Låt byggfläkten värma vidare, det blir inga tusenlappar än på ett par dagar. Koppla av med barnen. Se den extra elen som en engångskostnad. Andas, be aftonbön och njut av en god natts sömn.

Testa igen på morgonen och ring installatören imorgon när adrenalinet lagt sig.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 7 till
  • Laddar…
Totte_S
Killgissar lite - om din luftvärmepump varit helt avstängd och det är minusgrader ute så kan det vara så att kompressorn inte vill starta. Det brukar finns olja i kompressorn som blir seg i kylan. Dubbelkolla i instruktionsboken om det är lämpligt att ha den avstängd i kyla.
I övrigt håller jag med multix, fokusera på
Myset med familjen tills i morgon. En förbannad farsa kan döda en semester mer än en kall stuga :heart:

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Tack för alla fina tips och tillrop. Den kom igång automagiskt efter en stund, den måste blivit skraj av att jag startade den här tråden.

vad värre var är att en kvart efter att jag skrev här så gick ett vattenrör sönder i köket med en miljard liter kallt vatten ut på golvet. Härliga tider!

• Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Tråkigt , sätt den på underhållsvärme när ni inte är där så inte vattenledningar fryser till is

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Tråkigt , sätt den på underhållsvärme när ni inte är där så inte vattenledningar fryser till is
Mjoo. Men det blir dyrt, man är ju inte gjord av pengar precis.

D Daniel__s skrev:
Bättre och billigare att se till och tömma vattenrören.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Ingen värme risk för frysskador om man inte kan tömma vattensystemet riktigt.
Allt kostar....

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jag vet att det är dyrt. Men som någon skrev så får man tömma vattensystemet eller köra smartstyrning att den enbart går (underhållsvärme) när temperaturen går under 0. Nu vet jag inte vart du bor men är det mot stockholm och ner så är det inte varje dag eller kortare perioder under dagen det är 0. Körde så med min pump i källaren ett tag, nu eldar jag istället .

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Allt kostar....
A AndersS skrev:
Allt kostar....
Absolut. Systemet var tömt, det här hände när vi startade igång det. Nåt hade hänt/hände med den här slangen i köket. Med ett torp behöver man ingen annan hobby. Man får nog att göra ändå.

• Hand håller flexibel slang nära vit skärbräda och handfat. Installationsarbete eller reparation verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vattentätningslösning med gängtejp runt rörgänga, förmodligen för VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Absolut. Systemet var tömt, det här hände när vi startade igång det. Nåt hade hänt/hände med den här slangen i köket. Med ett torp behöver man ingen annan hobby. Man får nog att göra ändå.
Där det ser ut som något. Vatten. Slang för Ute bruk eller?
Vem har installerat detta hos er?

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Där det ser ut som något. Vatten. Slang för Ute bruk eller?
Vem har installerat detta hos er?
Ja du, förra ägarna var nog lite ”händiga”. Finns en del intressanta lösningar. Imorgon kommer röris.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E
Ja du, förra ägarna var nog lite ”händiga”. Finns en del intressanta lösningar. Imorgon kommer röris.
Kata strof.
Men vad var felet med pumpen, vad den lite. Trött o frusen bara?

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kata strof.
Men vad var felet med pumpen, vad den lite. Trött o frusen bara?
Ja, men jag skulle tro det. Den behövde nog ha ström en stund innan den kunde starta på allvar. Eller så behövde den höra ett par väl valda kraftuttryck.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
För att vara säker på att kompressorn inte ska drabbas av vätskeslag måste den värmas en stund innan den får startas, det för att inget flytande kylmedel ska finnas kvar i kompressorn. Troligen var det den uppvärmningen som tog lite tid.

• Gilla
stugan_i_skogen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.