1 067 läst · 34 svar
1k läst
34 svar
Kombinerade JFB, AFDD och dvärgar, vad är standard idag?
Sida 1 av 3
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Satt och tittade på en ny video av min brittiska favoritelektriker där han går igenom vad som är standard idag och säger att de bara i undantagsfall använder "vanliga" dvärgar/säkringar utan standard nu är alltid dvärg med inbyggd jordfelsbrytare till varje krets och ibland också med ljusbågsdetektering, dvs en 3 i 1-funktion. Han nämner bl a det gamla problemet med samlade läckströmmar med en eller två centrala JFB och därför har de helt gått ifrån det idag. Han säger också att överspänningsskydd är så billiga numera att han i stort sett alltid monterar en sådan.
Är det samma i Sverige idag vid nyinstallationer eller körs det fortfarande bara enstaka, centrala JFB och enfunktions dvärgbrytare?
Är det samma i Sverige idag vid nyinstallationer eller körs det fortfarande bara enstaka, centrala JFB och enfunktions dvärgbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Nej, vi följer inte Brittisk standard, dvs vi ser inte dessa behov, och ser inte det "billiga" priset i de komponenter du listar. Billiga SPDer ger sällan bra skydd.
I England, liksom de allra flesta andra europeiska länderna har man inte trefas i bostaden, utan typ 40-63 A enfas. Där är risken högre för skadlig glapp som skulle kunna motivera en AFDD.
Det som möjligen skulle kunna motivera fler JFBer i Sverige är ökad mängd elektronik med EMC-filter som trippar JFBn vid spänningssättning. Dvs om man bryter strömmen till hela huset för något underhållsarbete och därefter driftsätter igen så kan JFBn lösa. Man får då plugga ur ett gäng apparater, sluta JFBn och plugga i en apparat i sänder.
I England, liksom de allra flesta andra europeiska länderna har man inte trefas i bostaden, utan typ 40-63 A enfas. Där är risken högre för skadlig glapp som skulle kunna motivera en AFDD.
Det som möjligen skulle kunna motivera fler JFBer i Sverige är ökad mängd elektronik med EMC-filter som trippar JFBn vid spänningssättning. Dvs om man bryter strömmen till hela huset för något underhållsarbete och därefter driftsätter igen så kan JFBn lösa. Man får då plugga ur ett gäng apparater, sluta JFBn och plugga i en apparat i sänder.
Vi använder ej afdd (ljusbågsdetektorer) i vanliga bostäder i Sverige. Kanske det kommer på sikt?
Rcbo är ganska dyra om man jämför med en jordfelsbrytare + x antal dvärgbrytare. Men om pengar inte är en faktor så är det ju givetvis att föredra.
Rcbo är ganska dyra om man jämför med en jordfelsbrytare + x antal dvärgbrytare. Men om pengar inte är en faktor så är det ju givetvis att föredra.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Jo, jag vet hur någorlunda hur det brittiska systemet är uppbyggt.
Det jag funderade allra mest på som en mycket bra sak även i Sverige är inbyggd JFB i varje dvärg, som ni själva nämner fördelar med. Ju fler som säljs desto mer kan priserna pressas. Som jag skrev tänkte jag främst på nyinstallationer då man ändå byter allt eller bygger nytt.
Britterna är väl inte särskilt rika överlag, ändå verkar detta nya vara standard. John Ward tror jag jobbar som lärare också, eller har iaf gjort.
Det jag funderade allra mest på som en mycket bra sak även i Sverige är inbyggd JFB i varje dvärg, som ni själva nämner fördelar med. Ju fler som säljs desto mer kan priserna pressas. Som jag skrev tänkte jag främst på nyinstallationer då man ändå byter allt eller bygger nytt.
Britterna är väl inte särskilt rika överlag, ändå verkar detta nya vara standard. John Ward tror jag jobbar som lärare också, eller har iaf gjort.
Man försöker ju hålla nere kostnaderna så gott det går.
En installation med 10st personskyddsbrytare jämfört med 1st jfb+10st dvärg är ju kanske drygt 1/5-del av priset.
Vet du vad en mcb, rcb och rcbo kostar därborta?
Afdd (finns i elinstallationsreglerna som informativ del i en bilaga) används ju förövrigt även i Sverige ofta i ställverk och liknande.
En installation med 10st personskyddsbrytare jämfört med 1st jfb+10st dvärg är ju kanske drygt 1/5-del av priset.
Vet du vad en mcb, rcb och rcbo kostar därborta?
Afdd (finns i elinstallationsreglerna som informativ del i en bilaga) används ju förövrigt även i Sverige ofta i ställverk och liknande.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Här är en sida jag hittade: https://www.tlc-direct.co.uk/Manufacturers/Wylex/Wylex_Ns_2/index.html
Wylex är tydligen ett kvalitetsmärke, och det John visar i videon.
MCB - £2,85
RCBO - £27,50
RCB - från £23 och uppåt beroende på variant
AFDD+RCBO - £80
Edit: Billigare ställe: https://willrose-electrical.co.uk/product-category/rcbos/wylex/
Jag förstår att det blir betydligt dyrare, men jag tycker ändå det är en intressant diskussion att britterna tydligen tycker att RCDO är standard framför vanlig MCB utom i vissa specialfall. En elinstallation som är välgjord av en duktig elinstallatör har ju väldigt lång livslängd.
Angående överspänningsskydd så är allt bättre än inget, det har jag mångårig egen erfarenhet av där saker räddats även av enklare skydd, eller att det inte gått vidare mer rester än att en apparat gått sönder istället för 3-4 via nätverket där det saknats skydd. Ute på landet och luftledningar till allt ställer till det, även jag nu tack och lov har fiber sedan 2 år.
