår markentreprenör. Men vi kan ju inte ens få till en dialog med varken bygglovshandläggare eller miljöhandläggare så vi kan inte framföra att vi är villiga till detta. Dock tycker jag sådan utpressning är extremt osmaklig och inte hör hemma i en demokrati.
"Avsäg er alla pengar ni kan kräva enligt lagen eller så kommer vi inte låta er bygga"
Men om man kommer vidare hade vi kunnat tänka oss det ändå men problemet är ju igentligen kontakten just nu som är obefintlig.
Jag är inte så juridiskt bevandrad men har lagt in många enskilda avlopp i stockholms skärgård så jag har lite insyn.S SirMayo skrev:Det har jag förstått att de vill undvika. Frågan vi ställer oss är väl snarare om de har något som helst lagstöd för att bara neka oss. Har tex sett domar på att kommunen måste ha en väldigt specifik plan där det inte kan ligga alltför många år framåt för att stoppa allt bygge innan dess. Jag tror ju inte att 5 år skulle vara en rimlig gräns. Dessutom är deras VA plan rätt vag och redan lite efter sitt eget schema..
Kolla in den här länken:
https://www.havochvatten.se/avlopp-...#h-Provningavsmaavloppinomvattenskyddsomraden
Du måste ta fram föreskrifterna för vattenskyddsområdet i fråga och jämföra med länken så kommer du få fram svaret du söker.
Den här länken har du nog också nytta av
https://avloppsguiden.se/wp-content/uploads/2018/06/Produktkravforeavvsfabradmindre.pdf
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Det här låter som ett läge för att kontakta politikerna i nämnden och berätta om ert ärende! Deras kontaktuppgifter brukar finnas på kommunens hemsida.
En tjänsteperson behöver aldrig bekymra sig för att få sparken efter valet, medan politiker kan röstas bort i allmänna val.
Det är nämnden som formellt fattar beslut om bygglov, tjänstepersonerna har 'bara' delegation.
En tjänsteperson behöver aldrig bekymra sig för att få sparken efter valet, medan politiker kan röstas bort i allmänna val.
Det är nämnden som formellt fattar beslut om bygglov, tjänstepersonerna har 'bara' delegation.
Har ni idag en anläggning som är godkänd. 3-kammarbrunn och eget vatten. Kommunen kan inte döma ut den bara så där för ålder, finns domar på det. Problemet är att ni vill bygga nytt och då är nuvarande inte godkänd för ytterligare påkoppling, det är det dom rider på. Och där sitter dom med en joker. Skulle ni inte koppla på befintligt så kan dom inte neka ett bygglov om det nya är enligt gällande regler med plats och och storlek. Men ska det vara som nästan av en bostad så krävs det avlopp för det och då är det nog kört med bygglovet. Att kommunen har planer för VA i ett område på längre sikt, motsätter inte en ny reningsanläggning. Det absolut viktigaste nu är om kommunen har inrättat ett verksamhetsområde, det går bra att efterfråga på kommunen genom mail. Där frågan är "" om det finns verksamhetsområde för den del av kommunen som ni har fastigheten på. Det måste finnas ett beslut om verksamhetsområde för att mer eller mindre neka installation av reningsverk. Det går inte tvångsansluta fastigheter bara så där om befintligt VA är tillfredställande för fastigheten. Klart dom försöker, för att om VA dras fram och någon inte kopplar på så missar dom pengarna.S SirMayo skrev:Det kan man enligt vår markentreprenör. Men vi kan ju inte ens få till en dialog med varken bygglovshandläggare eller miljöhandläggare så vi kan inte framföra att vi är villiga till detta. Dock tycker jag sådan utpressning är extremt osmaklig och inte hör hemma i en demokrati.
Kan du eller vill du inte tala om vilken kommun det är, eller bara något bolag som fått i uppdrag att ombesörja VA i kommunen. många gånger har dom kontraktat något som kallas VA i XXXXX komun.
Det var har varit nybyggnadsstopp 30 år i ett område jag bodde i tidigare. Vi bodde där i 10 år, redan första året kallade kommunen till möte om de nya avloppen som skulle anläggas. Nu är det 20 år sen det mötet, fortfarande har inget hänt.H hempularen skrev:Jag tolkar det som att kommunen har planer på att genomföra kommunalt VA i området? Då är det normalt att de stoppar alla tillstånd för nya avlopp i väntan på den kommunala utbyggnaden. De måste annars lösa in de nya anläggningarna när fastigheten tvångsansluts till det nya kommunala avloppet.
Detta kan man ha åsikter om, men det händer relativt ofta.
Under tiden har det inte varit tillsyn på befintliga avloppsanläggningar heller eftersom det är kommunalt "på gång..". Och det är ett fd sommarhusområde med väldigt många mer eller mindre dåliga anläggningar.
