Krillew skrev:
Även fräsbordet där blir det ganska så mycket spån som måste sugas upp. Jag har en grovdammsugare med xra-tjock slang men den kommer inte duga.. Jag inser att man måste ha ett stort flöde av luft för att kunna suga upp ordentligt. men jag tror att en cyklon är det som gäller. Just nu är det mest tiden som spökar, Jag måste få nått o funka utan att jag behöver lägga en massa tid på det.
Stort flöde eller bra "skärmat" dammutsug på handöverfräsen, fräsanhåll med hål för utsug etc. Nu har jag aldrig haft en spånsug men jag intalar mig att jag klarar mig minst lika bra med grovdammsugarvarianten med avskiljare. Fortfarande med förbehåll att det gäller mindre handhållna apparater alltså (räknar även handöverfräs i fräsbord som handhållen..). Det sparar en väldig massa utrymme också....
 
Jo man sparar utrymme.. och man slipper bullret.. Men jag har tänkt bygga ut verkstan med en del på ca 2-4kvm där kompressor och spånsug skall stå (sen när jag har tid)
Jag köpte en grovdammsugare för att koppla till verktygen och det funkar kanon när jag slipar mm och kopplar dammsugaren direkt till maskinen. Men fräser man i bord så måste man sätta upp bafflar mm för att få den att suga ordentligt, Jag kopplade en ventilationsfläkt nu till fräsbordet och det blev stor skillnad så en spånsug kommer bli guld.
Då kan jag även ha bandsågen ansluten till suget och slipper flytta slangen mellan hela tiden.

Jag tänkte som du tills jag provade med fläkten..
 
Kollade på duab sugen jag har och den har kupade vingar,ock enligt min teori så är det fel. den blåser på den konvexa sidan,det borde varit på den konkava så den fångar luften
på min Kity är det raka vingar,om det kan avgöra den stora skillnaden i kapacitet det är i stort samma diameter på fläkhjulen
 
http://web.abo.fi/fak/tkf/at/Kurser/AppTeII/Seminarierarbeten%202012/Flaktar.pdf

sid 6 bredvid bilden så står lite om det du beskriver.

Fast riktigt vad dom menar förstår jag inte

Bakåtriktade böjda skovlar ger ett lägre fläkttryck än
de framåtriktade skovlarna vid samma varvtal. I och
med att verkningsgraden för denna typ av skovel är
mycket god bör den o
m möjligt väljas i första hand


lågt tryck men bra verkningsgrad !!
om dom då menar att det blir stort flöde men lågt tryck??

Fast verkningsgrad borde väl vara flöde+tryck

Men det kan ju vara så att flödes komponenten ändras mer än trycket.
då ger dubbelt flöde och bara lite mindre tryck bättre verkningsgrad ??
 
Redigerat:
Det får väl bli radialfläktar med olika utformning på fläktbladen,jag förstår inte heller vad dom menar
men det är helt klart att Kity med sina raka blad ger bra sug ock flöde,på bekostnad av hög ljudnivå
 
Ja det känns som om det blir den för 3200:-

här finns lite tänkvärt
http://centab.se/download/pdf/Projekteringsunderlag_sp%E5nsug_22-4-03.pdf

Jag tänkte först sätta 100mm rör i taket men det får nog bli 125 i stället det är rätt stor skillnad på tryckfallet. Sen kommer jag ha spirorör och dom är kanske lite sämre än släta rör som man brukar ha till spånsugar.

Min ventilations fläkt jag har nu där står det 7/41 m3h i flöde vad det nu kan betyda.
det kan väl inte betyda sju förtiendels kubik per timma??
 
En KUFO UFO-101PS är beställd det fanns 2 kvar till kampanj pris..:)
 
Redigerat:
Som nybliven hyvelägare är jag därtill nödd och tvungen att införskaffa en spånsug.. :)

Kommer jag slita mitt (begynnande) gråa hår om jag köper en från Jula, ClasO eller liknande?

Jula har ju en i mina ögon rätt dyr rackare (för att vara Jula, med allt det brukar innebära):
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...sugar-och-tillbehor/spansugar/spansug-232012/

Ser snarlik ut den som DUAB säljer:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4832

Julas anger lite bättre m3/h

Blocket är halvdött här i närheten, DUAB drar väl frakten och postförskott? iväg det...

