10 592 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Köpt hus - Hjälp mig med min elcentral
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
En sådan där testpenna, skall man aldrig lita riktigt på. Om den lyser så vet man att det troligen finns spänning. Om den inte lyser så betyder det att det kanske är spänningslöst.
Men kanske duger inte.
Men kanske duger inte.
Så för att vara säker köper jag en multimeter och mäter spänningen mellan fas och nolla?hempularen skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Ja, fast man bör som sagt kontrollera dels instrumentet, men helst även att du faktiskt mäter spänning på just de trådarna före avstängningen. Det kan vara bättre att mäta fas OCH nolla mot jord.
Om ex. nollan är av, så kommer du inte att se någon spänning mellan fas och den brutna nollan. Men fasen är ändå spänningsförande.
Om ex. nollan är av, så kommer du inte att se någon spänning mellan fas och den brutna nollan. Men fasen är ändå spänningsförande.
Okej, men om både nollan och jord är av då?hempularen skrev:Ja, fast man bör som sagt kontrollera dels instrumentet, men helst även att du faktiskt mäter spänning på just de trådarna före avstängningen. Det kan vara bättre att mäta fas OCH nolla mot jord.
Så har jag fattat det rätt ska ska det alltså bli dessa resultat vid mätning om strömmen är på?
Fas-Nolla = 240V
Fas-Jord = 240V
Nolla-Jord = 0V
Och samtliga ska visa 0V när strömmen är av?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
230 Volt räcker bra
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Ja ungefär så.
Om man mäter mot en tändtråd, alltså en tråd mellan en brytare och ex. en lampa. Så kan man få skumma värden 30, 180 200 osv.
Det beror på att om du mäter på en lång tråd som är öppen i båda ändar, så plockar den upp kapacitivt kopplad spänning från spänningsförande trådar i närheten, ungefär som en radioantenn. Den kapacitivt kopplade spänningen orkar bara driva någon enstaka mikroampere, och försvinner direkt om man belastar den, ex genom att ta i tråden.
Om man mäter mot en tändtråd, alltså en tråd mellan en brytare och ex. en lampa. Så kan man få skumma värden 30, 180 200 osv.
Det beror på att om du mäter på en lång tråd som är öppen i båda ändar, så plockar den upp kapacitivt kopplad spänning från spänningsförande trådar i närheten, ungefär som en radioantenn. Den kapacitivt kopplade spänningen orkar bara driva någon enstaka mikroampere, och försvinner direkt om man belastar den, ex genom att ta i tråden.
Nu när vi har bott i huset ett tag har det dykt upp en ytterligare fråga.
Huvudsäkringarna i vår central inne (bild nedan) är på 16A medan de ute i gatan i mätarskåpet är på 25A. Det är också för 25A huvudtariff som vi betalar till Fotum.
Finns det någon anledning till varför jag inte skulle kunna säkra ner till 16A (=billigare abonemang) ute i mätarskåpet?
Huvudsäkringarna i vår central inne (bild nedan) är på 16A medan de ute i gatan i mätarskåpet är på 25A. Det är också för 25A huvudtariff som vi betalar till Fotum.
Finns det någon anledning till varför jag inte skulle kunna säkra ner till 16A (=billigare abonemang) ute i mätarskåpet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Är du säker på att det där verkligen är huvudsäkringar?
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
OK, jag köper att det är huvudsäkringar, lite onödiga, du har ju huvudsäkringar i mätarskåpet.
Du borde kunna säkra ned, om du tvekar så kan du ju börja med att sätta 16A säkringar i mätarskåpet, håller de över vintermånaderna så kan du ju kalla på en elektriker som byter bottenkontakterna och anmäler till elbolaget.
Du borde kunna säkra ned, om du tvekar så kan du ju börja med att sätta 16A säkringar i mätarskåpet, håller de över vintermånaderna så kan du ju kalla på en elektriker som byter bottenkontakterna och anmäler till elbolaget.
Jag var nog lite otydlig. Skåpet ute i gatan delar jag med tre av mina grannar och man behöver en specialnyckel för att låsa upp och komma åt säkringarna som sitter där, en trekantig modell som elektriker har. Dessa kan jag mao. inte byta själv.hempularen skrev:OK, jag köper att det är huvudsäkringar, lite onödiga, du har ju huvudsäkringar i mätarskåpet.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Känn på dina 16 A huvudsäkringar i centralen - brukar de bli heta? Blir de heta ligger du på gränsen, troligen lite över gränsen för 16 A.