Jag byggde om en centraldammsugare till en sug i garaget. Ok lite klen men helt ok!!
 
Jackt
Det går inte att använda typ dust deputy den är inte designad för den mängd volym som spånsugen har. En cyclon separerar inte tillräckligt bra för att användas utan filter.
Det enklaste vore någon form av avskiljare innan spånsugen. På så vis så sätts inte säcken igen lika fort och då får man per automatik bättre sug förmåga. Men det tar fortfarande inte bort allt damm som säcken släpper igenom.

Pär
 
Tack Pär. Antog att det skulle vara så.
Får klura vidare.. Återkommer säkert i frågan om ett dammfritt leverne..
 
Larsa skrev:
Duab var ju klockren! [länk]
Det får nog bli en sådan.
jag har en Duab 230 som klarar hyvelspån från en 250 mm hyvel utan problem så en 300 blir kanon,nu vet jag inte hur det är på en 300 men på 230 sitter det ett galler i intaget till fläkten troligen för att stoppa stora bitar att gå in o skaka fläkten,den klippte jag bort för spånen fastnade där
Mycket bra maskiner från Duab
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
P
Fliker in med en fråga här.. vad använder ni för påsar till dessa duab/jula/osv spånsugar? jag bruka köra med C/Os spånsugs säckar och dom är för stora, så man måste endra va 2 för att sätta dit säcken eller så får man först tejpa fast den! :mad: ett mycket krångligt system.. måste man byta 6 säckar om dagen så blir man måttligt less!

Logosol har små metallspännen på sina spånsugar som man klämmer fast säcken i vid montering

eller är det någon som modifierat sin spånsug så den funkar som Felders? man sätter säcken i en ram och bara klickar dit?

kanske skulle varit en egen tråd detta :surprised:
 
Men... en kolborstmotor är ju rätt dumt på en spånsug. Det blir gnistor där kolen går mot rotorn och det i den närheten till dammet som det är på en spånsug?
Nu skall det visserligen till en hel del för en dammexplosion men 3-fas motorn på min gamla Luna sug är oftast rätt nerdammad så jag skulle defintivt inte vilja se en gnista där.

/Kent
 
pleqtiz skrev:
Fliker in med en fråga här.. vad använder ni för påsar till dessa duab/jula/osv spånsugar? jag bruka köra med C/Os spånsugs säckar och dom är för stora, så man måste endra va 2 för att sätta dit säcken eller så får man först tejpa fast den! :mad: ett mycket krångligt system.. måste man byta 6 säckar om dagen så blir man måttligt less!




Logosol har små metallspännen på sina spånsugar som man klämmer fast säcken i vid montering

eller är det någon som modifierat sin spånsug så den funkar som Felders? man sätter säcken i en ram och bara klickar dit?

kanske skulle varit en egen tråd detta :surprised:
Inga proplem jag använder 125 l sopsäckar blå eller vita så man kan se igenom vik säcken om spännbandet för upp det över hållaren kläm fast klart
Det klarar man själv:)
 
snickarboden skrev:
Men... en kolborstmotor är ju rätt dumt på en spånsug. Det blir gnistor där kolen går mot rotorn och det i den närheten till dammet som det är på en spånsug?
Nu skall det visserligen till en hel del för en dammexplosion men 3-fas motorn på min gamla Luna sug är oftast rätt nerdammad så jag skulle defintivt inte vilja se en gnista där.

/Kent
Men det är bara kolborstar på typen grovdammsugare,samma system som vanliga dammsugare o dar kan ju dammet flyga rakt igenom,sällan det slår fyr,såvida man inte dammsuger glöder!!
 
  • Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Man kan använda sig av små magneter som håller fast påsen när man skall spänna spännet.

Pär
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
P
pär h skrev:
Man kan använda sig av små magneter som håller fast påsen när man skall spänna spännet.

Pär
det där va dagens bästa tips(y)
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Det blev den större varianten från classe för mig(Eller egentligen min far).

Kommer ställas i hörn och halvt inbyggd för att minska ljudet och dammet något.

Tack för alla tips, men kom med mer för alla andra!
Tog mig friheten att fråga vad tycket om sugen är,köpte en i dag o monterade ,men vilket herrans oväsen den för, sen vill jag fråga om kutterspån går igenom vingarna stos o insug
Jag har även en duab 230 där blev det stopp i insuget fick klippa bort dessa ?:)
 
Kikade av en händelse på spånsug från Jula och de hävdar att deras lite finare filtersäck till den dyrare Meec-modellen stoppar allt ovanför 5micron. Filtersäcken har artikelnummer 233004.

Det känns som att man tar detta med en nypa salt eftersom de seriösa märkena inte specificerar detta på vanliga filtersäckar.
 
Kollade på hemsidan och 199 för en filtersäck som är specad 5 micron verkar väldigt osanoligt. Och skulle fallet vara så så är 1,5kw inget att komma med. För säcken skulle sätta igen direkt och med tanke på den lilla filterytan som inte är mycket så för att kompensera så krävs det en starkare motor.
Det är bra med människor som har ögonen på skaft välkommen till byggahus badtastex.

Pär
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Den här tråden är ju några år..
Jag kollade på DUAB FM300 på duabhuset i dag.
Har ni samma uppfattning i dag att det är en ok maskin eller finns det nått annat i dag?

Tanken jag har är att bygga en cyklotron senare och använda fläkten till den 2500:- är ju inte så blodigt

FM300S har ju mer flöde men den tar lite mer plats och kostar 4000:-

Jag är villrådig... Jag håller på och lägga ekplank i v-rummet det blir en hel del fräsande och jag har ingen spånsug.. allt inne i verkstan är täckt med damm.

I helgen anslöt jag en fläkt till fräsbordet som blåser rakt ut, jag slipper andas in dammet men måste stå med öppen dörr.

Kan nån peka med hela handen..... :) Vad skall jag köpa???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.