B
Kieron Kieron skrev:
Just nu ligger det runt 2 bar. Mätaren slår över till rött vid 2,5 bar. Det sjunker till ca 1,8 bar när det inte aktivt värmer.
Trycket räcker helt klart till. Brukar ofta vara under 1.5bar, så det är åt det högre hållet.
 
  • Gilla
Kieron
  • Laddar…
Skönt! Teknikern som installerade rumsgivaren tyckte jag skulle öka till 6 bar, men manometern går inte så högt. Så jag avstod.
 
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Skogen#3 och 5 till
  • Laddar…
B
Kieron Kieron skrev:
Skönt! Teknikern som installerade rumsgivaren tyckte jag skulle öka till 6 bar, men manometern går inte så högt. Så jag avstod.
6 bar är kanske möjligen lagom att ha på tappvarmvatten. Eller lagom till ett 12 våningarshus...
 
  • Gilla
  • Haha
peteds01 och 9 till
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Skönt! Teknikern som installerade rumsgivaren tyckte jag skulle öka till 6 bar, men manometern går inte så högt. Så jag avstod.
Såvida du inte har ett 12våningshus eller liknande så är han ute och cyklar :). Beror lite på var olika saker sitter men 1bar motsvarar 10meter max mellan högsta och lägsta punkten. Så 2bar räcker och blir över för de flesta.
Men förtrycket i expansionskärlet är en luring som inte märks så tydligt men då borde du fått värme i rummet ibland.
 
  • Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
6 bar är kanske möjligen lagom att ha på tappvarmvatten. Eller lagom till ett 12 våningarshus...
P PHPersson skrev:
Såvida du inte har ett 12våningshus eller liknande så är han ute och cyklar :). Beror lite på var olika saker sitter men 1bar motsvarar 10meter max mellan högsta och lägsta punkten. Så 2bar räcker och blir över för de flesta.
Men förtrycket i expansionskärlet är en luring som inte märks så tydligt men då borde du fått värme i rummet ibland.
Då känner jag mig ganska nöjd med mina 2 bar. Tack för feedback!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
hsd
Kieron Kieron skrev:
Då maxar jag nog pumpen och stryper de slingorna som ligger närmst, tack för tips och råd!
Prova lite stegvis ökning istället för att maxa pumpen
 
  • Gilla
Kieron
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Prova lite stegvis ökning istället för att maxa pumpen
Bra råd! Jag tänker jag backar undan sakta och hittar den gyllende vägen
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Just nu ligger det runt 2 bar. Mätaren slår över till rött vid 2,5 bar. Det sjunker till ca 1,8 bar när det inte aktivt värmer
Trycket brukar rekommenderas vara 0,1bar per meter höjd till högsta punkten i systemet, + 0,1bar
För en enplansvilla med golvvärme borde det vara nånstans 0,3-0,4bar totalt.
Högre tryck än nödvändigt tillför inget.

Att trycket sedan varierar så mycket tyder på att du har för litet expansionskärl. Kärlet ska ha 5-10% volym av hela systemet. 10% är för fastbränsle eldade system.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kieron
  • Laddar…
B BSOD skrev:
6 bar är kanske möjligen lagom att ha på tappvarmvatten. Eller lagom till ett 12 våningarshus...
Inte ens tappvattensystem brukar ha det trycket!!!
Värmesystem blåser normalt i luften vid 3bar, vanliga radiatorer osv är dimensionerade för max 2,5bar.
 
Kieron Kieron skrev:
Det är golvvärme i betongplatta
Vet du hur plattan är isolerad?
Kieron Kieron skrev:
värme ut är runt 34grader och värmeretur är 28,5. Jag har förstått det som att man vill ha en relativt långsam cirkulation så att värmen sätter sig i plattan så cirk pumpen är inställd på lägsta
Normal brukar man justera in för 3-5c Delta-T på ett golvvärmesystem.
Vad har du för c-pump? Går den att ställa in för tryckstyrning?

Är det manuell strypning eller har du termostater på slingorna?
Öppna alla slingor fullt, alternativt ställ upp alla rumstermostater fullt/koppla loss termostaterna. Kontrollera att "piggarna" fjädrar".

