Hej
Som ni ser på bilderna så har vi fukt som står bakom plattorna i vårat badrum. Renoveringen är gjord på så vis att plattorna sitter på det gamla tätskiktet från -96 (vävtapet m fuktspärr). Tyvärr har hantverkarna varit slarviga och missat fogningen mellan en del plattorn, till följd av detta har vatten krypit in bakom plattorna när man duschat. Det vatten som nu finns där verkar ha väldigt svårt att avdunsta. Vi har haft en 2kw fläkt stående till och från den senaste veckan men det har endast blivit märkbart bättre.

Huset har vi köpt med en tilläggsklausul om att badrummen ska vara fackmannamässigt utförda då papper saknades. Jag vill dock i första hand fixa problemen själv då jag inte vill ha en massa arbete med att dra igång en process med allt vad det innebär i onödan.

Materialet är granit som väl i sig är ganska poröst.

Tror ni att det kommer att torka upp på en acceptabel tid eller måste man riva ner plattorna?
Om jag fogar om nu och håller det så torrt jag kan där kommer det då att torka upp så småningom?
Tror ni att det finns risk att det tar sig igenom det befintliga tätskiktet eller att jag ska vara uppmärksam på övriga saker?

Hoppas på seriösa svar från er som har erfarenhet av liknande problem.

Mvh
Micke
 
  • badrum 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Nu förstår jag inte riktigt, vattnet tar sig igenom direkt genom fogar ju och det är meningen att tätskiktet under ska stå emot vattnet!
 
Thomas59
Precis, fogarna är ju inte vattentäta så det blir ingen större skillnad om du fogar om/bättar på fogen. Har ålattorna ett korrekt tätskikt bakom sig är det igen fara. Det är helt normalt att fukt tränger bakom/under kakel/klinkers.

En acceptabel tid? Ja det hade väl varit bra om det torkade upp relativt snabbt men man får kanske räkna med att det kvarstår fukt bakom väggkakel/golvklinkers en viss tid. Duschar man ofta kanske det aldrig hinner torka helt. Tätskiktet ska klara detta. Det finns ju ingen värme i väggarna så det tar längre tid än i golv som normalt är uppvärmda med el eller vattenburen golvvärme.

Har man som mig 26 grader i badrummet med golvvärme torkar det nog hyfsat snabbt men om det torkar helt mellan en morgondusch och nästkommande dags morgondusch har jag ingen aning om. Inget jag bekymrar mig för.

Edit: Såg nu att du skriver att tätskiktet är vävtapet med fuktspärr. Menar du att man satt plattorna direkt på en gammal vävtapet utan att avlägsna den gamla och göra nytt tätskikt? Låter inte så fackmannamässigt i mina öron men det kanske är ok?
 
Redigerat:
Hej igen
utförande är enligt säljaren gjort fackmannamässigt så det ska vara godkänt attt sätta direkt på vävtapet om den har godkänd spärr bakom.

Den stora skillnaden är ju att det fattas fog så att man bokstavligen spolar in vatten bakom plattorna.Dvs där har hamnar betydligt mer vatten än om där sutit fog som förvisso suger lite men den torkar ju såpass fort att fukten inte hinner penetrera hela fogen och ta sig bakom plattorna.
 
  • Gilla
ali01
  • Laddar…
Men de fuktspärrar som används bakom glasfiberväv är ju bara godkända för glasfiber och färg. Ska man ha kakel måste man ju ha bättre fuktspärr bakom det!
 
Det låter helt orimligt att det skulle vara ett godkänt tätskikt.

När gjordes det?

Och jo det är normalt sett väldigt blött bakom kakel. Och om tätskiktet är OK (vilket jag som sagt betvivlar) så är det inget problem.
 
Fogen släpper igenom vatten - om man duschar ofta hinner det aldrig torka upp bakom plattorna, men tätskiktet ska klara detta om det är ok gjort. Den gamla väggen med tapet och tätskikt torkade nog upp emellanåt men jag undrar om det är ok att kakla direkt på den. Är den andra sidan av väggen inspekterbar? Har du fukt där?
 
