Ja, men inte cat6a.

Hej

Om jag kopplar TP-kabeln från modemet till en bredbandsrouters WAN-port, typ Dlink 624 och därefter vill ha en 24portars switch. Hur gör jag med själva kopplingen mellan bredbandsroutern och switchen? Det jag syftar på är vilken kabel som ska användas (antar att det är TP eftersom bredbandsroutern inte har några andra portar) och vilken port på switchen den ska sättas i osv.

När man kopplar switch->switch, som det blir i det här läget, så brukar man traditionellt använda en korsad TP-kabel. Troligtvis fungerar det med en helt vanlig rak TP-kabel då de flesta switchar känner av sånt automatiskt nuförtiden. Det spelar ingen roll vilken av portarna du använder.

D-link har oftast autosense på sina portar, så då spelar det inte så stor roll. Däremot, vet inte riktigt hur du planerat, men jag vill iaf varna dig för att jag själv märkt av vissa knepigheter när man kopplat på detta sätt att olika enheter inte alltid får kontakt med varandra, de verkar ansluta men hittar inte andra datorer etc. Vidare har jag hört flera som får problem med sina brandväggar när de gjort så. Oftast fungerar det, och det ska inte vara något problem alls i praktiken, men har du inte köpt utrustningen än så brukar modemen med inbyggd router hantera det bättre.

Vet någon av er här vad som orsakar detta så är jag tacksam för tips. Har inte felsökt mycket alls, men det verkar som att DHCP gör sitt fulla jobb, men att DNS-förfrågningarna dör ut...

mats_o skrev:
Man bugar och tackar :)
Ett generellt tips jag tror att jag faktiskt har bommat i skolan är att låta kablarna hänga i en lagom bukt någonstans så att man kan dra fram och omkontaktera i framtiden, gäller ju egentligen all kabeldragning dock
Ja, en sk "service loop". En meter eller så skämmer sig inte. Det är ett skäl till att jag har brutit mina rör, dvs jag har två stigare upp till vinden, där hänger kabeln löst på krokar för att gå ner i rätt rör i väggarna. Då är det naturligt med en bukt innan kabeln går ner i väggen.

P.S. Och vad det gäller omkontaktering så kan framtiden komma fortare än man tror, som i "om 15 minuter" när man inser att man kopplat fel... ;-) (Nåja, en flytt eller två tål man oftast utan omskalning).

Kan bli lite akut med omkontaktering när tor har passerat och svingat sin mjölner. Har en patchpanel vars pcb numer har en snygg röksvart ton istället för den där vanliga gröna

Bjurran skrev:
Vet någon av er här vad som orsakar detta så är jag tacksam för tips. Har inte felsökt mycket alls, men det verkar som att DHCP gör sitt fulla jobb, men att DNS-förfrågningarna dör ut...
Ja, att DNS-servern har dött... ;-) Nej, allvarligt. Det låter mycket underligt. Alla switchar (i stort sett) kör någon av de överenskomna versionerna av spanning-tree algoritmen för att hitta en och endast en väg genom nätet mellan varje par av anslutningar (annars så kunde man få loopar, öglor). Det som skiljer DHCP från mycket annan trafik är att det använder broadcast ramar (ethernet) så om forwarding tabeller etc. är skruvade i switcharna så kommer det att fungera ändå (men inget annat). I vilket fall så skall det mycket till att skruva en switch på det viset, och även om man lyckas så brukar default vara att switchen blir konfys och broadcastar allt... Så det borde fungera det med.

Problemet låter intressant. Du har inga mer data att gå på?

ARP använder också broadcast för sina 'who has' förfrågningar och det lär bli en del sådan trafik innan cacharna har fyllts på. Om en switch inte vet vilken port en address nås på brukar den skicka den på alla portar (utom inkommande).

Vet inte vilka data som kan vara aktuella. Den typen av felsökning har alltid legat utanför mitt arbetsområde.
Vet ett enkelt sätt att få samma resultat, men vet inte om det beror på detsamma. Har ni tillgång till en simpel dlink trådlös router, sätt ett fast IP, stäng av DHCP och WAN i den, så att den teoretiskt bara borde jobba som ren Switch och AP. Plugga den senare i ett existerande nät med aktiv DCHP. Då brukar detta kunna uppstå, men visst, det är ju inte en korrekt felsökningsapproach då man inte vet om man får samma fel, eller infört ett annat fel. (Vet dock att problem uppstår då jag testade detta själv för någon månad sedan)
Ska se vad jag har i switchväg på hyllorna därhemma och se vad jag kan få fram. lsa, vilken typ av data efterfrågar du?
Vet inte riktigt vart man ska dra gränsen för vad som hör hemma i denna tråd, men det är ju onekligen något som man kan råka ut för så jag antar att mats hojtar till när det är dags att ta det i pm...

Skapa gärna en tråd för det istället för PM. På så sätt kan flera lära sig av det ;)

Bjurran skrev:
Ska se vad jag har i switchväg på hyllorna därhemma och se vad jag kan få fram. lsa, vilken typ av data efterfrågar du?
Vet inte riktigt vart man ska dra gränsen för vad som hör hemma i denna tråd, men det är ju onekligen något som man kan råka ut för så jag antar att mats hojtar till när det är dags att ta det i pm...
Starta gärna som sagt en egen tråd om du kan upprepa felet så skall vi nog kunna lösa det.

Har inte glömt er. Drar om lite el i huset först då det visade sig att bara vissa av uttagen i rummet jag tänkte labba i var jordade... (och det är ju hur tillåtet?) återkommer med en ny tråd...

Hur ska jag tänka när jag ska göra om mitt nätverk hemma. Har just mer eller mindre blivit påtvingad Telia trippleplay. Jag har en garderob där jag har Telias bredbandsrouter (som jag får ut data, tele och TV signal ur), router, switch, nätverkshårddiskar, nätverksskrivare, tv-switch, tele-switch, patchpaneler och alla kablar från uttagen i huset.

Tanke 1. Koppla alla uttag i huset inkl. skrivare och NAS'arna till en patchpanel och data, tv och tele-switcharna till en annan patchpanel och mellan panelerna patchkabel för att bestämma vad (data, TV eller tele) som ska levereras till vilket uttag.

Tanke 2. Paralellkoppla 2 paneler och till den ena koppla husuttagen via RJ45 och den andra koppla switcharna via RJ45. Då kan jag ochså bestämma vad som levereras till vilka uttag

jag tycker själv att tanke 1 verkar smidigare, blir mindre klämmande av RJ45'or och lättare att fördela trafiken...

Redigerat:
Micke_vb skrev:
Hur ska jag tänka när jag ska göra om mitt nätverk hemma. ...
jag tycker själv att tanke 1 verkar smidigare, blir mindre klämmande av RJ45'or och lättare att fördela trafiken...
Jag såg iofs inget alternativ två... :) Men jag är ändå inte säker att jag förstår vad du menar. I vanliga fall så kopplar man bara fast installerad kabel till patchpaneler (dvs inga lösa sladdar ur väggen med en påklämd "RJ45a"). Utrustning som redan har uttag låter man vara och kopplar en patchkabel (hane-hane) mellan utrustningen (switch el dyl) till ett uttag i patchpanelen. Precis som det visas i skolan.

Alltså som min tanke 1 med två paneler då.... en panel som är fast installerad med alla paneler och den andra panelen fast installerad tll alla switchar och ansluta därimellan med patckabel..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.