Börja med att skaffa dig en IR-termometer, tejpa sedan en bit svart (obs MATT, ej blank) tejp på resp rör vid fördelarna, gärna så långt ned som möjligt så att temp inte påverkas av "strålningsvärme" ifrån själva fördelaren..
Mät fram rsp retur på varje slinga och kontrollera att framledningen resp retur håller samma temp på alla slingor. Nu ser du om nån slinga är kallare än de andra och om nån avkyls mer än de andra.

Är problemet att nån slinga är kallare än nån annan trots att alla ventiler är fullt öppna så är nog problemet för låg cirkulation, då får du öka på den & sedan strypa på övriga slingor.

Börja med detta.
 
L lat skrev:
Inte ens tappvattensystem brukar ha det trycket!!!
På vissa ställen är det vanligt med 6 bars tryck i dricksvattensystemetet.

Här har du lagen om vattentjänst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412



· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”

10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.

Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.

Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning

Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.

Diagram som visar gränser för vattentryck i byggnader, med märkningar av förbindelsepunkt, distributionsledning, serviskoppling och brandpost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kieron
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vissa ställen är det vanligt med 6 bars tryck i dricksvattensystemetet.

Här har du lagen om vattentjänst:
[länk]



· Högsta vattentryck i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte överstiga 70 meter vattenpelare (ca 700 kPa)
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör i förbindelsepunkten inte understiga 15 meter över högsta tappställe.
· Lägsta trycknivå i det allmänna ledningsnätet bör under släckvattenuttag i brandpost inte understiga 15 meter över marknivå.”

10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.

Så lägsta trycket bör vara minst 1,5 bar vid det högst belägna tappställe.
Det högsta trycket bör vara max 7 bar vid serviceventilen nere i marken, alltså lite lägre (typ max 6,9 bar) i tappkranen i källaren.

Trycket i kranen minskar med ca 0,25-0,3 bar per våning

Trycket i ledningsnätet varierar, dels beroende på längden, ju längre ju lägre tryck, dels på hur stort vattenuttag det är vid olika delar av ledningsnätet, dels även tid på dygnet, mm.

[bild]
Fast nu handlar tråden om golvvärme och inte färskvatten.
 
  • Gilla
peteds01
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vissa ställen är det vanligt med 6 bars tryck i dricksvattensystem
Jodå, "vissa" har det men normalt brukar det hålla sig runt 3-5bar.
 
P PHPersson skrev:
Fast nu handlar tråden om golvvärme och inte färskvatten.
Ja, men @lat skrev att inte ens tappvatten (dricksvattensystem) brukar ha tryck över 6 bar, det ville jag bemöta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lat skrev:
Vet du hur plattan är isolerad?

Normal brukar man justera in för 3-5c Delta-T på ett golvvärmesystem.
Vad har du för c-pump? Går den att ställa in för tryckstyrning?

Är det manuell strypning eller har du termostater på slingorna?
Öppna alla slingor fullt, alternativt ställ upp alla rumstermostater fullt/koppla loss termostaterna. Kontrollera att "piggarna" fjädrar".

Börja med att skaffa dig en IR-termometer, tejpa sedan en bit svart (obs MATT, ej blank) tejp på resp rör vid fördelarna, gärna så långt ned som möjligt så att temp inte påverkas av "strålningsvärme" ifrån själva fördelaren..
Mät fram rsp retur på varje slinga och kontrollera att framledningen resp retur håller samma temp på alla slingor. Nu ser du om nån slinga är kallare än de andra och om nån avkyls mer än de andra.

Är problemet att nån slinga är kallare än nån annan trots att alla ventiler är fullt öppna så är nog problemet för låg cirkulation, då får du öka på den & sedan strypa på övriga slingor.

Börja med detta.
Jag har inget expansionskärl ifall detta inte är inbyggt i själva innedelen dvs.

Plattan är isolerad med 200mm cellplast under, och 150mm betongplatta.
Vilket märke på C pump vet jag inte nu, en den går att ställa in på tryckstyening. Just nu är den inställd på fullt blås rakt av. Jag har manuell styrning på slingorna och alla piggarna fjädrar.

Tack för ett utförligt svar om hur jag kan felsöka mitt system, jag får ta tag i detta så fort jag får någon dag ledig!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.