SSSS skrev:
På lappen för jordfelsbrytaren står följande.
[bild]

När det inte står något efter "Följande grupper skyddas ej av jordfelsbrytaren" kan jag då tolka det som att den täcker allt?
Den där texten borde Hager ta bort helt! Det går ju inte att skriva något efter den så den är bara förvirrande!

//Elektriker

Bo.Siltberg skrev:
Känn på dina 16 A huvudsäkringar i centralen - brukar de bli heta? Blir de heta ligger du på gränsen, troligen lite över gränsen för 16 A.
Den ena löste ut för ett par veckor sedan, men det trodde elektrikern berodde på glapp mellan bottenkontakten och säkringen då det såg bränt ut där. Denna är nu bytt och han ska byta hela "keramiksätet" (det med gängen) när han får tid då han tyckte att det var konstigt att det hade blivit glappkontakt.

Patrik_Hed skrev:
Den där texten borde Hager ta bort helt! Det går ju inte att skriva något efter den så den är bara förvirrande!

//Elektriker
Min elektriker kollade upp detta och jfb skyddar alla grupper.

O
Demmpa skrev:
Nja! Det är inte lämpligt att trycka i fas, nolla och skyddsjord i en och samma Wago, absolut inte nolla och jord i samma när uttaget skyddas av JFB (JordFelsBrytare) eftersom den då riskerar lösa ut direkt.

Mao en Wago till varje tråd (fas/nolla/jord)
Det misstaget gjorde en bekant till mig... Hon drog huvudsäkringen... som naturligtvis satt i ett låst skåp utanför lgh....

HandySmurf skrev:
Du kan skaffa en sådan här nyckel. Då kommer du åt dina huvudsäkringar. Säkrar du ner riskerar du att säkringarna går sönder ute i mätarskåpet istället för som nu vid elcentralen.
Kanske man kan säkra ner till 20A isf för 16A?

Det skulle ju kunna vara så att elvärmecentralen till höger inte går via de där extra "huvudsäkringarna" i centralen till vänster, utan att dessa endast är för hushållselscentralen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.