A Avemo skrev:
Jag tycker att skillnaden mellan elsystemen i olika europeiska länder är intressant. Men det är inte helt enkelt att hitta info. Vilka skillnader tänker du på? Storbritannien har väl enfas till de flesta hushåll medan det är lite mer blandat på kontinenten. Sverige sticker väl främst ut genom att ha trefas till små lägenheter. Men det är väl inget ovanligt med trefas till småhus på kontinenten?
Du kan börja med att jämföra distributionen i ledet förbrukarna är anslutna. Där hittar man PEN av tvivelaktigt slag i många fall jämförbart med sk vattennolla där olika ledande strukturer använts parallellt med ledare i kablarna. Även sepatat ledare för PEN förekommer där och inte sälkan med sämre ledningsförmåga.

Enfasanslutningar med större strömmar bättrar inte nackdelarna med ovanstående tvärtom dåligt med potentialskillnader, vagabonderande ström osv. Därför deras användning av lokala jordtag, -spett som lite kan bättra läget och där JFB, PSA kommer till sin rätt mer än i väl utförda TN-nät med trefas längst ut till förbrukarna med sin sammanlagrat lägre nollström.

Bäst sätter man sig in i detta genom utbyte med fackfolk från respektive nationer och som spets genom att delta i projekt överskridande gränserna.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Och i ett praktikfall från London ser det ut på följande sätt. Min äldsta som jobbar där och hyr en lägenhet gissningsvis från 40-50 talen. När jag slog på ugnen där så trippade JFBn efter några minuter. Det klassiska felet med överslag i trasiga och/eller fuktiga värmeelement. Installationen i den lägenheten har en enstaka JFB som täcker allt utom belysning så kyl/frys, gaspanna och eluttag slocknade utöver spisen. Uttagen ligger på en egen slinga och all belysning ligger på en annan separat slinga avsäkrad med 6A.

Vi kanske ska hålla isär två saker här:
1. Använda JFB för att sektionera fler gruppledningar.
2. Använda PSA istället för JFB+Dvärg.

1. Jag ser ärligt talat ganska lite motiv för första punkten annat än EMC-filter. Det är min uppfattning, sedan får folk göra som de vill. Man kan kanske vända på det lite då vi kanske är väl frikostiga med antalet grupper i Sverige, typ en grupp per rum. Det finns nog sällan behov för det.

Man behöver också tänka på att vissa grupper är mer kritiska än andra, dvs man vill snabbt upptäcka ifall strömmen har brutits.

England har vad jag förstår TN-system, eller? Så de har inget behov av många enskilda JFBer. Delar av Norge och t.ex Spanien som ibland kommer upp på forumet använder TT, och där behövs flera JFBer pga kapacitanser i ledningarna. Det behovet har inte vi som använder TN.

2. En PSA är som sagt JFB + dvärg, tar mindre plats men kostar mer och har tveksam livslängd.

Texten från Hager är ganska upprörande. Jag har inte vågat ta upp det ordet förut, men de brittiska källorna kanske försöker prångla ut dyr elmateriel med falska argument. Den elfirma som gödslar en Svensk normcentral med PSAer bara för att det är "bra" skulle jag anmäla för bedrägeri.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan börja med att jämföra distributionen i ledet förbrukarna är anslutna. Där hittar man PEN av tvivelaktigt slag i många fall jämförbart med sk vattennolla där olika ledande strukturer använts parallellt med ledare i kablarna. Även sepatat ledare för PEN förekommer där och inte sälkan med sämre ledningsförmåga.
Jag är inte insatt i vad man menar med vattennolla. Det låter som att man utnyttjar vattenrören som jordtag. Men är det då en PEN-ledare? Har man inte ett TT-system då? Jag får intrycket att TT-system är vanligare än TN-system. IT-system verkar Norge vara ganska ensamma om.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi kanske ska hålla isär två saker här:
1. Använda JFB för att sektionera fler gruppledningar.
2. Använda PSA istället för JFB+Dvärg.

1. Jag ser ärligt talat ganska lite motiv för första punkten annat än EMC-filter. Det är min uppfattning, sedan får folk göra som de vill. Man kan kanske vända på det lite då vi kanske är väl frikostiga med antalet grupper i Sverige, typ en grupp per rum. Det finns nog sällan behov för det.

Man behöver också tänka på att vissa grupper är mer kritiska än andra, dvs man vill snabbt upptäcka ifall strömmen har brutits.

England har vad jag förstår TN-system, eller? Så de har inget behov av många enskilda JFBer. Delar av Norge och t.ex Spanien som ibland kommer upp på forumet använder TT, och där behövs flera JFBer pga kapacitanser i ledningarna. Det behovet har inte vi som använder TN.

2. En PSA är som sagt JFB + dvärg, tar mindre plats men kostar mer och har tveksam livslängd.

Texten från Hager är ganska upprörande. Jag har inte vågat ta upp det ordet förut, men de brittiska källorna kanske försöker prångla ut dyr elmateriel med falska argument. Den elfirma som gödslar en Svensk normcentral med PSAer bara för att det är "bra" skulle jag anmäla för bedrägeri.
Psa är ibland smidig lösning men kommer mer till nytta på industri än i hem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.