Krillew skrev:
Den här tråden är ju några år..
Jag kollade på DUAB FM300 på duabhuset i dag.
Har ni samma uppfattning i dag att det är en ok maskin eller finns det nått annat i dag?

Tanken jag har är att bygga en cyklotron senare och använda fläkten till den 2500:- är ju inte så blodigt

FM300S har ju mer flöde men den tar lite mer plats och kostar 4000:-

Jag är villrådig... Jag håller på och lägga ekplank i v-rummet det blir en hel del fräsande och jag har ingen spånsug.. allt inne i verkstan är täckt med damm.

I helgen anslöt jag en fläkt till fräsbordet som blåser rakt ut, jag slipper andas in dammet men måste stå med öppen dörr.

Kan nån peka med hela handen..... :) Vad skall jag köpa???
Kan du få tag på en beg maskin av känt märke så skulle jag kolla på den, den 230 som jag har är ingen höjdare
men hur bra fm 300 är vet jag inte, men jag fick tag i en beg kity samma storlek som 230 med en enorm skillnad
 
var består skillnaden i?

Jo jag har kollat blocket efter spånsug under ganska så lång tid nu.. Men nu känns det akut så nu vill jag hitta nått..
 
Krillew skrev:
var består skillnaden i?

Jo jag har kollat blocket efter spånsug under ganska så lång tid nu.. Men nu känns det akut så nu vill jag hitta nått..
Det är ett helt annat sug trots bara en 370 W motor utformning av fläktbladen tror jag är den största synliga skillnaden
 
Jag har en beg spånsug du kan hämta för billig penning.
En Classe på 1,5 kW. Finns i Åkersberga.
 
Elkludde vad är det för flöde på Kityn? jag hittar inget data på nätet.
Tror du den även ger ett vist vakuum och inte bara flöde.


vanpire ja det är ju inte så långt bort.. Jag bor ju i strax utanför Uppsala.. skall googla lite på den.
 
Krillew skrev:
Elkludde vad är det för flöde på Kityn? jag hittar inget data på nätet.
Tror du den även ger ett vist vakuum och inte bara flöde.


vanpire ja det är ju inte så långt bort.. Jag bor ju i strax utanför Uppsala.. skall googla lite på den.
Den har ganska bra vakuum,klarar lätt 2 maskiner,har inte heller någon uppgift,alla små kinamaskiner klarar knappt en

Det är den maskinen jag har, ,vet inte om det säger något om vakuum Spånsug kity.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då borde kanske denna vara bra
KUFO UFO-101PS
http://www.burbage.se/index.php?option=com_product&id=3608

Luftvolym 2220 m3/tim
Statiskt tryck 1,960 kPa
3200:-

Den har nästan dubbla flödet och 1,9 i stället för 1,2 och 3 fas motor
det är iof. lite mer i pris än vad jag tänkt.. men dom specar ju faktiskt båda värdena.
Ja dom har faktiskt 20% kampanj nu annars kostar den mer..
 
Krillew skrev:
Då borde kanske denna vara bra
KUFO UFO-101PS
[länk]

Luftvolym 2220 m3/tim
Statiskt tryck 1,960 kPa
3200:-

Den har nästan dubbla flödet och 1,9 i stället för 1,2 och 3 fas motor
det är iof. lite mer i pris än vad jag tänkt.. men dom specar ju faktiskt båda värdena.
Ja dom har faktiskt 20% kampanj nu annars kostar den mer..
Där får du säkert en kanonsug,och säljer du den en gång får du lätt 1500 för den även om den får många år på nacken,det är ju inget som slits på en sug
 
Kufon ser ut att vara identisk med Duabhusets FM300, som visserligen bara specar 2000m3/tim men i övrigt med lika data.

FM300 säljs för 2495kr inklusive moms.
 
Jo dom ser väldigt lika ut... Men kollar man på fler så är det många som ser ut just så.

UFO-101PS ---------------
3-fas motor
36kg i vikt
Statiskt tryck 1,960 kPa
Luftvolym 2220 m3/tim
Varvtal 2850v/min
Trummans diameter 495mm


FM300 ----------------
1-fas motor
51kg i vikt
inget specat undertryck
Sugkapacitet 2000 m³/h
Motorvarvtal 2950 r/min
Trumdiameter 500 mm

förstår inte att det kan skilja så många kilon i vikt
Man kan ju naturligtvis sända en fråga ang undertrycket till duabhuset
 
Krillew skrev:
Den här tråden är ju några år..
Jag kollade på DUAB FM300 på duabhuset i dag.
Har ni samma uppfattning i dag att det är en ok maskin eller finns det nått annat i dag?

Tanken jag har är att bygga en cyklotron senare och använda fläkten till den 2500:- är ju inte så blodigt

FM300S har ju mer flöde men den tar lite mer plats och kostar 4000:-

Jag är villrådig... Jag håller på och lägga ekplank i v-rummet det blir en hel del fräsande och jag har ingen spånsug.. allt inne i verkstan är täckt med damm.

I helgen anslöt jag en fläkt till fräsbordet som blåser rakt ut, jag slipper andas in dammet men måste stå med öppen dörr.

Kan nån peka med hela handen..... :) Vad skall jag köpa???
Haha, ska du bygga en cyklotron? Jag besökte faktiskt en sån i Schwietz alldeles nyligen, men det är en av få tekniska apparater som inte väckte något begär att äga :)
 
:surprised: Hu ja vad fel det kan bli...:surprised:
 
Varför spånsug? Varför inte dammsugare med avskiljare före? Typ cyklon, Thien baffle el liknande. Om nu TS håller på och fräser så är väl inte ens en spånsug effektivare? Börjar man rikt- och planhyvla är det en annan sak.

Edit: det var visst inte TS som fräste - det var TU (=trådupplivaren)
 
Redigerat:
Även fräsbordet där blir det ganska så mycket spån som måste sugas upp. Jag har en grovdammsugare med xra-tjock slang men den kommer inte duga.. Jag inser att man måste ha ett stort flöde av luft för att kunna suga upp ordentligt. men jag tror att en cyklon är det som gäller. Just nu är det mest tiden som spökar, Jag måste få nått o funka utan att jag behöver lägga en massa tid på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.