Låt råden hagla. :) Jag vill hyvla.
 
Jag är nöjd med Duab-varianten för hyvel, bandsåg, bordsfräs och bandsåg. Har byggt ett litet rörsystem med tre uttag på olika ställen och automatstart. Har dessutom förbättrat flödet i mitt system genom att hänga upp motorn nära taket istället för att dra ner rör/slang till motorns originalplacering som ju är på golvet.

Du hittar byggtråden här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...rojekt-automatik-och-rordragning-spansug.html
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tror att julas och duabs har avhandlats många gånger för och det är nog samma maskin. Att jula specar så hög volym beror nog på att dom mätt fläkten utan något på kopplat. Efter som det är fysiskt omöjligt att suga så mycket i en 100mm rör med en sådan klen fläkt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DUABs ordersystem känns inte riktigt som nåt från den här sidan av millennieskiftet..
Med frakt bör den närma sig Julas prislapp, Jula finns på orten.. hmm.

Blir nog att åka dit och kika iaf. :)
 
FredrikR skrev:
DUABs ordersystem känns inte riktigt som nåt från den här sidan av millennieskiftet..
Med frakt bör den närma sig Julas prislapp, Jula finns på orten.. hmm.

Blir nog att åka dit och kika iaf. :)
Kolla med duab äng frakt jag köpte min där kommer inte ihåg men dom tog betalt för en fjärdedels pall betala med kortbetalning så blir inte frakten så dyr
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Som nybliven hyvelägare är jag därtill nödd och tvungen att införskaffa en spånsug.. :)

Kommer jag slita mitt (begynnande) gråa hår om jag köper en från Jula, ClasO eller liknande?

Jula har ju en i mina ögon rätt dyr rackare (för att vara Jula, med allt det brukar innebära):
[länk]

Ser snarlik ut den som DUAB säljer:
[länk]

Julas anger lite bättre m3/h

Blocket är halvdött här i närheten, DUAB drar väl frakten och postförskott? iväg det...

Låt råden hagla. :) Jag vill hyvla.
Antar att du redan sett min film när jag hyvlar på min inca med "bara" grovdammsugare. Tycker det fungerar utmärkt och har svårt att tro att det skulle bli bättre med en spånsug. Du behöver dock bygga en spånuppsamlare med cyklon då hyveln genererar enorma mängder spån jämfört med alla andra maskiner. Påsen i grovdammsugaren fylls upp på nolltid.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
vectrex skrev:
Antar att du redan sett min film när jag hyvlar på min inca med "bara" grovdammsugare. Tycker det fungerar utmärkt och har svårt att tro att det skulle bli bättre med en spånsug. Du behöver dock bygga en spånuppsamlare med cyklon då hyveln genererar enorma mängder spån jämfört med alla andra maskiner. Påsen i grovdammsugaren fylls upp på nolltid.
Cyklon har jag funderat på, har en Festool CTL26 som borde orka med.

Vilken variant byggde/använder du? :)
 
Jag köpte ju en En KUFO UFO-101PS.
Jag har ju kört ett tag nu med den.
Det stod på hemsidan att det inte var en Kina variant, det visade sig att det var bara lite hårklyveri.
Motorn sitter dåligt och behöver ett stöd i ytterkant. Fläkten är i plast. Motorn är ej någon beteckning på.
Det känns som om det är en oem maskin.

jag tror att det nu är ca 4l spån i säcken och då är den helt igensatt nästan. säcken blåses upp som en fotboll blir kanonhård så det drar ner flödet avsevärt.

Det känns som om jag blev blåst. Visst den sög väldigt bra när säcken var helt ny.. Nu suger den ok.
Dom på Duab lär nog inte vara sämre.. och några tusingar billigare..
Det stog ju iof att det var stor skillnad mot Kina varianterna.. Vi kan ju se i tråden att dom har metall fläkt så kina varianterna var nog helt klart bättre, fast det var väl inte så dom menade när dom skrev att det var stor skillnad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.