Wylex är tydligen ett kvalitetsmärke, och det John visar i videon.
MCB - £2,85
RCBO - £27,50
RCB - från £23 och uppåt beroende på variant
AFDD+RCBO - £80
Edit: Billigare ställe: https://willrose-electrical.co.uk/product-category/rcbos/wylex/
Jag förstår att det blir betydligt dyrare, men jag tycker ändå det är en intressant diskussion att britterna tydligen tycker att RCDO är standard framför vanlig MCB utom i vissa specialfall. En elinstallation som är välgjord av en duktig elinstallatör har ju väldigt lång livslängd.
Angående överspänningsskydd så är allt bättre än inget, det har jag mångårig egen erfarenhet av där saker räddats även av enklare skydd, eller att det inte gått vidare mer rester än att en apparat gått sönder istället för 3-4 via nätverket där det saknats skydd. Ute på landet och luftledningar till allt ställer till det, även jag nu tack och lov har fiber sedan 2 år.
Redigerat:
Du bör värdera den ofrånkomligt sämre komponent en RCBO är satt mot konventionell JFB och dvärgar. Man vill kanske köra enmodulstyperna pga platsbehov och då är den faktorn mer uttalad om man ser till typer som är rimliga i pris.MultiMan skrev:Jo, jag vet hur någorlunda hur det brittiska systemet är uppbyggt.
Nästa steg vid horisonten du kan titta på om du är intresserad är hybridsäkringar dvs typ dvärgbrytare med statisk del ihop med utvärderingselektronik så man kan få en mängd funktioner. Exempelvis mycket snabbt steg i KS området så felströmmen begränsas kraftigt.
Visst är en Ljusbågsdetektor- AFDD (Arc Fault Detection Device) en bra skyddsapparat.
En av få produkter som skyddar mot seriella fel, som glappkontakt.
Men dessa finns endast som 1-fas än så länge, och de är kostsamma.
Jag tog in pris på några elcentraler i en kulturhistorisk intressant byggnad, och det drog iväg med flera hundratusen extra.
I USA har många en portal AC i sovrummet vid sängen, och skyddar då eluttaget med AFDD.
Det har varit flera olyckor med glappkontakt där, de har ju 110 volt spänning.
Och en del har somnat in för gott i rökutvecklingen.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/produkter/normprodukter/ljusbagsdetektor-afdd
En av få produkter som skyddar mot seriella fel, som glappkontakt.
Men dessa finns endast som 1-fas än så länge, och de är kostsamma.
Jag tog in pris på några elcentraler i en kulturhistorisk intressant byggnad, och det drog iväg med flera hundratusen extra.
I USA har många en portal AC i sovrummet vid sängen, och skyddar då eluttaget med AFDD.
Det har varit flera olyckor med glappkontakt där, de har ju 110 volt spänning.
Och en del har somnat in för gott i rökutvecklingen.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/produkter/normprodukter/ljusbagsdetektor-afdd
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Jag visste inte att en RCBO är funktionsmässigt sämre än separata enheter, då är det givetvis inte så lyckat. Vad är det som inte är lika bra? De finns ju som både typ A & B iaf. Jag ska studera vidare, det försöker jag alltid göra, tack för tipset!GK100 skrev:Du bör värdera den ofrånkomligt sämre komponent en RCBO är satt mot konventionell JFB och dvärgar. Man vill kanske köra enmodulstyperna pga platsbehov och då är den faktorn mer uttalad om man ser till typer som är rimliga i pris.
Nästa steg vid horisonten du kan titta på om du är intresserad är hybridsäkringar dvs typ dvärgbrytare med statisk del ihop med utvärderingselektronik så man kan få en mängd funktioner. Exempelvis mycket snabbt steg i KS området så felströmmen begränsas kraftigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Det kan bli sämre när man kombinerar två saker i ett. Speciellt i detta fall att lägga mycket känslig mekanik hos en JFB i samma kapsling som en dvärg som ska hantera kortslutningsströmmar på uppemot 10 kA, och detta på halva utrymmet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Du skriver "kan", men det förklarar inte vad som skulle vara sämre. Kan jag få något exempel eller hänvisning till tester eller liknande? Britterna verkar ju köra detta som standard numera vilket för mig är konstigt om det alltid är sämre.Bo.Siltberg skrev:
I Sverige då tydligen om riktlinjerna inte är ändrade. Britterna tycker tydligen inte att det är onödigt.J J-banan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Jag tyckte jag förklarade det. Har inga tester att visa upp, men det kanske finns om man söker. Det finns videor på tuben som visar den fysiska påfrestningen på dvärgar vid kortslutning, och skillnaden mellan billiga och premium. Jag tycker det ger sig själv, även om kortslutningsströmmarna i (Svenska) bostäder är ganska låg jämfört med av en dvärg ska klara. Det som kan hända är att plasten mjuknar så att uppklinkningsmekanismen inte längre fungerar som den ska. Det leder förhoppningsvis till att JFB-delen löser i förtid, men då är ju PSAn ändå trasig.
Och vi har som sagt inte samma förutsättningar i Sverige som i England.
Och vi har som sagt inte samma förutsättningar i Sverige som i England.
Alla länder har sina standarder, det skyddar lika mycket med PSA som JFB. Med JFB blir fler grupper strömlösa vid ev. fel. Där har man också inte "standard" schuko uttag, de har sina typ G uttag med inbyggd glas säkring och att N och F inte går vända på. Sen finns det europeisk standard som eu länder ska följa vilket detta inte är.MultiMan skrev: