DennisCA skrev:
Jag är inte hundra men jag har läst nånstans att cyklonerna för spannmål och dylikt inte är optimala för att plocka upp findammet som man vill för att skydda filtrerna. Blåser man ut är det en annan sak.

Annars gick jag förbi en kontainer igår på skroten som var full med impellers av alla storlekar. Alla verkade ha samma design, gjutet aluminium tror jag, raka skovlar, löjligt stort centrumhål. Kanske kunde ha dugit till en fläkt, men raka skovlar är den sämsta designen. Så inget av intresse för mig.
kanske är det till en dammfläkt med fritt utblås som fanns på skroten

Kan set vara så att svängda skovlar ger betydligt mer effekt än raka men samma varvtal o diameter på fläkthjulet ?
 
Ja det är ingen tvekan alls om den saken. Ett topplock förbättrar effektiviteten ännu mera men då är det inte längre en materialhanterande impeller utan kräver separator.
 
Redigerat:
Jag tror att de där impellrarna på Hatanmaas skrot är gjutvargar allihop. Jag stod och plockade i en tidigare container med impellrar i somras och hittade gjutfel på varenda en. De kan möjligen vara tänkta som kylfläktar på ABBs stora elmotorer som ju tillverkas i Vasa.

De spånfläktarna som jag har sett har haft raka skovlar allihop. I förra veckan köpte jag en extra spånfläkt på samma skrothandel. Den har 3,3kW motor....... och naturligtvis raka skovlar.
 
De flest spånfläktar är sådana, speciellt sådana riktade åt mindre verkstäder/hobbyister, enklast/billigast att tillverka, ibland är inte ens huset en ordentlig spiralform utan en cirkel, det försämrar även effektiviteten. Grova lag kan man säge en rak skovlad fläkt är hälften så effektiv som en med bakåtriktade skovlar och topplock för samma diameter och rpm.

Svårt att hitta något annars på den där skroten tyckte jag. Det som såg intressant ut var så stort att man kunde inte ens flytta på det, och inget sätt att kapa av någon bit hade de heller där.
 
DennisCA skrev:
De flest spånfläktar är sådana, speciellt sådana riktade åt mindre verkstäder/hobbyister, enklast/billigast att tillverka, ibland är inte ens huset en ordentlig spiralform utan en cirkel, det försämrar även effektiviteten. Grova lag kan man säge en rak skovlad fläkt är hälften så effektiv som en med bakåtriktade skovlar och topplock för samma diameter och rpm.

Svårt att hitta något annars på den där skroten tyckte jag. Det som såg intressant ut var så stort att man kunde inte ens flytta på det, och inget sätt att kapa av någon bit hade de heller där.
Måste fråga vad är topplock på dessa fläktar
 
Bakåtvända skovlar, utan topplock, Rikon, Jet, Fox är några märken jag sett som dessa:
https://s3.amazonaws.com/lumberjocks.com/mm3up5v.jpg
http://www.boshco.com/osc/images/dusty impeller.JPG
http://g-ecx.images-amazon.com/imag...3941-46f9-95a1-2a1f93127f01._CB326038577_.jpg

Bakåtvända skovlar, med topplock:

Liten impeller i trä av designen bakåtvänt skovel med topplock, ordentligt bakåtvända och kurvade skovlar för max effektivitet:
 
Ja såna där bakåtsvepta fläktvingar är helt klart effektivare.....men ibland får man vara nöjd med vad man kan hitta. Tyvärr.
 
DennisCA skrev:
Bakåtvända skovlar, utan topplock, Rikon, Jet, Fox är några märken jag sett som dessa:
[länk]
[länk] impeller.JPG
[länk]

Bakåtvända skovlar, med topplock:
[media][media]
Liten impeller i trä av designen bakåtvänt skovel med topplock, ordentligt bakåtvända och kurvade skovlar för max effektivitet:
[media]
tack va underbart med detta fora (y)
 
K
AXS AXS skrev:
Det blev den större varianten från classe för mig(Eller egentligen min far).

Kommer ställas i hörn och halvt inbyggd för att minska ljudet och dammet något.

Tack för alla tips, men kom med mer för alla andra!
Blev ni nöjda med den? Funkar bra?
 
AXS
K Krux skrev:
Blev ni nöjda med den? Funkar bra?
Den var bra, men tog för mycket plats.

Nu står den första jag länkade med cyklon, sen avloppsrör till varje maskin.
 
K
AXS AXS skrev:
Den var bra, men tog för mycket plats.

Nu står den första jag länkade med cyklon, sen avloppsrör till varje maskin.
Okej. Jag har också lite platsbrist så tittar på liknande modeller som den första du länkade . Men den funkar också bra eller? Är cyklon till stor hjälp där?
 
AXS
K Krux skrev:
Okej. Jag har också lite platsbrist så tittar på liknande modeller som den första du länkade . Men den funkar också bra eller? Är cyklon till stor hjälp där?
Cyklon är fantastiskt. Skulle säga att det är en bra ersättare för både sugeffekt och filteryta.

Men skulle nog köpa en begagnad electrolux eller liknande idag och koppla den till cyklonen. Lägre ljudnivå och bättre hepa-filter. Allt beror såklart på hur mycket den ska användas och vad du gör.

Ska du slipa mycket är det ganska stor skillnad mot hyvla. Små partiklar är mycket jobbigare att få bort.
 
K
AXS AXS skrev:
Cyklon är fantastiskt. Skulle säga att det är en bra ersättare för både sugeffekt och filteryta.

Men skulle nog köpa en begagnad electrolux eller liknande idag och koppla den till cyklonen. Lägre ljudnivå och bättre hepa-filter. Allt beror såklart på hur mycket den ska användas och vad du gör.

Ska du slipa mycket är det ganska stor skillnad mot hyvla. Små partiklar är mycket jobbigare att få bort.
Okej tack för bra info. Det som jag har tänkt att använda spånsugen mest till är svarv och även handöverfräs/ bordfräs
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.