apotekarnes
Gammal tråd, Ja jag vet.

Jag funderar på att köpa mig en scheppach 2000s då tormeks maskiner inte ligger i linje med hushållsbudgeten just nu. Alla ni som köpt en scheppach, hur fungerar den efter ett par år, och har den hållit? Jag är främst orolig för höljet i plast som inte ser ut att hålla för speciellt mycket.

Sen upptäckte jag att det finns en slip av märket meec som ser exakt likadan ut som scheppach, vilket också får mig att undra lite då jag inte är helt övertygad om kvaliteten hos meec i allmänhet.

Jag har också upptäckt att det finns flera andra maskiner av samma typ, t.ex:
http://www.amazon.com/Grizzly-T10010-10-22-Wet-Grinder/dp/B00156I10Y/ref=pd_sim_sbs_hi_1
eller:
http://www.amazon.com/Jet-708015-JSSG-10-Speed-Sharpener/dp/B000LE22EM/ref=pd_sim_sbs_hi_2

erfarenheter av dessa någon?
 
  • 251045-jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hecke skrev:
Hejsan Hecke

Skulle du kunna förklara lite närmare hur du gjorde vinkelinställningen med wixeyn?
 
apotekarnes skrev:
Sen upptäckte jag att det finns en slip av märket meec som ser exakt likadan ut som scheppach, vilket också får mig att undra lite då jag inte är helt övertygad om kvaliteten hos meec i allmänhet.
Meec blir inte sämre än kvaliteten hos dom som tillverkar dom ;) Det är ju olika tillverkare på olika meec-produkter, så man vet aldrig riktigt vad man får, man får kolla klämma och känna. Jag har haft min 2000s ett tag nu och den funkar fint för mig, som ogillar plastkänslan men inte kan klaga på skärpan ;) Min 2000s har för övrigt orginal scheppach-färg, det ni :wow:

Jag köpte en rejäl meec borrhammare som jag använde för att borra och spräcka 6 ton granit med, den funkade finfint hela vägen, jag slet ut fyra st 20mm stenborr av bra kvalite och den håller än. Den är röd, så vem vet, det kanske är hilti under skalet ;)
 
Har den där oranga varianten av scheppach slip, ett impulsköp på HN när den såldes ut för 599 riksdaler. Nu har jag väl inte direkt några höga krav heller, men slipat lite knivar, hyvelstål och stämjärn med ett iaf för mig helt ok resultat. Så för priset är jag iaf nöjd även om den känns lite plastig.
 
thomasx skrev:
Hejsan Hecke

Skulle du kunna förklara lite närmare hur du gjorde vinkelinställningen med wixeyn?
När man använder jigghållaren så vill man att jigghållarens centrumaxel är parallell med skipskivans centrumaxel, samt att slipskivans ytterdiameter inte kastar och är parallell med dess centrumaxel.
Om slipskivan kastar eller inte är parallell med dess centrumaxel så får man svarva av skivan med ett litet svarvverktyg av diamant som Tormek säljer som tillbehör till deras slipar.

1) Genom att först ställa Wixey på slipskivans ytterdiameter (Nollställa) och sedan på jigghållaren så kan du göra denna check i en dimension (höjdled).

2) Lägg sedan slipmaskinen ner på sidan så att bottenplattan ligger 90 grader mot ditt bord. Upprepa proceduren med Wixey på slipskivans ytterdiameter och jigghållaren så har du nu kontrollerat även i den andra dimensionen (sidled).
 
hecke skrev:
När man använder jigghållaren så vill man att jigghållarens centrumaxel är parallell med skipskivans centrumaxel, samt att slipskivans ytterdiameter inte kastar och är parallell med dess centrumaxel.
Om slipskivan kastar eller inte är parallell med dess centrumaxel så får man svarva av skivan med ett litet svarvverktyg av diamant som Tormek säljer som tillbehör till deras slipar.

1) Genom att först ställa Wixey på slipskivans ytterdiameter (Nollställa) och sedan på jigghållaren så kan du göra denna check i en dimension (höjdled).

2) Lägg sedan slipmaskinen ner på sidan så att bottenplattan ligger 90 grader mot ditt bord. Upprepa proceduren med Wixey på slipskivans ytterdiameter och jigghållaren så har du nu kontrollerat även i den andra dimensionen (sidled).
Ok, då förstår jag. Jag trodde du menade eggens vinkel vid själva slipningen.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Enligt tradition så väcks tråden med ett par års mellanrum...
Är på jakt efter en knivslip till främst jakt,- köksknivar.

Hittade denna på Jula, som om jag följt tråden riktigt borde vara från Scheppach även om manteln är från Mecc!
Kollar man prisjakt på Scheppach våtslip hamnar man här hos Harald Nyborg.
Någon som har erfarenhet om det passar med Tormeks jigar, eller finns det bättre slipar idag i denna prisklassen?
 
Jag använder en Tormak jigg och den passar. Står Scheppach på min men antar att det inte gör någon skillnad.
 
Den ser ut som Scheppachslipen. Jag har också köpt Tormekjiggar och är nöjd.
 
Står ju till och med Scheppach uppe i högra hörnan...
 
Hittade en Scheppach 2000s hos Jula för 695:- och kunde inte låta bli att köpa den. Väl hemma har jag testat slipa ett par stämjärn och det går åt h*lvete varje gång. Jigg-hållaren (metallstången) ska ju stoppas ner i 2 hål och sedan drar man åt när man har justerat höjden. Det är ju sinnessjukt mycket glapp i dessa hål vilket resulterar i att jigg-hållaren inte ligger vågrätt = Äggen blir sned. Antingen har jag missat något elementärt eller också är denna slip helt värdelös. Tips tack!
 
Känner inte igen det betendet. Du måste fått ett måndagsex.
 
hecke skrev:
Känner inte igen det betendet. Du måste fått ett måndagsex.
Det låter bra. Tyckte också det var konstigt att hållaren kunde röra så mycket på sig, omöjligt att få exakt vinkel. Får gå till Jula imorgon och reklamera.
 
I början använde jag min digitala vinkelmätare. Ställde den på toppen av stenen, nollade och sedan ställde in stödet efter det. Men när man blir van så funkar det bättre. Jag har en bred tuschpenna jag målar eggen med och då ser man direkt om det sitter snett. Då lossar man ena sidan och knackar stödet lite upp eller ner. Det är en Tormekkopia med betoning på kopia, men tycker resultatet blir bra iaf. Men då har jag iof inte testat Tormek, lite över min budget. Men jag har kompletterat med Tormeks jiggar för de känns lite mer exakta än Scheppachs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.