Hej
andra sidan är inspekterbar och där syns inga spår av fukt, men vi har bara bott här i två månader så det är ju eventuellt för tidigt att avgöra. vi är dock de första som använder badrumen, de är renoverade 2005.

Problemen finns alltså inte på de ställen där fogen är "tät". Det blir blött men torkar upp. När jag tog fotona har badrumet inte använts på 5 dagar och värmefläkt har gått kanske i 20-30 tim för att försöka torka upp.
 
jag skulle inte våga foga så länge det står vatten bakom plattan. Konstigt att det tar så lång tid att torka ..... verkar vara mycket tunt granitskiva och mycket vatten bakom.
Ge inte upp och fortsätt att torka och vädra eller ta en avfuktare till hjälp
gaia
 
hempularen skrev:
Och jo det är normalt sett väldigt blött bakom kakel.QUOTE]

Kan inte vara möjligt. Då är tusentals och åter tusentals villor, hyreshus och andra byggnader i Sverige på väg att ruttna upp.
 
LUDDET skrev:
hempularen skrev:
Och jo det är normalt sett väldigt blött bakom kakel.QUOTE]

Kan inte vara möjligt. Då är tusentals och åter tusentals villor, hyreshus och andra byggnader i Sverige på väg att ruttna upp.
Nej det är dom inte eftersom det mellan kaklet och eventuellt material som kan ruttna finns ett tätskikt som stoppar vattnet att tränga vidare. Däremot fog och sättmassan är fuktig om man spolar vatten över golv och väggar.

Sen låter det märkligt att man kan ha en vävtapet mellan kakel och tätskikt. Borde ju binda fukt i större mängder och allvarligt öka risken för mögelbildning tex om tapeten inte består till 100% av oorganiskt material.
 
LUDDET skrev:
hempularen skrev:
Och jo det är normalt sett väldigt blött bakom kakel.QUOTE]

Kan inte vara möjligt. Då är tusentals och åter tusentals villor, hyreshus och andra byggnader i Sverige på väg att ruttna upp.
Det är ju det som varit problemet ....varför tror ni kraven från försäkringsbolag har blivit så hårda ? Och alla regler är satta med både livrem och hängslen ? Jo för att många många hus har fuktskador pga felaktigt utförda badrum.


Det är blött bakom kakel...men torrt bakom tätskiktet.
 
Otroligt vilka lösningar det finns.

Jag tycker köparen av detta badrum bör förbereda sig för en rättslig process mot säljaren samt att riva badrummet (förutsatt att "tätskiktet" är utformat så som det beskrivs).

Dokumentera rivningsarbetet noggrant, speciellt utformningen av tätskiktet. Anlita en oberoende besiktningsman. Om säljaren hävdar att det är "fackmannamässigt" utfört så kan man fråga sig i vilken version av BKR det står att tätskikt för keramiska plattor kan läggas på målad våtrumsväv.

Att det är blött bakom kakelplattor och under golvklinker är helt normalt, det är därför det är så petigt med tätskiktet bakom.
 
Klart jag känner till det här med tätskiktet. Jag syftar på de hus som inte har tätskikt. De som har kaklats före de nya bestämmelserna. Om det är "väldigt blött" bakom dessa kaklingar så är det ju katastrofalt, inte bara i Sverige.:surprised:
 
Consensus skrev:
Otroligt vilka lösningar det finns.

Jag tycker köparen av detta badrum bör förbereda sig för en rättslig process mot säljaren samt att riva badrummet (förutsatt att "tätskiktet" är utformat så som det beskrivs).

Dokumentera rivningsarbetet noggrant, speciellt utformningen av tätskiktet. Anlita en oberoende besiktningsman. Om säljaren hävdar att det är "fackmannamässigt" utfört så kan man fråga sig i vilken version av BKR det står att tätskikt för keramiska plattor kan läggas på målad våtrumsväv.

Att det är blött bakom kakelplattor och under golvklinker är helt normalt, det är därför det är så petigt med tätskiktet bakom.
Varför rättslig process? Säljaren har ju exakt angivit hur det hela är uppbyggt så köparen är ju fullt medveten om hur det är gjort. Att sen det kanske inte är ett bra sätt att göra det på är ju något helt annat men detta skulle ju en besiktningsman upptäckt isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.