Vad tråkigt.....

Eftersom det inte verkar vara utfört enl. principen fackmannamnässigt så kan man ju undra vad den juridiska tolkningen av er klaussul blir....Risken är att det inte ens är värt pappret som det är skrivet på.

Ett tips är ju att göra en ordentlig fuktmätning av väggarna/golv. Även jag vill avråda dej från att köra med silicon i några fogar, för då blir du aldrig av med den fukten som tagit sej in i väggen.

Även konstigt att det inte är väggendär golvbrunn sitter som är utsatt.

Hej Idron, där duschen finns har man inte slarvat med fogningen så där har det inte kunnat "forsa" in vatten om du tittar på de två första bildeerna så ser du hur mycket fog som saknas.

K
Slarv med fogning är ovidkommande. Det spelar ingen roll om det finns fog eller inte. Att det är blött bakom plattorna är fullt normalt i ett våtrum. Vad som inte är normalt är sättet man valt att renovera badrummet på.

Jo jag förstår att det är blött bakom plattorna förklara bara varför problemet är synligt på just det stället.

Bakfall? Det som ser ut som fall ovanpå golvklinkret kan vara något helt annat under. Golvet under kan ha ett helt annat fall om man fuskat genom att kompensera med fixet när man lade golvet. Då blir det vatten stående under klinkerplattorna.

på golvet skall ändå inte behöva innebära att det står vatten upp på väggen.

Hyr en fuktmätare, Du kanske har något rör i väggen som inte är ok.

Hur har du med silicon eller typ sika fog mellan golv och vägg.
Kan det ligga en fog horisontellt i hålskärlet (skarven mellan golv och vägg)som förhindrar avflödet från väggen.
Tanken slog mig när jag ser otandad fix bakom sockeln, samt eventuellt en grå fog mellan golv och vägg.

jarlhov skrev:
Så nu har jag stillat lite av min nyfikenhet och plockat bort en bit av sockeln. Som ni ser finns det en gammal sockel under (golvet fortsätter 1dm upp på väggen) där sockeln slutar tar vävtapeten vid. Där var ganska blött i fixen när jag plocka bort sockeln det torka dock snabbt.

Konstruktionen gör ju att det kan samlas en massa vatten bakom sockeln då där finns mycket luft. Sockeln har tidigare bara suttit fogad men vanlig fog min tanke när det torkat är att foga med silikon runt om för att förhindra att det kommer in fukt bakom sockel. Ända sättet där kommer fukt isåfall är om fukten penetrerar fogen på väggen och sen rinner i fixen ner bakom sockeln. Frågan är om plattorna på väggen kommer torka ut nu eller om man får räkna med att riva ner dem med.

Ang vävtapeten så har jag svårt att tolka lagen, enligt vad jag kan läsa så är det godkänt att göra en sådan installation om man bedömer att tätskiktet är i gott skick.

Jag är i alla fall inte lika orolig nu när jag vet att det ligger plattor på golvet och en bit upp på väggen, den fukt som tar sig in i en hel och bra fogad vägg måste vara försumbar då det mesta rinner av till golvet.

Det skulle inte förvåna mig om det ligger en horisontell fog/silikon vid skarven vägg & golv tycker mig se en grå sika fog på bilden. har man använt den längre in så hindrar den flödet från väggen ner till golvet (bakom kaklet).
Noterade även fästmassan som håller sockeln inte är tandad.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.