AndersNolberger skrev:
Tack för infon. Nu ska här slipas knivar och stämjärn till helgen!

Anders
Angående maskinolja så fick jag rådet från fackhandeln att använda symaskinsolja eller annan lättfyltande smörjolja.
 
Nu har jag fått ett mer utförligt svar av en en Mr Eraslan Serdar på Scheppach Tyskland angående skillnaderna mellan 2000 och den billigare 2000s modellen. Då det var semestertider i Tyskland då jag skickade frågan så fick jag "Out of Office" svar från 2 av 3, så nu inkom ett senare svar.

"Thank you for your interest in our sharpening system.
The Tiger 2000s is the Innovation model of TiGer 2000.
The only difference is that the body from TiGer 2000s is in plastic and the body of TiGer 2000, made by steel.
Apart from them all parts are identical."

Jag har nu även slipat lite stämjärn och det funkade väldigt bra. Min Wixey digitala vinkelmätare kom då till pass vid inställning av jigghållaren. Först nollställning på själva sliphjulet sen upp med den på jigghållaren med magnetfästet och inställning inom 0,1 grad på några sekunder.

Rekomenderas starkt, Wixey har diskuterats i några andra trådar på forumet för ett halvår sedan.
 
Ja det var ju en bra användning av Wixeyn. Själv har jag mest mätt vinklar och ställt in bordssåg och kap/ger med den. Skall testa nästa gång jag bryner.

Såg förresten att Jula säljer en Wixey nu men i en annan färg. Länk till Jula.
 
Kollade just på Jula Umeå och den hade inte dykt in än, enligt datorn skulle det inte göra det förrän början nästa år heller :eek:

Jula verkar ha grymma logistikproblem.
 
Gammal tråd men den kan var aktuell för någon för nu har Jula samma erbjudande igen, fram till 12 eller om det var 18 nov.
 
gwyrlim skrev:
Gammal tråd men den kan var aktuell för någon för nu har Jula samma erbjudande igen, fram till 12 eller om det var 18 nov.
Den finns redan nu för 988 på harald-nyborg. Tror att de brukar ha den för 900 ibland.

För övrigt har jag sålt min och köpt en tormek, tyckte att den var för plastig, och att det var svårt att få anhållet helt 100%. Men det beror nog mer på mina uppskruvade krav än på att det är en dålig maskin.
 
Nu har jag varit på Jula :D

Mina krav är nog en aning lägre än dina Daniel så jag tror nog att jag ska bli nöjd. Blir resultatet inte helt hundra så kommer jag som vanligt att anta att det är jag som inte reder ut det.

Varianten på Harald känns för övrigt ännu lite plastigare än Julan och den orangea färgen sticker mer i ögonen än den blå.

Nu blir det till att önska sig jiggar i julklapp, är det någon som vill uttala sig om olika sådana. Någon som blivit oumbärlig eller som visat sig onödig eller rentav sämre än att köra på frihand?
 
Jag har slipat lite i dag och det första jag kommer att skaffa är en TT-50. Stenen verkar inte riktigt plan. Kommer nog att bytta skivan som lädret sitter på också till något som inte vobblar så. Blir så illamående;). Sen blir det fler jiggar från Tormek så den dag man växt ur denna och byter upp sig så har man några jiggar redan. Jiggarna som var med kändes väll inte så gedigna som dom Tormek jiggar jag provat men priset var ju något helt annat.

Hyvelstålet blev i alla fall vasst så det räckte, inte perfekt men det beror på mer på mig själv.
 
Min sten kastade några tiondelar i sidled pga att stenen var lite ojämn där brickan spänner fast den mot axeln. Jag riggade upp min mätklocka och mätte upp det axiella kastet och fann vad problemet var. Därefter tejpade jag lite aluminium tejp (0,05 mm tjock) på rätt ställe där brickan låg emot och därefter blev kastet OK för stenen.
 
Varför???

Varför är det så in i h-vetes svårt att packa ner alla delar i en låda?
De lär ju göra det ett antal gånger om dagen. Jag tror faktiskt aldrig jag har fått hem någonting större än en transistorradio där alla delar som ska ingå de facto funnits med i lådan. Det är så (ursäkta franskan, men jag måste få det ur mig) djävla irriterande. De små metallhylsorna som man ska sätta på anhållsrören (kan man kanske kalla dem?) fanns inte med. :mad:

För övrigt känns det redan som om kvalieten är lite sådär men jag kan inte motivera inför mig själv att lägga ut mer än tusen spänn för ett slipsystem så någon Tormek kommer det aldrig att bli.
 
Tråkigt att allt inte var med. Men det kan inte vara några problem att få den utbytt.

Något som kanske piggar upp. Citat taget ur manualen. Jag slutar aldrig roas av dessa mer eller mindre märkliga översättningar.
- Extratillbehöret för rör och håljärn beskrivs så här. "Förse fingerformiga verktyg med okänd skärpa". Bra försäljnings argument eller....
- Anordningen för yxor. "Brännbollsträn slår som en oljad blixt, och helt utan stora maskiner". Det är ju helt lysande. Någon som ser kopplingen?
- Extra egg till brynanordning. "För fallet av alla fall." På engelska står det "Just in case".

Hoppas det hjälpte lite.
 
Väcker denna tråd genom att fråga om någon vet om den billiga scheppard eller tormek T3 kan ta 250mm sten?
 
Jag var ute och kollade på min Scheppach 2000s slip.
Det går att montera en 250 mm sten om centrumhålet är samma.
Det enda som tar i är tråget.

Så man måste göra om infästningen av tråget något då det annars tar i botten, men det borde gå vad jag kunde se. Antingen bearbetar man nya infästningshål i chassiet för tråget, skruvar tråget direkt i chassiet eller låter tråget stå på några egen tillverkade fötter.

Hittade en länk där de testat Scheppach 2000s.
"As an introduction to wetstone grinding ... this represents good value"
https://www.woodworkersinstitute.com/print.asp?p=371
 
  • Scheppach 2000s.jpg
Redigerat:
Dags för trådens årliga uppvaknande.

Ni som kört med Scheppach 2000 nu, lever den fortfarande upp till förväntningarna?
HN har den åter på julrea för 899 samtidigt med en massa passande jiggar sänkta med runt 30%.
 
Måste fråga, HN, vad är det för firma?
Är själv också nyfiken på denna slip, men Tormeks originaljigg för långa hyvelstål (jag har 410 mm...) kostar 900:- dvs lika mycket som Scheppach-maskinen...

Någon som har en bra och Billig hyvelstålsslipare man kan skicka till? Såg att Logosol börjat med det också nyligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.