Krillew skrev:
Jag köpte ju en En KUFO UFO-101PS.
Jag har ju kört ett tag nu med den.
Det stod på hemsidan att det inte var en Kina variant, det visade sig att det var bara lite hårklyveri.
Motorn sitter dåligt och behöver ett stöd i ytterkant. Fläkten är i plast. Motorn är ej någon beteckning på.
Det känns som om det är en oem maskin.

jag tror att det nu är ca 4l spån i säcken och då är den helt igensatt nästan. säcken blåses upp som en fotboll blir kanonhård så det drar ner flödet avsevärt.

Det känns som om jag blev blåst. Visst den sög väldigt bra när säcken var helt ny.. Nu suger den ok.
Dom på Duab lär nog inte vara sämre.. och några tusingar billigare..
Det stog ju iof att det var stor skillnad mot Kina varianterna.. Vi kan ju se i tråden att dom har metall fläkt så kina varianterna var nog helt klart bättre, fast det var väl inte så dom menade när dom skrev att det var stor skillnad.
Blir det mycke i dammsäcken så blir den hård luften har ingenstans att ta vägen,så blir det på alla sugar med dammsäck plastpropeller har jag på min Kity ser ingen nackdel med det.har du bara kört hyvelspån eller eller använt den som dammsugare.för då sätter det ner effekten
 
Alla spånsugar ev enstegsmodell sätts igen och det är inget konstigt alls. Dom har en väldigt liten filteryta jämfört med volymen luft som skall passera. Det blir bättre om man har en motor med mera hp och samma storlek på impellern.
 
Tips på cyklon att bygga eller beställa? :)

Kollade på sug på Woody, men de va 3500:- o uppåt för Luna och en Ferax..
Lutar åt DUAB när de gäller sug.
 
pär h skrev:
Alla spånsugar ev enstegsmodell sätts igen och det är inget konstigt alls. Dom har en väldigt liten filteryta jämfört med volymen luft som skall passera. Det blir bättre om man har en motor med mera hp och samma storlek på impellern.
det är sant jag har 2 sugar en lilla modellen från duab och en Kity varav den har dubbelt så stor filtersäck som duab
och det gör skillnad
 
Har en liten Scheppach HD12 spånsug på 1150m3/timme och den klarar t.o.m. en rikthyvel modell stor. Vet inget som producerar så mycket spån som den. Dock inte att rekommendera att koppla in denna på ett längre system. Funkar så länge man kör med den 2m slang som medföljer.
 
FredrikR skrev:
Cyklon har jag funderat på, har en Festool CTL26 som borde orka med.

Vilken variant byggde/använder du? :)
Jag köpte en cyklon från Kina, kostade typ ingenting. Byggde sen en behållare i k-plywood och 4mm plexi. Fungerar otroligt bra!

Här är ett par bilder jag hade i mobilen från när jag byggde den!

IMG_20151013_101210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151013_235938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Jag köpte en cyklon från Kina, kostade typ ingenting. Byggde sen en behållare i k-plywood och 4mm plexi. Fungerar otroligt bra!

Här är ett par bilder jag hade i mobilen från när jag byggde den!

[bild]

[bild]
Cyklon beställd! :)
Kollade på ditt filmklipp, ser bra ut!
Inga bekymmer med 50mm slang?
 
FredrikR skrev:
Cyklon beställd! :)
Kollade på ditt filmklipp, ser bra ut!
Inga bekymmer med 50mm slang?
Nej, det funkar bra med slang. Man märker dock på ljudet från dammsugaren att det är mycket större tryckfall i 50mm slang jämfört med 50mm avloppsrör (vilket jag har dragit nu), slang endast sista biten.
 
Även jag har en sådan cyklon som länkas, funkar mycket bra även för mig. Använde två Jula-hinkar som kärl men då använder jag bara cyklonen till slip/fräs/sänksåg och inte någon hyvel.

Visa bilaga 112419
 
Hej Elkludde!