Ska se vad vi får för besked och sen lägger jag kanske ut vilken kommun och lite mer information.J jonaserik skrev:Har ni idag en anläggning som är godkänd. 3-kammarbrunn och eget vatten. Kommunen kan inte döma ut den bara så där för ålder, finns domar på det. Problemet är att ni vill bygga nytt och då är nuvarande inte godkänd för ytterligare påkoppling, det är det dom rider på. Och där sitter dom med en joker. Skulle ni inte koppla på befintligt så kan dom inte neka ett bygglov om det nya är enligt gällande regler med plats och och storlek. Men ska det vara som nästan av en bostad så krävs det avlopp för det och då är det nog kört med bygglovet. Att kommunen har planer för VA i ett område på längre sikt, motsätter inte en ny reningsanläggning. Det absolut viktigaste nu är om kommunen har inrättat ett verksamhetsområde, det går bra att efterfråga på kommunen genom mail. Där frågan är "" om det finns verksamhetsområde för den del av kommunen som ni har fastigheten på. Det måste finnas ett beslut om verksamhetsområde för att mer eller mindre neka installation av reningsverk. Det går inte tvångsansluta fastigheter bara så där om befintligt VA är tillfredställande för fastigheten. Klart dom försöker, för att om VA dras fram och någon inte kopplar på så missar dom pengarna.
Kan du eller vill du inte tala om vilken kommun det är, eller bara något bolag som fått i uppdrag att ombesörja VA i kommunen. många gånger har dom kontraktat något som kallas VA i XXXXX komun.
Ja det blir ju inte bra, detta är ju en vattentäkt dessutom så dumt att det blir förorening pga kommunens trams.J jliljeha skrev:Det var har varit nybyggnadsstopp 30 år i ett område jag bodde i tidigare. Vi bodde där i 10 år, redan första året kallade kommunen till möte om de nya avloppen som skulle anläggas. Nu är det 20 år sen det mötet, fortfarande har inget hänt.
Under tiden har det inte varit tillsyn på befintliga avloppsanläggningar heller eftersom det är kommunalt "på gång..". Och det är ett fd sommarhusområde med väldigt många mer eller mindre dåliga anläggningar.
Har tagit kontakt med en politiker till att börja med i miljönämnden. Men jag tänker att de inte kan ta i ett specifikt fall men har iallafall upplyst dem om att tjänstemännen tolkar deras VA plan på detta sätt och hur galet det blir.SågspånPappspikEternit skrev:Det här låter som ett läge för att kontakta politikerna i nämnden och berätta om ert ärende! Deras kontaktuppgifter brukar finnas på kommunens hemsida.
Tack för infon. Ska kika på det efter jobbet.E ErikFr skrev:Jag är inte så juridiskt bevandrad men har lagt in många enskilda avlopp i stockholms skärgård så jag har lite insyn.
Kolla in den här länken:
[länk]
Du måste ta fram föreskrifterna för vattenskyddsområdet i fråga och jämföra med länken så kommer du få fram svaret du söker.
Den här länken har du nog också nytta av
[länk]
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Det är ofta tjänstepersoner som fattar beslut i byggnads- eller miljöärenden, men de har fått detta delegerat av de ansvariga politiskt tillsatta nämnderna. Ofta får nämnderna upp de delegerade ärendena för beslut, och klubbar igenom dem utan större diskussion. Nämnderna kan även fatta beslut mot tjänstepersonernas vilja, om de tycker att tjänstepersonens tolkning av bestämmelserna är konstig eller orimlig.S SirMayo skrev:
Jag tror att ditt ärende hade fått en eller annan politiker att reagera! Politiker tänker ofta ekonomiskt och är positivt inställda till nybyggnation.
Nja tvångsanslutning kan betyda flera saker. Om man skapar ett verksamhetsområde för Avlopp kan vabolaget enligt VAlagen kräva in anslutningsavgift av fastigheter man passerat med ledningar. Fastighetsägaren kan hävda att en egen anläggning uppfyller miljökrav och neka brukningsavgift. Anläggning äldre än 10 år är dock svår att få godkänd.J jonaserik skrev:Har ni idag en anläggning som är godkänd. 3-kammarbrunn och eget vatten. Kommunen kan inte döma ut den bara så där för ålder, finns domar på det. Problemet är att ni vill bygga nytt och då är nuvarande inte godkänd för ytterligare påkoppling, det är det dom rider på. Och där sitter dom med en joker. Skulle ni inte koppla på befintligt så kan dom inte neka ett bygglov om det nya är enligt gällande regler med plats och och storlek. Men ska det vara som nästan av en bostad så krävs det avlopp för det och då är det nog kört med bygglovet. Att kommunen har planer för VA i ett område på längre sikt, motsätter inte en ny reningsanläggning. Det absolut viktigaste nu är om kommunen har inrättat ett verksamhetsområde, det går bra att efterfråga på kommunen genom mail. Där frågan är "" om det finns verksamhetsområde för den del av kommunen som ni har fastigheten på. Det måste finnas ett beslut om verksamhetsområde för att mer eller mindre neka installation av reningsverk. Det går inte tvångsansluta fastigheter bara så där om befintligt VA är tillfredställande för fastigheten. Klart dom försöker, för att om VA dras fram och någon inte kopplar på så missar dom pengarna.