49 115 läst · 139 svar
49k läst
139 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Det är ju väldigt märkligt om larm är fastighetstillbehör men inte om det är hyrt?S sjoelund skrev:
Så Verisure ingår inte? Men andra larm gör?
Jag hade bara sagt att det är inte mitt larm, jag hyr det av brorsan.
För TS håller jag med att när det nu är som det är borde mäklaren betala.
D Danne213 skrev:
Claes Sörmland skrev:
Violina skrev:
K Kane skrev:
D Danne213 skrev:
S sjoelund skrev:
Korrekt, det är alltså egenköpta larmpryttlar, sensorer, siren etc som inte är kopplat till larmcentral, inte heller något abonnemang eller liknande anslutet utan helt fristående grejer.N nissebrun skrev:
Sakerna är fastskruvade i dörrkarmar, fönsterkarmar etc.
Vi hade signat ett kontrakt och ingen diskussion om undantag för byggnadstillbehör hade nämnts, några veckor senare så ville säljarna "sälja" larmet som lösöre.
Ok, bra att ha i åtanke om fler saker plockas "med" vid inflytt. Tycker det sjuka är att det är mäklaren som ska pytsa när det är säljaren som signat kontraktet och inte vidhållit sina krav. Känns som att min tvist är med säljaren och säljarna och mäklarna får göra upp om vem det är som ska hosta och hur mycket.B Boende45 skrev:
Jag har iaf lagt fram reklamation till mäklaren som "ska ta det med sin chef", mig veterligen är denne partner på firman så känns som rätt mycket symbolpolitik? Eller måste man som partner få granskning av annan part vid tvist? Låter ju sunt iof.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Verkar onödigt. Du har inget avtal med mäklaren, din motpart är säljaren.D Dkvist skrev:
Jo, jag håller ju i sak med. Däremot verkar varken mäklare eller säljare speciellt intresserade att ens föra diskussionen.Claes Sörmland skrev:
Skulle tro att jag måste skapa ett ärende mot mäklaren att denne inte sköter sitt jobb hos FMI + begära skadestånd från mäklaren alt. tvistemål mot säljarna om de inte löser något via detta märkliga reklamationsförfarande...
Absolut, men de har som sagt inte ens velat diskutera detta utan kört locket på om jag inte reklamerat mäklaren. Säljaren verkar fortsatt tro att denne gjort rätt och kan sälja/ta med sig sakerna för denne har ju skickat en lista till mäklaren på undantagna grejer. Något som aldrig nämndes för oss, i annons, eller kontrakt utan uppdagades efter kontraktskrivning. Helt enkelt, något vi inte signat på.sysmali skrev:
Allt vad larm och kameror heter var det första jag valde bort vid nyproduktion. Baaam, sparade 10.000 direkt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Det är väl en strategi att leda dig till fel motpart så att du ger upp tänker jag. Bara att meddela säljaren direkt att ingånget avtal gäller. Om du nu är beredd att ta den här striden med en okunnig och obstinat säljare. D v s är det värt att offra den relationen för dig för att få larmet?D Dkvist skrev:Jo, jag håller ju i sak med. Däremot verkar varken mäklare eller säljare speciellt intresserade att ens föra diskussionen.
Skulle tro att jag måste skapa ett ärende mot mäklaren att denne inte sköter sitt jobb hos FMI + begära skadestånd från mäklaren alt. tvistemål mot säljarna om de inte löser något via detta märkliga reklamationsförfarande...
Sluta prata med mäklaren. Han jobbar åt säljaren. Vad mäklaren och säljaren diskuterat rör inte dig.
Du förklarar för säljaren att du förväntar dig att huset säljs enligt kontrakt. Plockar de ner larmet kommer du åta rättsliga åtgärder. Du behöver inte ha några flera diskussioner med dem efter detta.
Om du sen flyttar in och de tagit larmet så får du funderar på om det är värt jobbet.
Du förklarar för säljaren att du förväntar dig att huset säljs enligt kontrakt. Plockar de ner larmet kommer du åta rättsliga åtgärder. Du behöver inte ha några flera diskussioner med dem efter detta.
Om du sen flyttar in och de tagit larmet så får du funderar på om det är värt jobbet.
Besvärligt läge. Man vill ju inte heller bli osams med säljaren i onödan - kan ju vara så att man vill kunna ha en dialog om huset och dess funktioner efter inflyttning.D Dkvist skrev:Absolut, men de har som sagt inte ens velat diskutera detta utan kört locket på om jag inte reklamerat mäklaren. Säljaren verkar fortsatt tro att denne gjort rätt och kan sälja/ta med sig sakerna för denne har ju skickat en lista till mäklaren på undantagna grejer. Något som aldrig nämndes för oss, i annons, eller kontrakt utan uppdagades efter kontraktskrivning. Helt enkelt, något vi inte signat på.
Har du meddelat både säljaren och mäklaren något liknande: "Det förefaller ha blivit något missförstånd mellan er som ni behöver lösa (mellan er) gällande larmutrustningen. Jag har köpt huset med utrustningen som fanns monterade på visningen och vid kontraktskriv. Ingen har meddelat mig att den utrustningen inte skulle ingå".
Varit i liknande sits, där säljaren ville ha betalt för larmet. Ringde faktiskt mäklarsamfundets rådgivning, som i situationen menade att larm vanligtvis ingår. I vårt fall blev det att antingen fick säljaren sänka köpeskillingen för vad ett motsvarande larm skulle kosta eller lämna kvar det.D Dkvist skrev:Tjena,
Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.
Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.
Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.
Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.
Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"