Jag har en Einhell TE-VC 2230 SA
Problemet med dammsugare är att det är inte tillräckligt flöde, det funkar om man kör med en handslipmaskin eller fräs men i ett fräsbord så behövs mer flöde, där har man inte så mycket behov av starkt vakuum. Jag har mycket nytta av min dammsugare när jag ansluter hand maskiner till den.
Som jag ser det behöver man en grovis när man kör med handmaskiner och en riktig spånsug när man kör med fräsbordet. Tyvärr måste man ha båda.. Jag trodde själv det skulle räcka med grovisen.. men icke.. Visst går det men det blir så pass stor skillnad att det är inte lönt och tjaffsa med dammsugaren
på stora maskiner.
 
Ett tips för er som håller på med cykloner:
Om man får tag i en gammal hammarkvarn av den sorten som bönderna malade djurfoder med på 60-70-80-talen så kan man ta cyklonen av den och koppla till en spånfläkt. Här i trakten brukar man kunna få en gammal Junkkari för mellan 10 och 40 euro. Billigt och bra!

Vad det gäller dammsugare så har de stor sugkraft men liten sugvolym. Det passar väldigt bra till en handöverfräs eller slipmaskin.
Till en bordscirkelsåg eller hyvelmaskin behöver man stor sugvolym framför allt. Där är det inte så kritiskt med sugkraften eller vakumet vad man nu vill kalla det. En traditionell spånsug är byggd för det ändamålet.
 
Krillew skrev:
Hej Elkludde!

Jag har en Einhell TE-VC 2230 SA
Problemet med dammsugare är att det är inte tillräckligt flöde, det funkar om man kör med en handslipmaskin eller fräs men i ett fräsbord så behövs mer flöde, där har man inte så mycket behov av starkt vakuum. Jag har mycket nytta av min dammsugare när jag ansluter hand maskiner till den.
Som jag ser det behöver man en grovis när man kör med handmaskiner och en riktig spånsug när man kör med fräsbordet. Tyvärr måste man ha båda.. Jag trodde själv det skulle räcka med grovisen.. men icke.. Visst går det men det blir så pass stor skillnad att det är inte lönt och tjaffsa med dammsugaren
på stora maskiner.
OK det är ganska små maskiner mest lite hobby Jag har en einhell oxå tror den heter 1825 U mindre än din mindre än din den klarar en mindre cirkelsåg och en handöverfräs i bord och en mindre bandputs men bara en åt gången och det är bökigt med att flytta slangar eller använda spjäll

och denna från klasse förbättrar kanske inte ?

http://www.clasohlson.com/se/Spånsug-Cotech/Pr409467000
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Ett tips för er som håller på med cykloner:
Om man får tag i en gammal hammarkvarn av den sorten som bönderna malade djurfoder med på 60-70-80-talen så kan man ta cyklonen av den och koppla till en spånfläkt. Här i trakten brukar man kunna få en gammal Junkkari för mellan 10 och 40 euro. Billigt och bra!

Vad det gäller dammsugare så har de stor sugkraft men liten sugvolym. Det passar väldigt bra till en handöverfräs eller slipmaskin.
Till en bordscirkelsåg eller hyvelmaskin behöver man stor sugvolym framför allt. Där är det inte så kritiskt med sugkraften eller vakumet vad man nu vill kalla det. En traditionell spånsug är byggd för det ändamålet.
jag har byggt mig en cyklon Till den lilla duabsugen för rikt o planhyvel har inte testat så mycket än men det funkar över föväntan,kanske äntligen slut med att gå ut i skogen o rengöra filtersäcken
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Jag är inte hundra men jag har läst nånstans att cyklonerna för spannmål och dylikt inte är optimala för att plocka upp findammet som man vill för att skydda filtrerna. Blåser man ut är det en annan sak.

Annars gick jag förbi en kontainer igår på skroten som var full med impellers av alla storlekar. Alla verkade ha samma design, gjutet aluminium tror jag, raka skovlar, löjligt stort centrumhål. Kanske kunde ha dugit till en fläkt, men raka skovlar är den sämsta designen. Så inget av intresse för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.