Kieron Kieron skrev:
Jag har inget expansionskärl ifall detta inte är inbyggt i själva innedelen dvs.
Då skulle jag börja med att kolla om det finns ett inbyggt.
Vad är det för innedel?

Har du inget alls så borde skillnaden mellan kallt & "varmt" system vara större.

Det går utmärkt att komplettera med ett andra exp.kärl på valfri punkt i systemet, om det behövs.

L lat skrev:
Trycket brukar rekommenderas vara 0,1bar per meter höjd till högsta punkten i systemet, + 0,1bar
För en enplansvilla med golvvärme borde det vara nånstans 0,3-0,4bar totalt.
Högre tryck än nödvändigt tillför inget.

Att trycket sedan varierar så mycket tyder på att du har för litet expansionskärl. Kärlet ska ha 5-10% volym av hela systemet. 10% är för fastbränsle eldade system.
L lat skrev:
Jag är osäker på om jag ens har ett expansionskärl ifall detta inte är något som är inbyggt i innedelen på systemet
14l expantionskärl inbyggt i AirModule E 9! Skönt att iaf det är korrekt.
Jag har en cirk pump som heter Grundfos UOM3 Auto också

Hur stort är huset, borde gå att räkna ut ungefär vattenmängd per m2 baserat på slang dimension och antal meter per m2.

Kieron Kieron skrev:
Jag har en cirk pump som heter Grundfos UOM3 Auto
Leta reda på en manual och ställ in den på ett konstant diff.tryck på ca 10mmvp och se vadxsom händer.

Kieron Kieron skrev:
Då maxar jag nog pumpen och stryper de slingorna som ligger närmst, tack för tips och råd!
Du ska strypa dom slingorna som är minst. Oftast är det vissa slingor som är mindre antal meter än andra. Dom med minst meter tar ju värmen först annars så justera ner dom lite.

Golvvärme skall ligga ovanför plattan i inte i. Att elda "nedåt" är att elda för sorkarna.
Inte riktigt så illa om plattan är isolerad men ändå olämpligt då det ger en tröghet som gör det svårt att hålla jämn temperatur i huset.

Som nämnts så måste du ha bättre cirkulation i systemet. Strunta i alla siffror som cirkulerar och prova med max. Du vill ju att värmen skall gå från vattnet till golvet till luften och då krävs det tillflöde av energi dvs. nytt varmare vatten behöver fram.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Golvvärme skall ligga ovanför plattan i inte i.
Helt enig där.
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Strunta i alla siffror som cirkulerar och prova med max.
Nja, det finns nåt som heter kavitation och som sliter på rören/slangarna invändigt & som man gärna undviker.
Så som vanligt, lagom är bäst.

För ordningens skull: en vanlig cirkulationspump kan knappast orsaka kavitation som är lokal kokning vid stora tryckfall. Erosion kan det däremot bli vid för höga vattenhastigheter, speciellt i kopparrör.

J janusz_w skrev:
För ordningens skull: en vanlig cirkulationspump kan knappast orsaka kavitation som är lokal kokning vid stora tryckfall. Erosion kan det däremot bli vid för höga vattenhastigheter, speciellt i kopparrör.
Kavitation kan mycket väl inträffa även i en "vanlig" cirkulationspump om det statiska trycket är lågt. Dock orsakar det normalt sett inte skador på rören/slangarna, utan mest oljud och skador på själva pumpen om det pågår under lång tid.

https://www.grundfos.com/content/da...ademy/pdfs/se-13-module-3-basic-hydraulic.pdf

"Kavitation i pumpar är ett vanligt förekommande fenomen som kanske är den största orsaken till problem i installerade pumpar."
https://www.pumpportalen.se/pumphandboken/kavitation-i-pumpar/

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Skönt! Teknikern som installerade rumsgivaren tyckte jag skulle öka till 6 bar, men manometern går inte så högt. Så jag avstod.
Märkligt att tekniken ville ha 6 bar. Klar kunskapsbrist. Eller räknade han med att det var mycket luft i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.